Futsalin EM-karsinnat: Montenegro isännöi Suomea perjantai-iltana

• Futsal

Futsalin EM-karsinnat kohti vuoden 2022 lopputurnausta ovat loppusuoralla. Suomella on jäljellä kaksi ottelua lohkovaiheesta, josta lohkovoittajien lisäksi myös parhaat kakkoset etenevät suoraan kisoihin. Perjantaina 9.4. edessä on vierasottelu, kun joukkue matkustaa Montenegroon.

Futsalin EM-karsintaa, lohko 7

pe 09.04.2021 Montenegro  Suomi, Podgorica klo 19.00 (YLE Areena)

>> Futsalin EM-karsinnan tarkemmat tiedot ja tilastot
>> Suomen nimetty joukkue

Voitot kullanarvoisia tasaisessa lohkossa

Karsintalohkonsa toiseksi viimeisessä ottelussa Suomi matkustaa siis Montenegron pääkaupunkiin Podgoricaan. Siellä vastaan asettuu isäntäjoukkue, jonka Suomi kaatoi upeasti maalein 6-1 (3-1) edellisessä, maaliskuun alkupuolella pelatussa ottelussa Vantaalla. Tuosta aiemmasta voitosta ei saa kuitenkaan mitään mukaan vierasotteluun, vaan joukkueelta vaaditaan jälleen huippuonnistumista, jotta vieraspelistä saataisiin tärkeitä pisteitä sarjataulukkoon.

Suomi lähtee päätöskierroksille lohkon kakkossijalta, tasapisteissä Belgian kanssa. Molemmat ovat keränneet kolmessa ottelussa neljä pistettä, kun Montenegron on ollut tyytyminen kolmeen. Lohkon kärjessä puhtaalla pelillä jatkaa Italia, jonka kisapaikka on lohkovoiton myötä jo sinetöity.

Kun kahdeksasta lohkosta kuusi parasta kakkosta menevät suoraan kisoihin, on Suomella kahdessa jäljellä olevassa ottelussa jättimäiset panokset. Kahdella voitolla oltaisiin lohkossa toisia, mutta suoraan kisapaikkaan sekään ei välttämättä riittäisi. Toisaalta, edes tasapeli tai tappio Montenegrossa eivät romuttaisi kisahaavetta lopullisesti, mutta silloin tie tuskin enää veisi Hollantiin ilman marraskuun playoff-kierrosta, jossa kaksi viimeistä lohkokakkosta ratkaisevat lopullisesti viimeisen kisapaikan kohtalon.

Mićo Martićin luotto omaan joukkueeseen on kova. Kuva: Petteri Tyni

"Edessä on kova taistelu"

Suomen päävalmentaja Mićo Martić on luottavaisin mielin ratkaisupelien alla.

- Ensinnäkin on tietysti hienoa, että tilanne on tässä kohtaa karsintoja omissa käsissämme. Uskon, että pelaajamme ovat fiksuja ja he pystyvät oppimaan vastustajan pelitapaa nopeasti ja pelaamme entistä paremmin nämä toiset pelit samoja vastustajia vastaan. Lohkospekulaatioita emme nyt mieti, vaan lähdemme hakemaan kahta voittoa, mitään muuta tavoitetta ei voi olla.

Kaksi peräkkäistä ottelua samaa vastustajaa vastaan tuo perjantain otteluun oman mielenkiintonsa.

-  Tunnemme taas hiukan paremmin tulevan vastustajan viime pelin ansiosta, mutta ennen kaikkea uskon, että voimme vielä itse parantaa viime ottelusta. Montenegro on vahva ja aggressiivinen erityisesti kotikentällään, ja edessä on kova taistelu. Olemme kuitenkin valmistautuneet huolellisesti, ja tiedämme miten vastata heidän vahvuuksiinsa.

Suomi lähtee perjantain otteluun lähestulkoon täydellä miehistöllä. Vain Iiro Vanhan korttitilin täyttymisen myötä tullut pelikielto rasittaa joukkuetta.

- Pitkästä aikaa meillä on kasassa täysi miehistö, mikä on hienoa. Muutama pieni loukkaantuminen saattaa vielä vaikuttaa joidenkin pelikuntoon, mutta uskon, että viimeistään ensi viikon Belgia-otteluun saamme kaikki jalkeille. Tarvitsemme nyt energiaa ja kokemusta kentälle, joten tilanne on tältäkin osin erinomainen.

Kokenut Juhana Jyrkiäinen on jälleen isossa roolissa fyysisesti vahvaa Montenegroa vastaan. Kuva: Juha Tamminen

"Saadaan varmasti hyvät kentälliset aikaiseksi"

Viime ottelun avausmaalin iskenyt Juhana Jyrkiäinen pelaa perjantaina 60. maajoukkuepelinsä. Luotto omiin on horjumaton.

- Olemme harjoitelleet alkuviikon hyvin, ja hiukan uusia ketjukoostumuksiakin on haettu. Saadaan varmasti hyvät kentälliset aikaiseksi. Montenegro alkaa olemaan tuttu - olemme tälläkin viikolla käyneet tarkasti läpi heidän peliään, heikkouksia ja vahvuuksia.

Montenegron melko suoraviivainen ja aggressiivinen pelityyli vahvan vastaiskupelaamisen myötä on siis käynyt jo tutuksi.

- Vastahyökkäyksiin heille ei saa antaa yhtään ylimääräistä tilaa, vaan täytyy pystyä puolustamaan tarvittaessa kovaakin. Myös erikoistilanteissa meillä on varmasti iskun paikka. Kahta voittoa lähdetään tulevista peleistä hakemaan, ja jos ei se riitä vielä kisapaikkaan, niin sitten haetaan se kisapaikka viimeistään syksyn playoff-vaiheesta, Jyrkiäinen vakuuttaa.

Suomen puolustuksen täytyy olla tiivis perjantainakin. Kuva: Juha Tamminen

Suomi on saanut miehistöönsä takaisin kokeneita vahvistuksia, kun Jukka Kytölä, Mikko Kytölä, Panu Autio ja Miika Hosio ovat pienen tauon jälkeen mukana joukkueessa, josta Martić pääsee perjantaina valitsemaan pelaavan kokoonpanon.  Montenegron kokoonpanossakin on ainakin yksi muutos. Suomen ottelusta pelikiellon takia sivussa ollut Eldin Ćorović on nyt pelikelpoinen.

Historia on Suomen puolella: maat ovat kolmanneet maaliskuun hienon kotivoiton lisäksi aiemmin kolmesti. Vuonna 2009 Suomi oli EM-karsintaottelussa parempi maalein 4-2 muuan Panu Aution iskiessä Suomen neljännen maalin. Vuonna 2013 Suomi oli niinikään parempi Italiassa pelatussa ottelussa - tällä kertaa lukemat olivat 1-3. Ja vuonna 2015 Suomi nappasi maukkaan 2-0 -voiton EM-karsintojen Preliminary Roundilla Mikko Kytölän iskiessä kaksi osumaa.

Karsintalohkot tammikuussa 2022 Amsterdamissa alkaviin EM-kisoihin pelataan tammi–huhtikuun aikana. Lohkovoittajat sekä kuusi parasta lohkokakkosta pääsevät EM-lopputurnaukseen kisaisäntä Hollannin seuraksi. Kaksi jäljelle jäävää lohkokakkosta pelaavat kaksiosaisen jatkokarsinnan viimeisestä kisapaikasta.

>> UEFA:n EM-kisasivusto

Koronaviruksen suhteen karsinnat toteutetaan UEFA:n tarkkaa protokollaa noudattaen: joukkueet elävät, harjoittelevat ja pelaavat totaalisessa kuplassa.

Suomen ottelut EM-karsinnoissa:

28.1.2021 Liège  Belgia–Suomi  3–3 (1–0)
2.2.2021 Prato  Italia–Suomi 7–4 (3–2)
5.3.2021 Suomi–Italia 2–4 (0–2)
8.3.2021 Suomi–Montenegro 6–1 (3–1)
9.4.2021 Montenegro–Suomi, Podgorica 19.00 - YLE Areena
13.4.2021 Suomi–Belgia, Vantaa 18.10