Futsalin alueellinen pelaajakehitystoiminta laajenee uusille alueille

• Futsal

Suomen Palloliiton toimintasuunnitelman mukaisesti kaudella 2015–2016 aloitettu futsalpelaajien alueellinen pelaajakehitystoiminta laajenee kevään 2018 aikana uusille alueille.

Toimintaa aiemmin järjestäneiden SPL Pohjois-Suomen, SPL Tampereen ja nykyisen SPL Länsi-Suomen lisäksi futsalpelaajille suunnattua alueellista pelaajakehitystoimintaa pyritään kevään aikana käynnistämään myös Vaasan ja Keski-Pohjanmaan alueella, Keski- ja Itä-Suomen alueella sekä pääkaupunkiseudulla. Alueellisen pelaajakehitystoiminnan ensisijaisena kohderyhmänä tulevat olemaan futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet 2000–2001-syntyneet poikapelaajat, mutta alueellisen kysynnän perusteella toimintaa saatetaan järjestää myös 2000–2002-ikäluokkien tyttöpelaajille.

Leiritapahtumina järjestettävän pelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on antaa piirin lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuus kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Pelaajakehitystapahtumat ovat myös osa SPL:n pelaajakehitystyötä, jonka tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia liiton valmennuslinjan mukaisesti tuleviin maajoukkuetoimintoihin. Ikäluokkien 2000–2001 poikapelaajien kohdalla pelaajakehitystapahtumat tulevat toimimaan rakennusvaiheessa olevan, kevään 2019 EM-karsintoihin osallistuvan U19-futsalmaajoukkueen pelaajatarkkailu ja -kehitystilaisuuksina.

Jalkapallon Huuhkaja- ja Helmaripäivien toimintamallin mukaisesti futsalpelaajien alueellisiin pelaajakehitystapahtumiin tullaan integroimaan kohderyhmänä olevien ikäluokkien seuravalmentajille suunnattua valmentajakoulutusta. Valmentajakoulutuksen päätavoitteena on antaa pelaajakehitystapahtumiin osallistuville valmentajille uusia ajatuksia seurojen arkisen valmennustyön kehittämiseen.

- Palloliiton ja piiritoimijoiden puolesta uuden toiminnan virittäminen näin kesken organisaatiouudistuksen ei luonnollisestikaan ole yksinkertainen tehtävä, mutta nuorten futsalpelaajien, U19-futsalmaajoukkueen ja koko kansallisen futsaltoiminnan näkökulmasta on kuitenkin hienoa, että piirit olivat valmiita tukemaan laajentamisprosessia.

- Piirien tuki oli varmasti tärkeää myös niille futsalperheen uusille aluetoimijoille, jotka nyt rohkenivat ottamaan vastuuta pelaajakehitystapahtumien suunnittelusta ja toteutuksesta, U19-futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen kommentoi.

Lisätietoja Pohjois-Suomen, Vaasan ja Keski-Pohjanmaan, Keski- ja Itä-Suomen, Tampereen, Länsi-Suomen ja pääkaupunkiseudun alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien aikatauluista, ilmoittautumisajoista ja vastuuhenkilöistä löydät seuraavien linkkien takaa:

Pääkaupunkiseutu >>
Länsi-Suomi >>
Tampere >>
Vaasa/Keski-Pohjanmaa >>
Keski/Itä-Suomi >>
Pohjois-Suomi: lisätietoja julkaistaan SPL Pohjois-Suomen sivuilla todennäköisesti viikolla 2

• U19-futsalmaajoukkue
  • Itä-Suomi