Futsal-Liiga: KaDyn ja Leijonan finaalisarja käyntiin

• Futsal

(Pääkuva: viime kauden 4. finaali 30.4.2018, Iittala)

Miesten Futsal-Liigan finaaleihin selvisivät viime vuoden tavoin runkosarjan voittaja Kampuksen Dynamo (KaDy) Jyväskylästä sekä runkosarjan kakkoseksi maalierovertailussa jäänyt Leijona Futsal Akaasta.

Keväällä 2018 samat joukkueet pelasivat tiukan finaalisarjan, jonka KaDy katkaisi voittamalla 4. ottelun Iittalassa jatko-otteluosumalla. Sekä KaDyn SM-kulta että Leijonan hopea olivat joukkueille ensimmäiset lajiaan. Aikaisemmin KaDy oli pokannut neljästi hopeaa ja kerran pronssia, Leijonalla oli pronssia keväältä 2017.

1. finaali
ke 17.4. klo 19.00 Jyväskylä (Yle Areena / oma tuotanto)

2. finaali
pe 19.4. klo 14.15 Iittala-halli (Yle TV2)

3. finaali
ma 22.4. klo 14.45 Jyväskylä (Yle TV2)

+ tarvittaessa:

4. finaali
su 28.4. klo 13.00 Iittala-halli (Yle TV2)

5. finaali
pe 3.5. klo 18.15 Jyväskylä (Yle TV2)

KaDyn kotiotteluiden pelipaikkana on Jyväskylän monitoimitalo.

Leijona Futsal ei pelaa finaaleja kotihallissaan Toijalan monitoimitalolla, vaan maakuntarajan toisella puolen Hämeenlinnan Iittala-hallissa, koska Toijalan monitoimitalon puitteet eivät riitä Ylen tv-lähetyksiin.

Historiaa

Leijona Futsal

Leijona Futsalin emäseura ja futsal-edustusjoukkueen suora edeltäjä on Kylmäkosken Veikot (KylVe). Urheiluseura perustettiin eteläisellä Pirkanmaalla, Kylmäkosken kunnassa vuonna 1910. Seuran futsaltoiminta alkoi vuonna 1998 suomalaisen futsalin eturintamassa – olihan Pirkanmaa ja Palloliiton Tampereen piiri lajin edelläkävijäaluetta maassamme. Ensimmäiset kuusi vuotta KylVen edustusjoukkue pelasi piirinsarjoissa, kunnes nousi keväällä 2004 valtakunnalliseen Futsal-Ykköseen.

KylVe vietti toiseksi korkeimmalla sarjatasolla kokonaiset kahdeksan vuotta, kunnes kevät 2012 toi kyläseuralle sarjan ylivoimaisen voiton ja suoran liiganousun. Tässä vaiheessa pieni kunta olikin jo liittynyt Akaan fuusiokaupunkiin. Kaksi ensimmäistä liigakautta olivat Veikoille lupaavia ja toivat seuralle kaksi pudotuspelipaikkaa. Puolivälierissä seinä nousi pystyyn kokeneempia liigaseuroja vastaan. Kesällä 2014 seura tiedotti suurista panostuksista futsaliin ja edustustoiminnan eriyttämisestä nimellä Leijona Futsal.

Kaksi ensimmäistä kautta Leijona Futsalina nostivat seuran kovine serbialaisvahvistuksineen suomalaisen futsalin kärkikahinoihin, mutta tie nousi pystyyn pudotuspelien 1. kierroksella vielä toiset kaksi kertaa. Kaudella 2016–17 Leijona eteni viimein neljän parhaan joukkoon. Välierissä juuri KaDy kampesi kuitenkin Leijonan ulos finaaleista voitoin 3–2. Leijona kuitenkin päätti kauden voittoon ja ensimmäiseen SM-mitaliin voittamalla pronssiottelussa Someron Voiman.

Kampuksen Dynamo

Kampuksen Dynamo perustettiin syksyllä 1995 Jyväskylän yliopiston vanhalla kampuksella, Seminaarinmäellä. Seura profiloitui vuosien ajaksi miesten alasarjajalkapalloon, joskin sen nimeä käytettiin SM-tason futsalissa sekä seuran että Suomi-futsalin alkuhämärissä. Korkeimpien tasojen jalkapalloilijoiden ja liikunnanopiskelijoiden muodostama joukkue nappasi kaksi SM-hopeaa Dynamon nimiin ensimmäisissä futsalin SM-turnauksissa. Myöhemmin tämä jyväskyläläisen futsalin edelläkävijä siirtyi Säynätsalon Riennon alle ja sitä kautta omaksi erikoisseurakseen nimeltä FS Campus United. Tämä historian sivupolku selittää Kampuksen Dynamo ry:n virallisessa seurahistoriassa esiintyvät futsalin SM-mitalit ajalta ennen seuran omaa futsaltoimintaa.

KaDyn varsinainen futsaljoukkue laitettiin pystyyn vuonna 2002 puulaakeihin ja piirinsarjoihin, joista se nousi valtakunnalliseen Ykköseen keväällä 2007. KaDy ja KylVe – tämänkin kevään SM-finalistit – kohtasivat ensimmäisen kerran jo syksyllä 2004 futsalin Suomen Cupissa. Sarjaporrasta ylempänä pelannut KylVe haki Cup-jatkopaikan KaDyn kotisalista Leppävedeltä maalein 3–6. Ainoana pelaajana tuosta ottelusta nyt 15 vuotta myöhemmin finaaleissa pelaa KaDyn kapteeni, seuraikoni Mikko Kytölä.

Futsal-Ykkösessä joukkueiden polut ristesivät yhden kauden ajaksi: kaudella 2008–09 KaDy paineli suvereeniin liiganousuun ja KylVe jäi tahkoamaan Ykköstä vielä kolmeksi vuodeksi.

KaDyn Korpela ja LeiFin Nyström parkettipainissa. (Sami Virtanen)

Liigan finaaleissa on vastakkain kaksi Suomen oloissa erityisen ammattimaisesti lajiin suhtautuvaa seuraa.

Kampuksen Dynamo on 2010-luvun haastaja, joka teki sinnikkäästi töitä ja nousi kärkiseurojen joukkoon,  mutta joutui moneen kertaan taipumaan joko Ilves FS:n tai Sievin käsittelyssä ennen ensimmäistä ja toistaiseksi ainoata mestaruuttaan (2018). Seura on kasvattanut pelaajia maajoukkueeseen ja Italian ammattilaiskentille. Se on myös  tuonut maahan ammattitaitoa ja osaamista palkkaamalla voittavan valmentajan, montenegrolaisen Vasko Vujovićin, sekä vahvistamalla rosteriaan kv-tason pelaajilla Serbiasta, Brasiliasta ja Portugalista.

Leijona Futsal aloitti liigauransa maakuntansa kolmosseurana: edellä oli kestomenestyjä Ilveksen lisäksi myös naapurikaupungin Valkeakosken Mad Max. Akaassa työskenneltiin määrätietoisesti menestyksen eteen, ja myös siellä palkattiin vetoapua isommista futsal-maista: serbialaiset Dušan Milojević ja pelaaja-valmentaja Jovan Stanković nostivat joukkueen tekemisen valtakunnalliselle huipputasolle. Joukkueen runko tulee yhä Pirkanmaan seudulta; akaalaisten lisäksi Tampereen suunnalta on viime vuosina kulkenut Toijalassa maajoukkuetason miehiä. Leijona voitti ensin pronssia (2017), sitten hopeaa (2018), ja tämän kevään nousukiidon jälkeen se pyrkii kirkastamaan taas mitalin väriä ja katkaisemaan KaDyn tavoitteleman mestaruusputken alkuunsa.

KaDy pelaaja pelaajalta

Juha-Matti Savolainen (mv)
Oululaislähtöinen Juha-Matti Savolainen (s. 1991) vakiinnutti viime kaudella paikkansa KaDyn ykköstorjujana, ja tällä kaudella hän on osoittanut vielä edellisiä vuosia vahvempia otteita. Jalalla vahva vasuri Savolainen on myös maajoukkueen ykkösvahti.

Niilla-Ville Laitinen (mv)
KaDy-ikoni Laitinen (s. 1989) on ollut joukkueen mukana yli vuosikymmenen, koko sen liigataipaleen ajan. Kaudella 2018–19 Laitisen torjuntavastuu on jäänyt viime kautta vähäisemmäksi.

Mikko Kytölä (C)
Kapteeni Mikko Kytölä (s. 1984) on ollut jo pitkään Suomi-futsalin kärkikastia ja maajoukkueen avainpelaajia. Monipuolinen Kytölä on ehtinyt pelata niin ammattilaisena Italiassa kuin KaDyn pelaaja-valmentajanakin. Kuluneella kaudella pohjapelaajana viihtynyt Kytölä iski itsensä runkosarjan pistepörssin kärkikymppiin.

Sergei Korsunov
PP-70-kasvatti Korsunov (s. 1992) on vakiinnuttanut paikkansa jyväskyläläisjoukkueen ytimessä ja maajoukkuepaidassa pallollisella pelillään, joka on sekä viihdyttävää että tehokasta. Korsunovin vasemman jalan pommit tekevät tuhojaan kaudesta toiseen: tavaramerkki on hankalasti puolustettava kulmavollley.

Jani Korpela
Savolaisen, Kytölän ja Korsunovin tavoin maajoukkueen vakiokalustoon kuuluva Tampereen Ilves FS -kasvatti Jani Korpela (s. 1997) on ollut pitkään futsal-yleisön hyvin tuntema nimi, ja kevään 2018 pudotuspeleissä hän lunasti viimeistään paikkansa kansallisessa kärjessä. Väkivahva Korpela nousi Ilves-aikanaan miesten maajoukkueeseen 17-vuotiaana ja pelaa hyvällä itseluottamuksella molempiin suuntiin.

Kristijan Radin
Serbian maajoukkuepelaaja Kristijan Radin (s. 1992) liittyi KaDyn vahvuuteen kauden alla. Radinilla on tilillään Serbian ja Bosnia-Hertsegovinan mestaruudet ja cup-mestaruudet molemmista maista. Sähäkän vasurin arsenaaliin kuuluvat etenkin nopeat laitanousut pallon kanssa.

Newton Jr.
Brasilialinen Newton de Souza Queiroz Jr. (s. 1991) liittyi KaDyn vahvuuteen kauden alettua ja nakutteli itsensä heti tehopörssin kärkipäähän ja futsal-kansan tietoisuuteen. Monipuolinen Newton nousee nopeasti pallon kanssa, mutta on heti pallonmenetyksen jälkeen luutimassa palloa omasta päästä. Kokemusta Newtonilla on Brasilian, Sveitsin ja Ranskan pääsarjoista; kahdesta jälkimmäisestä myös mestaruudet.

David Parente
Dynamon kolmas kv-vahvistus on portugalilainen David José Devignaud Parente (s. 1986), joka liittyi joukkueeseen juuri ennen runkosarjan loppua. Isokokoinen Parente on kokonaisvaltainen pelaaja, joka on jo ratkaissut maaleillaan isoja pelejä. Välierissä hän laukoi menestyksekkäästi KaDyn kymppimetriset. CV:stä löytyy muun muassa Portugalin cup-mestaruus AD Fundãon riveissä.

Tero Intala
PP-70:stä kesällä 2017 Dynamoon siirtynyt Tero Intala (s. 1992) kärsi ensimmäisellä KaDy-kaudellaan loukkaantumisista. Tällä kaudella nopea ja hyvällä maalivainulla varustettu Intala on päässyt useammin parketille ja noussut maajoukkuerinkiin.

Arash Muridiyazd
Kytölän ja Laitisen tavoin pitkän linjan KaDy-kasvoihin kuuluva Muridiyazd (s. 1987) on pelannut tällä kaudella aiempaa pienempiä minuutteja. Kokenut Muridiyazd on rauhallinen yleispelaaja, joka on vaikea ohitettava ja tunnetaan tarkkojen syöttöjen jakelijana.

Joona Valkama
Dynamon kolmas PP-70-kasvatti on Joona Valkama (s. 1990), joka on etenkin kevätpuolen otteluissa osoittanut hyviä otteita, kun on kentälle päässyt. Valkama pelaa lähinnä puolustavana pohjapelaajana Kytölän ja Korpelan vaihtomiehenä, mutta avuja löytyy myös hyökkäyssuuntaan.

Lisäksi joukkueessa: Tuomas Heikkilä (mv), Mikko Takala, Hermanni Hoppula, Verneri Salpakari, Reza Mohavedi.

Päävalmentaja: Vasko Vujović
Apuvalmentaja: Jussi Laitinen

KaDy keväällä 2018

Leijona Futsal pelaaja pelaajalta

Juho Laine (mv)
Kokenut maalivahti Juho Laine (s. 1987) pelaa upeaa kautta akaalaisten luukulla. Akaalaislähtöinen Laine pelasi aiemmin Ilveksessä ja oli nollaamassa KaDya esimerkiksi jo kevään 2011 finaalisarjassa, jossa Ilves eteni mestariksi voitoin 3–0. Vuosi sitten hän kannatteli joukkuetta aina neljännen finaalin jatko-otteluun. Leijonan maalivahdit nousevat kärkkäästi mukaan pallolliseen peliin, joten Lainettakin saatetaan nähdä keskiviivan tuntumassa.

Kasper Kangas (mv)
Pirkkalan Jalkapalloklubin kasvatti Kasper Kangas (s. 1999) on suomalaisen futsalin maalivahtipelin tulevaisuus. Kangas on noussut jo 19-vuotiaana liigan maalivahtien eliittiin ja taistelee peliajasta kokeneen Laineen kanssa tasapäisesti. Vasuri Kangas on KaDy-maalivahtien tapaan erinomainen myös jalalla. A-maajoukkueen tämänhetkinen kolmosmaalivahti, tulevaisuudessa kenties Savolaisen ja Antti Koivumäen (GFT) manttelinperijä.

Jussi Nyström (C)
Leijonan kapteeniksi syksyllä nimetty Nyström (s. 1989) nauttii Akaassa seuraikonin ja oman kylän kasvatin suosikkiasemaa. Nyströmin pyssy on yksi Suomen liigan kovimmista ja pelätyimmistä, eikä hänen vasurinsakaan paljoa kalpene. KaDya Nyström on kurittanut monesti. Nyström on laukonut maalin lähes jokaisessa Leijonan vuonna 2019 voittamassa 19 ottelussa. Siviilissä Leijona Futsalin toiminnanjohtaja.

Petri Grönholm
Petri Grönholm (s. 1993) on härkämäinen pivot-pelaaja (usein selkä maalia päin pelaava ylin pelaaja hyökätessä), joka ratkaisi maalillaan Ilvekselle Suomen mestaruuden jo keväällä 2013. Grönholm voitti runkosarjan 2017–18 pistepörssin huikeilla tehoilla, mutta oli syksyn 2018 Portugalissa opiskelijavaihdossa. Takaisin Portugalista Akaaseen tuli entistä kypsempi ja parempi pivot-pelaaja, joka on jo ennättänyt pudotuspelien pistepörssin kärkeen.

Juhana Jyrkiäinen
Maalivahti Kankaan ohella Leijonan viime kesän siirtoikkunan ykkösvärväys. Jyrkiäinen (s. 1990) on ehtinyt urallaan pelata jo viidessä liigajoukkueessa; Ilves-vuosilta palkintokaappiin tarttui viisi mitalia, joista kaksi kultaisia. Jyrkiäinen on yksi liigan parhaita prässääjäpelaajia, joka puolustaa aggressiivisesti ja laukoo paljon maaleja vasurillaan. Maajoukkueen vakiokalustoa jo kuuden vuoden ajan eli koko Mićo Martićin aikakauden.

Dušan Milojević
Serbian maajoukkueessakin pelannut Milojević (s. 1986) rakentaa pelejä ja laukoo huipputarkalla vasurillaan. Hyökkäyssuuntaan Milojević on parhaita Suomessa koskaan pelanneita pelaajia, tehoja on tullut tälläkin kaudella vanhaan malliin. Suomen mestaruuden tavoittelu motivoi serbiä viihtymään Pirkanmaalla ammattimaisesti hoidetussa seurassa kahden himmeämmän SM-mitalin jälkeen.

Jovan Stanković
Leijonan toinen ulkomaalaisvahvistus, pelaaja-valmentaja Stanković (s. 1987) on serbialais-bulgarialainen ja pelaa Bulgarian maajoukkueessa. Rauhallisuus ja syöttötaito ovat huippuluokkaa. Viime kausi jäi pelaajan roolissa vajaaksi loukkaantumisen johdosta, mutta on tällä kaudella ollut liigan ehdotonta eliittiä. Stanković laukoi vierasvoittoon johtaneen ratkaisumaalin viime kevään 3. finaalissa Jyväskylässä ja siirsi Dynamon mestaruusjuhlat pois kotiareenalta.

Tatu Ahonen
Ahonen (s. 1992) on lähtöisin Sievistä ja laskeutunut Akaaseen Ilveksen kautta; häneltä voidaan odottaa hyvää panosta finaalisarjassa. Ahonen on tällä kaudella jäänyt hieman Leijonan kirkkaimpien tähtien varjoon, mutta täyttää varmasti kahden suunnan roolinsa mestaruutta uskottavasti tavoittelevassa kokoonpanossa.

Miikka Hurme
Hyvinkääläinen Miikka Hurme (s. 1989) on noussut Suomen maajoukkuerinkiin Grönholmin ja Jyrkiäisen vanavedessä. Eleettömästi pelaava Hurme puolustaa hyvin ja tekee tasaiseen tahtiin tehoja. Hurme nostettiin Tampereella pelatussa Suomi–Espanja-maaottelussa Suomen ykkösketjuun; hän kiitti vastuusta syöttämällä Suomen komean 1–1-tasoitusmaalin.

Mika Jussila
Naapurikaupungin Valkeakosken Mad Maxista kaapattu Jussila (s. 1993) täydentää taitavalla vasurillaan Leijonan rosterin. Hurmeen lailla Jussila nousi Suomen maajoukkueeseen hiljattain; vastuuta tuli mukavasti sunnuntaina Vantaalla, kun Suomi voitti ällistyttävästi Espanjan 1–0.

Yasar Elbeller
Hieman suurempien Leijona-tähtipelaajien katveessa tasaisen hyvää työtä viikosta toiseen tekee Sääksjärven Loiskeesta taannoin siirtynyt Yasar Elbeller (s. 1995), joka on kehittynyt Leijona-vuosinaan päteväksi kahden suunnan pelaajaksi. Puolustusosaaminen jopa sitä luokkaa, että löytyy usein alivoimanelikosta otteluiden loppuhetkillä Leijona-johtoa puolustamassa.

Lisäksi joukkueessa: Tuomas Kallioinen (mv), Jirka Järvi, Valtteri Wähä-Verkkomäki, Aleksi Pirttijoki, Timi Litmanen, Petri Jouppi.

Päävalmentaja: Jovan Stanković (pelaaja-valmentaja)
Apuvalmentaja: Jari Hakala
Maalivahtivalmentaja: Tuomas Kallioinen

Leijona 2018-19

Aiemmat kohtaamiset

KaDy ja Leijona Futsal (tai KylVe) ovat kohdanneet vuosien saatossa liigassa, cupissa, Super Cupissa ja Ykkösessä 28 kertaa. KaDy on voittanut 20 ottelua, Leijona 8. Maaliero näissä peleissä on KaDyn eduksi 135–85.

Kaudella 2018-2019 joukkueet ovat olleet vastakkain neljästi. KaDy voitti Super Cupissa ja runkosarjassa (5–2, 2–1,1–5), ja Cupin Final Four -turnauksessa joukkueet kohtasivat välierävaiheessa, jolloin lukemin 2–2 päättynyt ottelu ratkaistiin voittomaalikilpailulla, joka kääntyi Leijonan voittoon. Leijona nostelikin sitten Cup-pokaalia.

Finaalisarja on uusinta kevään 2018 finaaleista. Silloin Dynamo vei nimiinsä mestaruuden otteluvoitoin 3–1. Kaksi ensimmäistä ottelua menivät KaDylle lukemin 8–3 ja 3–4, mutta kolmannessa ottelussa LeiF otti 3–4-pakkovoiton Jyväskylässä. Mestaruus ratkesi Iittalassa KaDyn 3–4-jatko-ottelumaalilla.

Kuva: Sami Virtanen

Haastattelut

Leijona Futsalin serbialais-bulgarialainen pelaaja-valmentaja Jovan Stanković pohtii tulevaa finaalisarjaa:

Jovan Stankovic ja Sergei Korsunov (Sami Virtanen)

- Välieräsarja GFT:tä vastaan saattoi näyttää meille helpolta, mutta ei se sitä ollut. Olimme tehneet todella paljon töitä vastustajan analysoimiseen ja peleihin valmistautumiseen. Onnistuimme pienissä asioissa ratkaisevan paljon paremmin, mutta tolpat olisivat jossain välieräottelussa voineet yhtä hyvin kääntyä toiseenkin suuntaan.

- Finaaleissa vastaan tulee todella kova joukkue, mutta tiedämme, että hyvänä päivänä pystymme voittamaan KaDynkin. Valmistaudumme huolellisesti ja teemme tietysti kentällä kaikkemme voiton eteen.

- Pelaajarunkomme on pysynyt pitkään kasassa ja se on meidän vahvuutemme. Emme ole vain seura, olemme perhe. Tuli kauden viimeisestä pelistä sitten tappio tai voitto, olemme edelleen seuraavana päivänä se sama perhe. Emme koe painetta voittamisesta, eivätkä pelien tulokset määrittele suhtautumista toisiimme. Lähdemme vain nauttimaan näistä peleistä.

Juhana Jyrkiäinen, Leijona ja Suomen maajoukkue

Leijonassa ensimmäistä kautta pelaava, Ilveksestä kesällä siirtynyt Juhana Jyrkiäinen: Leijona on 19 ottelun voittoputkessa; nyt vastus kovenee entisestään. Mihin asioihin finaalisarjan pelit voivat ratketa?

- Tahtotila  ja usko mestaruuteen ovat ratkaisevassa asemassa. Nyt ei kumpikaan ole selkeä ennakkosuosikki.  KaDylla on takana totutun vahva kausi, mutta heille tuli pikku notkahdus helmi-maaliskuussa. Meille KaDy on pitkään ollut akilleenkantapää, keskinäiset ottelut ovat useimmiten kääntyneet heidän hyväkseen. Erikoistilanteet ratkaisevat paljon, niistä tulee varmaan iso osa finaalisarjan maaleista. Samoin maalivahtipeli on isossa roolissa, molemmilla on kaksi huippuveskaa. Kaikkiaan molemmat joukkueet tuntevat toisensa metkut jo aika hyvin.

Suomi-Espanja-maaottelut olivat monella lailla erilaisia kuin tulevat finaalit: kovempi vastus, enemmän puolustamista, toisaalta leveä peluutus (12 kenttäpelaajaa per peli) ja ei juurikaan kilpailullista panosta. Onko helppo orientoitua "maajoukkuehuumasta" takaisin kotimaan peleihin?

- Kieltämättä on hieman utoa palata takaisin maajoukkueleirin jälkeen liigapeleihin. Vielä äsken puhallettiin yhteen hiileen muiden suomalaispelaajien kanssa, meillä oli hyvä yhteishenki ja tsemppi päällä Espanjaa vastaan. Sitten heti ollaankin taas vastakkain ja taistellaan tosissaan Suomen mestaruudesta. Näihin peleihin on vaan asennoiduttava uudelleen, ja niin myös teemme.

Itsellesi Leijona on viides eri liigaseura; viimeksi pelasit finaaleissa 2016 Ilves-paidassa . Olet käytännössä Leifin runkokenttäpelaajista ainoa, joka ei ollut viime kevään finaaleissa. Mikä on se lisäarvo, jota voisit tuoda ennestään vahvaan nippuun, jotta LeiF taistelee mestaruudesta vielä viime kevättäkin vahvemmin?

- Tuon joukkueeseen kokemusta ja voittamisen kulttuuria; olen voittanut aiemmin kaksi Suomen mestaruutta. Kentällä vahvuuksiani ovat prässääminen ja aggressiivisuus, teen myös tarvittaessa paljon tehoja. Olen sellainen allround-pelaaja, hyödyksi kaikkialla kentällä.

Sergei Korsunov, KaDy ja Suomen maajoukkue (Sami Virtanen)

KaDyn avainpelaajiin kuuluva Sergei Korsunov: Millainen on yleinen tuntuma finaaleihin?

- Fiilikset ovat tällä hetkellä erittäin hyvät ja odottavaiset. Näitä pelejä varten ollaan treenattu. Joukkueessa on hyvä fiilis kentällä sekä pukukopissa. Ollaan treenattu laadukkaasti ja hyvin.

Vaikuttavatko hienosti menneet Espanja-pelit suuntaan tai toiseen?

- Espanja-pelit menivät maajoukkueelta todella hyvin ja uskon, että se tuo kaikille lisää potkua finaaleihin näyttää osaamista. En usko, että maaottelut vaikuttaa mitenkään negatiivisesti, päinvastoin: nyt on pelaajat intoa ja itsevarmuutta täynnä koska harvoin tuollaisia voittoja [sunnuntain 1–0] tulee huippumaista – toivottavasti tulee jatkossa lisää.

Leijona on pitkässä voittoputkessa, KaDy on vahvistunut entisestään David Parentella. Voiko sanoa, että finaaleissa olisi ennakkosuosikkia? Ja mitkä asiat ratkaisevat?

- Tällä hetkellä Leijona on erittäin hyvässä kunnossa, he ovat tehneet hyvin töitä ja tulos näkyy. Leijona voitti puolivälieräsarjan sekä välieräsarjan puhtaasti 3–0 voitoin, mikä on hyvä merkki, että ovat kehittyneet.

- Meillä on ollut vaihtuvuutta viime kaudesta, ja ennen playoffeja tuli vielä David. Ollaan treenattu paljon ja peleissä huomaa nyt, että ollaan jo tultu sinuiksi kaikkien kanssa. Meillä on hyvä joukkue kasassa ja niin on myös Leijonallakin.

- Uskon, että pienet asiat ratkaisevat voiton. Erikoistilanteet nousevat esille, sekä puolustus joukkueena.

Miten muistat omat aiemmat Leijona-kohtaamisesi?

- Leijona on pitkään ollut hyvä vastus. Heitä vastaan on aina ollut hyviä ja tiukkoja pelejä, joissa molemmat joukkueet haluavat voittaa viimeiseen asti. Leijona on myös seurana kehittynyt hyvin paljon, mikä on todella hieno homma Suomi-futsalille.

- Viime vuonna parasta oli nähdä kotipeleissä mutta varsinkin vieraspeleissä omia kannattajia, iso hatun nosto kaikille faneille. Toivottavasti sadaan hyvät finaalit ja yleisö tulee kannustamaan Dynamoa.

KaDyn valmentaja Vasko Vujovic

KaDyn päävalmentaja Vasko Vujović, miltä finaalisarja näyttää?

- Uskon, että jo toisena perättäisenä vuotena kaksi parasta ja eniten kauden ja pudotuspelien mittaan esittänyttä joukkuetta kohtaa finaaleissa. Niin kuin missä tahansa loppuottelussa, odotamme kovatasoista, tiukkaa ja jännittävää sarjaa, ja toivon että yleisö ja kaikki kannattajat nauttivat peleistä.

Kuinka KaDy on valmistautunut? Mikko Kytölä, Jani Korpela ja Juha-Matti Savolainen pelasivat viikonloppuna Espanjaa vastaan – onko sillä vaikutusta?

- Ehdottomasti maajoukkuekomennuksella on vaikutuksensa, erityisesti väsymyksenä niillä pelaajilla, jotka saivat merkittävästi peliaikaa, mutta sanoisin, että Espanjan kaltaista huippumaata vastaan pelaaminen myös hyödyttää pelaajia.

- Toisin kuin vastustajamme, joukkueemme on muuttunut paljon, minkä lisäksi meihin kohdistuu isot odotukset hallitsevana mestarina. KaDy pelaa nyt paljon paremmin kuin sanotaanko muutama kuukausi sitten. Pian näemme, riittääkö tämä mestaruuden uusimiseen.

Voiko kuitenkaan sanoa, että finaaleissa olisi ennakkosuosikkia?

- Kun katsoo tämän kauden kohtaamisten tuloksia, sanoisin, että KaDy on paperilla ennakkosuosikki, mutta finaaleissa ei enää katsella aiempien otteluiden maalisarakkeita. Tällä kaudella Leijona pelaa todella hienosti: välierissä he pudottivat helposti erinomaisen GFT:n ja nyt heillä on takanaan 19 voiton putki. Toisaalta me emme ole kenellekään helppo vastustaja: joukkue on hyvin järjestäytynyt kentällä ja sen ulkopuolella ja ryhmähenki on todella hyvä. Niinpä sanoisin, että meillä on pieni etu, mutta se pitää vahvistaa parketilla.

Mitkä pelin elementit ovat kriittisimpiä?

- Meidän pitää saada kentälle energiaa, keskittymistä ja kurinalaisuutta hyökkäyksessä ja etenkin puolustuksessa. Jos nämä saadaan kohdilleen, ollaan todella vahvoilla.

Viime vuoden finaalit olivat todella tiivistunnelmaisia. Onko odotettavissa vastaavaa tänä vuonna?

- Olen varma, että yleisö tulee todella nauttimaan loppuotteluista, joista tulee kauniita, korkealaatuisia ja jännittäviä. Ja näin myös pelaajamme ovat onnellisia: minulle he ovat parhaita, ja uskon heihin samalla lailla kuin uskon joukkueen voittoon kauden päätteeksi.

Linkit ja sosiaalinen media

Leijonan ennakko