Futsal: Miesten futsalmaajoukkue valmistautuu Elite Roundille

• Futsal

Suomen miesten futsalmaajoukkueen seuraava askel kohti futsalin MM-kisoja on Elite Roundin turnaus Portugalissa tammikuun lopussa 30.1.-2.2.2020. Isäntämaa Portugalin lisäksi Suomi kohtaa A-lohkossa Italian ja Valko-Venäjän. Ennen Portugaliin matkustamista Suomi leireilee Eerikkilän urheiluopistolla kolmen päivän ajan 19.1.-21.1.2020.

• Klikkaamalla uutiskuvaa pääset katselemaan Suomen kapteenin Panu Aution haastattelun futsalmaajoukkueen menestyksen taustoista.

Vastassa kovia maita

Euroopan 16 parasta Elite Roundille edennyttä joukkuetta pelaavat neljässä lohkossa paikasta Liettuan MM-turnaukseen (12.9-4.10.2020). Vain kuusi maata isännän lisäksi lunastava kisalipun: lohkovoittajat etenevät kisoihin suoraan ja lohkokakkoset pelaavat vielä jatkokarsinnan huhtikuussa 2020.

Suomella on ensin vastassa Italia ja sen jälkeen Portugali ja viimeisessä ottelussa Valko-Venäjä. Unelma kisapaikasta elää, mutta kovan työn se vaatii. Sen tiedostaa myös joukkueen kapteeni Panu Autio.

-Lohko on äärimmäisen kova. Siinä on kaksi Euroopan mestaria ja myös Valko-Venäjä on kova ammattilaisfutsalmaa. Valtava haaste meille ja meidän pitää ottaa monta askelta joukkueena eteenpäin, että pystyisimme jatkopaikan itsellemme nappaamaan.

-Hallitsevan Euroopanmestarin Portugalin kotikentällä pitää olla tietysti realistinen. Emme lähde ennakkosuosikkina turnaukseen, mutta meillä on se oma vahva juttu ja iso usko siihen.  Meillä on jokaisessa tapahtumassamme tuotu uusia taktisia ja pelillisiä uusia yksityskohtia ja juttuja, jolla me kehitämme joukkueemme toimintaa etenpäin. Olemme valmiit ottamaan haasteen vastaan. Urheilussa on kaikki mahdollista, kun uskaltaa unelmoida ja kun rohkeasti menee eteenpäin niin hyviä asioita tapahtuu, kertoo Autio.

Panu Autio taistelee Espanjaa vastaan
Kuvassa Panu Autio taistelee espanjalaispelaajan kanssa pelivälineestä. Kuva Leo Hynninen

Suomen joukkue on osoittanut pystyvänsä pelaamaan korkealla tasolla vastustajaa kuin vastustajaa vastaan ja saanut hyviä tuloksia huippumaita vastaan. Voitot Ranskasta ja Espanjasta ja viimeisimpänä tason osoituksena on eteneminen Main Roundilta Elite Roundille Euroopan 16 parhaan joukkoon. Lisäksi joukkueen viimeisimpänä saavutuksena on joulukuussa viidennen kerran peräkkäin voitettu pohjoismaiden mestaruus.

-On ollut fantastista olla mukana tällä matkalla. Itselläni on ollut kokoajan fillis että teemme hyvin duunia ja fiksusti. Se on johdonmukaista ja järkevää. Pelaajat ovat olleet tosi sitoutuneita ja ottaneet itse vastuuta. Meillä on tapana katsoa pelattu ottelu aina samana iltana yhdessä pelaajien kanssa ja keskustelemme pelistä ja kelailemme videota. Tämän päälle meillä on huippuvalmentaja, joka pystyy auttamaan yksityiskohtien kanssa ja luomaan isot linjat, kuvailee Autio.

Vuodesta 2006 asti Suomen maajoukkuetta edustanut Autio kehuu Suomen työmoraalia joukkueen sisällä. Hyvä henki ja tulokset eivät synny itsestään. Pitkä kokemus suomalaisesta ja ulkomaisesta futsalista on tuonut hänelle perspektiiviä. Espanjassa ja Venäjällä ammattilaisena pelanneena hän näkee, että menestys on ollut hyvien valmentajien ansiota. Suomen päävalmentajana vuodesta 2013 asti toiminut Mićo Martić saa kapteenilta kehuja. Määrätietoinen pelin kehittäminen ja suomalaisen valmennusjärjestelmän kehitys on tuottanut tuloksia.

-Olen ollut itse mukana futsalmaajoukkueessa pelaajana vuodesta 2006. Sinä aikana lajin kehitys on ollut aivan uskomaton, kun puhutaan kuitenkin suhteellisen nuoresta lajista. Lajievoluutio menee kovaa eteenpäin. Olemme onnistuneet futsalmaajoukkueena ensinnäkin hyvin valmentajien ansiosta. Varsinkin kun Mićo Martić tuli 2013, niin pelimme nousi uudelle tasolle. Saimme kovaa ulkomaista lajiosaamista ja samalla meille muodostui hyvin vahva suomalainen peli-identiteetti, pelitapa. Miten me haluamme puolustaa ja prässätä. Prässäämme agressiivisesti ylhäältä ja teemme täsmällisesti asiat, kuten miten liikumme syötön aikana ja miten peitämme tietyt syöttölinjat ja miten luemme vastustajamme jalkaisuuksia. Siihen liittyy hyvä skouttaaminen ja valmistautuminen peleihin. Meillä on selkeä ajatus pallolliseen hyökkäyspelaamiseen, miten saamme luotua vaaraa ja mentyä eteenpäin (kohti vastustajan maalia). Ja miten saamme luotua pallonhallintajaksoja. Meillä on selkeät rakenteet miten pystymme sitä tekemään. Näin meille on syntynyt vahva usko siihen, että meidän tapa on hyvä tapa ja sillä saa menestystä.

Eerikkilän leiri tammikuussa ennen Elite Roundia

Suomi valmistautuu Portugalin turnaukseen leireilemällä Eerikkilän urheiluopistolla tammikuun 19.-21. päivä. Päävalmentaja Mićo Martić on nimennyt leirille 20 pelaajan ryhmän, josta valitaan 15 pelaajaa Portugalin karsintaturnaukseen.

Leirille nimetyt pelaajat
Maalivahdit (4)
Kasper Kangas (1999) Akaa Futsal
Antti Koivumäki (1993) GFT