Futsal-Liigan välierät alkavat lauantaina: Leijona kohtaa GFT:n, KaDy SoVon

• Futsal

Futsalkevät jatkuu viikonloppuna käynnistyvillä välierillä Akaassa ja Jyväskylässä. Leijona Futsal isännöi kahden ottelun verran espoolaista GFT:tä ja KaDy Someron Voimaa. Välierissä kolme voittoa saavuttavat joukkueet jatkavat finaaleihin kilvoittelemaan mestaruudesta.

Futsal-Liigan välierät
Ennakko 1. ja 2. välierät
la 30.3. – su 31.3.

Leijona Futsal – GFT
la 30.3. klo 15.00
su 31.3. klo 15.00
Toijalan Monitoimihalli, Akaa

KaDy – SoVo
la 30.3. klo 16.00
su 31.3. klo 16.00
Monitoimitalo, Jyväskylä

Ottelut nähtävissä suorana Futsal-Liiga.TV:ssä

Leijona Futsal – GFT
la 30.3. klo 15.00
su 31.3. klo 15.00
Toijalan Monitoimihalli, Akaa

Runkosarjassa perätysten toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet Leijona Futsal ja GFT mittelevät voimiaan pian alkavassa paras viidestä -välieräsarjassa. Kauden kahdessa keskinäisessä kamppailussa Leijona on ollut kummallakin kerralla GFT:tä vahvempi kuten myös edellisellä kaudella. Toisaalta GFT on säilynyt jo kaksi kautta ainoana voittamattomana joukkueena viime vuoden mestarille KaDylle, joten luvassa on ainakin lähtökohtia tarkastellen kärkipään futsalia, jossa selkeää ennakkosuosikkia ei ole helppo nimetä.

Leijonan pelaaja-valmentaja Jovan Stankovićin mukaan edessä on tasainen ja hieno välieräsarja.

– GFT on hyvin valmennettu, kurinalainen ja taktinen joukkue. Enää ei riitä rutiinitaso, vaan pelit tulevat ratkeamaan pieniin yksityiskohtiin ja päivän kuntoon. Meillä on tällä hetkellä kova usko omaan tekemiseen ja uskon, että pystymme edelleen parantamaan peliä sitä mukaa kun panokset kasvavat.

n Panu Autio ja Leijona Futsalin Jussi Nyström
GFT:n Panu Autio ja Leijona Futsalin Jussi Nyström (kuva: Siiri Perälä)

GFT:n päävalmentaja Ville Sihvonen on lähdössä välieriin luottavaisin mielin.

– Puolivälieräsarja oli odotetun tiukka ja tasainen. Muutamaa heikompaa hetkeä lukuunottamatta hallitsimme pelejä ja ansaitsimme jatkopaikan. Välierässä vastus kovenee ja Leijona on hyvin erilainen kuin Ilves. Leijonalla on tulivoimainen hyökkäyskalusto ja ahdas kotikenttä. Pelien tempo tulee olemaan kova, varsinkin Akaassa, Sihvonen toteaa.

Aiemmat kohtaamiset:

20.10.2018 GFT – Leijona Futsal 2–5 (1–3)
19.1.2019 Leijona Futsal – GFT 7–5 (3–3)

Leijonan ennakko

GFT:n ennakko

KaDy – SoVo
la 30.3. klo 16.00
su 31.3. klo 16.00
Monitoimitalo, Jyväskylä

SoVo sijoittui runkosarjassa vasta viidenneksi puolivälierissä pudottamansa Sievi FS:n jälkeen, mutta tulevien välierien asetelmassa riittää jännitettävää. Runkosarjan ykköseksi kivunnut Kampuksen Dynamo muistanee kirpaisevan hyvin otteluparin viimeisimmän kohtaamisen maaliskuun alusta, jossa SoVo nappasi peräti 3–9-voiton vieraana Jyväskylässä. Toisaalta KaDy on ehtinyt levätä ja hioa taktiikkaansa siinä missä SoVon puolivälierät venyivät aina keskiviikkoillan viidenteen peliin saakka. KaDy palasi jo sunnuntaina odottelemaan välieriä hoidettuaan leiviskänsä MadMaxia vastaan puhtaalla kolmen voiton suoralla.

KaDyn päävalmentaja Vasko Vujovićin mukaan KaDylla on kaikki mahdollisuudet uusia viimevuotinen mestaruus, sillä joukkue on entistä kokeneempi ja tiiviimpi.

– Joukkueen tunnelmat ovat korkealla, olemme valmiina välieriin. Täytyy kuitenkin muistaa, miksi SoVo on myös välierissä: se on laadukas joukkue, jossa on loistavia yksilöitä. Meidän onkin hyödynnettävä SoVon heikkouksia pelaamalla kurinalaisesti. Uskon, että yleisö nauttii näistä jännittävistä peleistä, Vujović sanoo.

SoVon pelaaja-valmentaja Valdrin Seferi uskoo joukkuehengen kantavaan voimaan. Hän näkee pitkäksi venyneen puolivälieräsarjan hyötynä sen, että SoVon pelaajat viettivät näin enemmän aikaa yhdessä. Myös runkosarjan lopun KaDy-voitolla oli Seferin mukaan myönteinen vaikutus joukkueeseen.

– Saatiin hyvä voitto runkosarjan viimeisessä ottelussa KaDya vastaan, joka ei tietenkään tarkoita yhtään mitään enää tässä vaiheessa, mutta meille joukkueena se oli henkisesti iso juttu ja saatiin siitä hyvää buustia playoffeihin, Seferi kertoo.

Viikonlopun peleissä selviää, pureeko puolustusrintamaan tehokkaammin SoVon vauhdikkaat, terävät vastahyökkäykset vaiko KaDyn huolella harjoitellut kuviot.

Aiemmat kohtaamiset:

15.12.2018 SoVo – KaDy 3–4 (0–1)
9.3.2019 KaDy – SoVo 3–9 (1–3)

KaDyn ennakko

Miesten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Samu Kytölä