FUTSAL: miesten maajoukkue ja U19-maajoukkue leireilivät Eerikkilässä

• Futsal

Miesten futsalmaajoukkue ja U19-poikien maajoukkue leireilivät 28.12. – 31.12.2020 Eerikkilän urheiluopistolla. Päävalmentajat Mićo Martić ja Kerkko Huhtanen olivat tyytyväisiä leirin antiin ja nykyisiin miehistöihin. Markus Rautiaisen ja Aatu Niemisen tavoitteet ovat maajoukkueessa ja arvokisoissa.

Miesten futsalmaajoukkue ja U19-poikien maajoukkue leireilivät 28.12. – 31.12.2020 Eerikkilän urheiluopistolla. Joulukuun alussa kaikkien aikojen pisimmät MM-karsinnat päättäneelle A-maajoukkueelle Eerikkilän-leiri polkaisi käyntiin valmistautumisen tammikuussa alkaviin EM-karsintoihin. Futsalin EM-kisat pelataan Amsterdamissa ja Groningenissa tammi–helmikuussa 2022.

Sekä A-maajoukkueen päävalmentaja Mićo Martić että U19-maajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen nimesivät leirille 16 kenttäpelaajan ja neljän maalivahdin ryhmän:

>> Leirin pelaajavalinnat aiemmassa uutisessa

Vallitsevat koronarajoitukset estivät leiriryhmien sekoittamisen ja harjoitusotteluiden pelaamisen, joten joukkueet harjoittelivat omina yksikköinään. Joukkueiden samanaikainen leireily mahdollisti kuitenkin pelaajatarkkailun ja valmennustiimien yhteistyön.

Miesten maajoukkueryhmässä uusia nimiä olivat Riemun Olli Pöyliö ja Mad Maxin Mikko Heritty. Lisäksi Akaan Markus Rautiainen, ToPV:n Aleksi Kylmälä ja Mad Maxin maalivahti Aleksi Pennanen palasivat rinkiin pienen tauon jälkeen. Muutama kokeneempi maajoukkuepelaaja oli leiriltä sivussa.

Päävalmentaja Martić: "On aika saavuttaa arvokisapaikka"

Maajoukkueen päävalmentaja Mićo Martić leirin annista:

–  Leiritykset ovat tärkeitä; monia uusia ehdokkaita on nyt maajoukkueen kynnyksellä. Toivoakseni minulla on käsissäni positiivinen ongelma: enemmän hyviä pelaajia kuin joukkueeseen mahtuu. Tältä tilanne näyttäisikin ensimmäisten treenien jälkeen; kaikki pelaajat pyrkivät näyttämään parastaan ja pääsemään mukaan vakiomiehistöön. Korvaajia pitää etsiä ainakin kokeneille Antti Teittiselle ja Miika Hosiolle, jotka eivät juuri tällä hetkellä ole mukanamme. Myös viime vuonna sisäänajetun Teemu Lukkarin tilalle etsitään pivot-vaihtoehtoja.

– Katselin U19-poikien treenejä ja näin siellä paljon potentiaalia ja kasvunhalua. Olen iloinen U19-joukkueen valmennusjohdon tekemästä hyvästä työstä; sieltä on tulossa hyviä, röyhkeän itsevarmoja nuoria pelureita.

– Viimeisen MM-karsintapettymyksen jälkeen on aika saavuttaa jotain suurta; meidän kohdallamme uskon tämän olevan EM-kisapaikka vuoden 2022 kisoihin. Lohkomme on kova: MM-karsinnassa jatkosta pudottamamme Italia on ykkössuosikki, Suomi, Belgia ja Montenegro kamppailevat tasaväkisesti toisesta jatkopaikasta. Toivoaksemme olemme valmiita neljän kuukauden otteluruuhkaan.

– Eeppinen MM-karsintataipaleemme oli tärkeä koulu meille kaikille. Ja kaikissa kouluissa tärkeintä on kasvu. Uskon, että suomalainen futsal ja maajoukkueemme kasvavat jatkuvasti, ja näiden kaksien karsintojen taitekohdassa voin sanoa meidän olevan entistäkin parempi joukkue. Tulevissa karsinnoissa yritämme pelata vielä kovempaa, nopeampaa ja tarkempaa peliä kuin aiemmin, kroatialainen päättää.

Markus Rautiainen: "tavoitteena murtautua EM-karsintajoukkueeseen"

Akaa Futsalin Markus Rautiainen nousi maajoukkueen rinkiin KaDy-vuosinaan. Välillä JoSePassakin vuoden ajan piipahtanut Rautiainen kutsuttiin takaisin leiritykseen pienen tauon jälkeen:

– Leirin tavoitteena on ollut valmistautuminen tammi–helmikuun vaihteessa pelattaviin em-karsintaotteluihin Belgiaa ja Italiaa vastaan. Melko paljon ollaan käyty ihan perusjuttuja läpi, sillä useampikin ensikertalainen on mukana.

– Omalta osaltakin tämä on ollut hyvä juttu, sillä edellinen leiri on viime maaliskuulta ja viimeisistä maaotteluista on aikaa jo päälle pari vuotta. Henkilökohtaisesti leiri on sujunut hyvin ja kolhut olen onnistunut välttämään, joten treenejä ei ole jäänyt väliin. Omana tavoitteena on tietysti päästä mukaan em-karsintoihin lähtevään joukkueeseen, Rautiainen tuumaa.

U19-luotsi Kerkko Huhtanen: keskeistä pelaajien seuranta ja joukkueen pelitavan syventäminen

U19-maajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen pohdiskeli leirin antia:

– Tämän ikäluokan maajoukkuetoiminta käynnistyi elokuussa, joten tämä joulukuun leiritys on meille kolmas yhteinen tapahtuma. Marraskuussa pelattiin ensimmäiset harjoitusottelut miesten kuurojen maajoukkuetta vastaan. Kilpailullisena tavoitteena meillä on tulevat ikäluokan EM-kisat.

– UEFA:lta tuli joulun alla odotettu päätös U19-ikäluokan EM-karsintojen ja -kilpailujen siirrosta kaudelle 2021–2022. Yksityiskohdista päätetään helmikuussa, mutta tämän 2002–03-ikäluokan karsinnat ajoittuvat esityksen mukaan keväälle 2022, itse EM-kilpailut niiden jälkeiseen aikaan. Meidän maalimme siirtyy siis vuodella, millä on useita vaikutuksia U19-ikäluokan toiminnalle.  U19-futsalmaajoukkueen ja poikien alueellisen pelaajakehitystoiminnan suunnitelmat vuodelle 2021 ovat uudelleenarvioitavana.

– Joulukuun maajoukkueleirin päätavoitteiksi muodostuivat siis EM-karsintaotteluihin valmistautumisen sijaan paremminkin pelaajien seuranta, yhteisen pelihistorian lisääminen ja joukkueen pelitavan syventäminen. Toisaalta pääsimme taas ajamaan sisään muutamaa uutta pelaajaa, minkä myötä U19-maajoukkueen pelaajavalintoihin alkaa jo löytyä kohtuullisesti leveyttä, Huhtanen pohtii.

U19-maajoukkueen valmentajat Tomi Tuominen ja Kerkko Huhtanen (oik.). (Kuva Petteri Tyni)

Maalivahti Aatu Niemisellä korkeat tavoitteet seurajoukkueessa ja maajoukkueessa

U19-maajoukkueesta jututimme maalivahti Aatu Niemistä. PJK:ta edustava Nieminen oli tyytyväinen leirin suomiin mahdollisuuksiin:

– Tavoitteena on kehittyä koko ajan ja oppia lajista uutta mahdollisimman paljon sekä pärjätä mahdollisimman hyvin U19-maajoukkueen mukana. Pidemmällä aikavälillä tavoitteenani on päästä A-maajoukkueen mukaan sekä taistella futsalin Suomen mestaruudesta. Pyrin toki myös seurajoukkueessani näyttämään taitoni parhaani mukaan ja saamaan peliaikaa kovissa peleissä.

– Lajivalinnan jalkapallosta futsaliin tein oikeastaan heti ensimmäisen futsalkauteni jälkeen 14-vuotiaana. Futsal oli heti – ja on edelleen – näistä kahdesta se laji, josta nautin enemmän.

– U19-leirillä harjoiteltiin joukkueena puolustamista ja prässäämistä, erilaisia hyökkäyspelijärjestelmiä, prässin alla pelaamista sekä maalintekoa. Maalivahtiharjoituksissa keskityttiin tärkeisiin perustaitoihin, kuten jalalla pelaamiseen sekä erilaisiin nopeutta ja torjuntataitoa kehittäviin harjoitteisiin. A-maajoukkueen maalivahtivalmentaja Dušan Matić veti meille yhden maalivahtiharjoituksen, mikä on todella hieno asia. "Dule" on kokenut maalivahtivalmentaja, jolla on hyviä neuvoja treenaamiseen.

– Harjoittelu U19-maajoukkueen mukana on ollut aika erilaista kuin seurajoukkueessani, sillä maajoukkueen ja seurajoukkueeni pelitavat eroavat toisistaan. Tämä on mielestäni hyvä asia, koska se tuo monipuolisuutta lajiosaamiseen. Harjoittelu eroaa myös siten, että se on nopeampitempoista maajoukkueessa, jossa kuormittavia harjoituksia tulee lyhyen ajan sisään useita, Nieminen päättää.

Futsalin U19-maajoukkue Eerikkilässä. (Kuva: Petteri Tyni)

Lauttakylän Lujaa ja Loimaan Palloseuraa edustavan Aladin Ljesnjaninin videohaastattelu futsalmaajoukkueen Facebook-sivuilla ja Palloliiton Youtube-kanavalla:

>> Aladin Ljesnjanin futsalmaajoukkueen Facebook-sivuilla

>> Aladin Ljesnjanin Palloliiton Youtube-kanavalla