Futsal: Suomen ja Serbian välinen ratkaiseva MM-jatkokarsintaottelu pelataan 12.4. Vantaalla

• Futsal

Suomi eteni helmikuun alussa futsalin MM-karsinnan Elite Roundilta jatkoon. 2-2 tasapelit Italiaa ja Portugalia vastaan, sekä 4-2 voitto Valko-Venäjästä takasivat Suomelle lohkokakkosena paikan MM-jatkokarsintaan. Tämä tarkoittaa myös paikkaa Euroopan 8. parhaan futsalmaan joukossa. Serbia eteni jatkokarsintaan B-lohkon toiselta sijalta ja näin UEFA:n arvontatuloksen mukaisesti ottelupariksi muodostui Serbia-Suomi.

Kaksiosaisen otteluparin ensimmäinen ottelupaikka kiirastorstaina 9.4. on Serbian Niš Hall Čair-hallissa klo 18.00 (paikallista aikaa). Toinen osaottelu pelataan Suomen kotikentällä pääsiäissunnuntaina 12.4. Vantaan Energia Areenalla klo 16.00. Jos nämä ottelut päättyvät yhteismaalein tasan, niin voittajaa ratkaistaessa kummankin joukkueen tehtyä yhtä monta maalia otteluissa voittaja on joukkue, joka on tehnyt enemmän vierasmaaleja. Otteluparin voittaja etenee Liettuaan futsalin MM-lopputurnaukseen, mikä pelataan syys-lokakuussa 2020.

Suomen valmennusryhmään kuuluva Ville Sihvonen kertoo Suomella olevan hyviä muistoja Vantaan areenasta. Hän myös tiivistää Suomen tavoitteen ytimekkäästi.
-Hieno päästä kotihalliin Energialle, jossa ollaan pelattu hyviä pelejä ja saatu hyviä tuloksia mm. Slovenia, Turkki, Slovakia, Espanja. Odotan uhrautuvaa taistelua ja samanlaista peli-ilmettä kuin aiemmissa turnauksissa. MM-kisat on tavoitteemme.

Suomen otteet ovat nostaneet huumaa futsalin ympärillä ja lipunmyynnistä odotetaan vilkasta. Lipunmyynti aloitetaan maaliskuun alussa ja lipunmyynnin yksityiskohdista tiedotetaan lähempänä myynnin aloitusta.
- Ottelu on jo nyt tuottanut suurta kiinnostusta, joten uskon ottelumme Vantaalla olevan täyteen pakattu. Tämähän on hieno juttu suomifutsalille. Tästä tulee aivan fantastinen ottelupari ja tämä on suuri mahdollisuus suomifutsalille, Suomen Palloliiton futsalpäällikkö Jyrki Filppu kertoo.

Suomen futsalmaajoukkueen tiedottaja Petteri Tyni odottaa upeita otteluita.
-Upea joukkueemme on kulkenut niin hienon matkan MM-karsinnan alusta asti. Vuosi sitten aloitettiin karsinta Preliminary Roundilta Moldovasta, josta matka jatkui Main Roundille Puolaan ja lopulta elite roundille Portugaliin. Vuoden aikainen matka on hitsannut joukkueen yhteen mahtavien otteluesitysten ja yhteisten kokemusten kautta. Se on tarina futsalystävyydestä. Unelmamme elää!

Euroopasta MM-turnaukseen ovat varmistaneet paikkansa viisi maata: Espanja, Kazakstan, Portugali, Venäjä ja kisaisäntä Liettua. Jaossa on vielä kaksi paikkaa UEFA:sta, jatkokarsintojen kaksi voittajaa. Toinen karsintapari on Kroatia- Tšekki.

Suomen joukkueen osalta käytännön järjestelyt ja suunnitelmat ovat jo pitkällä. Suomi valmistautuu jatkokarsintaan leireilemällä Eerikkilässä 7. - 10.3. ja kokoontuu yhteen ennen Serbia-otteluita 4.4.

Futsalin MM-karsinta Play-offs
1. ottelu 9.4. 18.00 Serbia-Suomi, Hall Čair, Niš
2. ottelu 12.4. 16.00 Suomi-Serbia, Energia Areena, Vantaa

Suomi kohtasi Espanjan Vantaalla 13.4.2019 ja voitti 1-0 Iiro Vanhan maalilla. Kuva Leo Hynninen