Futsal-Liiga: Akaa, KaDy, Mad-Max, GFT ja ToPV lauantaina voittoihin

• Futsal

Futsal-Liigassa 2019–20 pelataan viikonloppuna toinen täysi ottelukierros. Lauantaina sarjanousija Tornion Palloveikot jatkoi voittokulkuaan hakemalla täyden pistesaaliin Tampereelta Ilves FS:ltä maalein 1–4. GFT voitti FC Kemin kotonaan 3–1 ja KaDy haki niukan 2–4-vierasvoiton Joutsasta. Mad Max nappasi 0–2-vierasvoiton Sievissä ja Akaa Futsal jatkoi hurjaa virettään löylyttämällä Riemua Jyväskylässä. Akaa ja ToPV ovat puhtaalla pelillä sarjakärjessä mestaruutta puolustavan KaDyn kanssa. Sunnuntaina Someron Voima pelaa kotiottelunsa PP-70:ä vastaan Espoossa.
(Kuva Jonna Keihäsniemi)

Miesten Futsal-Liiga 2019–20
Kierrosraportti 2
la 5.10.2019 – su 6.10.2019

Maalikoosteita Futsal-Liiga-tv:ssä osoitteessa: https://futsal-liiga.tv/index.php/highlights-19-20

Otteluohjelma ja sarjataulukko kahdessa eri formaatissa:

la 5.10.

Kauppi Sports Center, Tampere
Ilves FS – ToPV 1–4 (1–2)
Ilves FS: Antti Teittinen
ToPV: Italo Basilio 3, Aleksi Kylmälä

Opinmäen liikuntahalli, Espoo
GFT – FC Kemi 3–1 (1–0)
GFT: Tom Korolainen, Kasperi Halme, Antti Arvola
FC Kemi: Vesa Lilja

Sievin monitoimihalli
Sievi FS – Mad Max 0–2 (0–2)
Maalit: Matti Jussila, Mikko Heritty

Joutsan liikuntahalli
JoSePa – KaDy 2–4 (1–1)
JoSePa: Janne Kosunen 2
KaDy: Teemu Lukkari, Mikko Kytölä, Juho Väinälä, Lassi Lintula

Jyväskylän monitoimitalo
Riemu – Akaa Futsal 1–10 (0–5)
Riemu: Joonas Madetoja
Akaa: Tero Intala 4, Aleksi Pirttijoki, Dusan Milojevic, Juhana Jyrkiäinen 2, Jussi Nyström, Tomi Lahtinen

su 6.10.2019
Opinmäen liikuntahalli
SoVo – PP-70

la 5.10.

Kauppi Sports Center, Tampere
Ilves FS – ToPV 1–4 (1–2)

Sarjanousija Tornion Palloveikot jatkoi kovaa virettään toisessakin vierasottelussaan. Avausottelussaan ToPV kaatoi Espoossa kovan GFT:n, nyt oli Ilves FS:n vuoro taipua Tampereella. Näin ennakkoluulottomasti pääsarjatasolle rymistellyt ToPV on kaatanut jo kaksi Suomi-futsalin jättiläistä ja jatkaa sarjan jaetulla kärkisijalla puhtaalla pelillä. Ottelun hahmo oli hattutempun tehnyt Italo Macedo Basilio; Tornion maestro Iiro Vanha säesti kolmella syöttöpisteellään. Ilveksen pelaaja-valmentaja Antti Teittinen teki kaukolaukauksella 1–2-kavennuksen 6. minuutilla. Loppunumerot 1–4 kaunisteli ToPV-debyyttinsä tehnyt maajoukkuemies Aleksi Kylmälä vahvalla pivot-pelillä ja komealla polkupyöräpotkulla.

Kovaa taistelua pallosta (Kuva Ilves FS kotisivut)

Opinmäen liikuntahalli, Espoo
GFT – FC Kemi 3–1 (1–0)

GFT oli hävinnyt viikon takaisen avausottelunsa kotisalissaan ToPV:lle, mutta toista kertaa espoolaiset eivät menettäneet pisteitä merilappilaiselle vastustajalle kotisalissaan. Tom Korolainen vei GFT:n johtoon 6. minuutilla Samir Haddoutin hyvästä diagonaalisyötöstä, ja lisämaalit olivat perin tiukassa. FC Kemin Vesa Lilja tasoitti 32. minuutilla laukomalla irtopallon maalinsuulta voimalla yläkulmaan, mutta GFT oli lopussa vahvempi. Kasperi Halmeen “takavasara” vei espoolaiset jälleen johtoon ja Antti Arvola kaunisteli loppulukemat viimeisellä minuutilla tyhjään maaliin. Kemin kohuttu venezuelalaisvahvistus Enderson Suárez jäi tällä kertaa nollille. Molemmat joukkueet majailevat keskikastissa kahden kierroksen jälkeen yhdellä voitolla ja yhdellä tappiolla.

Kasperi Halme iski ottelun voittomaalin (Kuva Siiri Perälä)

Sievin monitoimihalli
Sievi FS – Mad Max 0–2 (0–2)

Kovia menetyksiä pelaajamarkkinoilla kokenut Sievi FS aloitti kauden nuhaisesti häviämällä sarjanousija Riemulle vieraissa. Tahti ei parantunut kotiavauksessakaan, kun valkeakoskelainen Mad Max piti Sievissä nollat maalivahti Jukka Saaren johdolla. Ottelun ainoat maalit syntyivät reilun viiden minuutin sisällä aloitusvihellyksestä: Matti Jussila vei minuutin kohdalla vieraat johtoon Mikko Herityn passista ja Heritty itse pyssytti vasurilla yläkulmaan neljä minuuttia myöhemmin. Sievi sai 35 minuuttia takaa-ajoaikaa, mutta ei onnistunut rikkomaan kuparistaan. Kahden sarjakierroksen jälkeen Mad Max on aivan kärjen tuntumassa 5 pisteessä, Sievi FS on totutusta marssijärjestyksestä poiketen sarjan hännillä.

Mad Maxin Mikko Heritty oli pelipäällä. (Kuva Calahan.kuvat.fi)

Joutsan liikuntahalli
JoSePa – KaDy 2–4 (1–1)

Joutsassa nähtiin kauden toinen Keski-Suomen “derby” JoSePan ja Kampuksen Dynamon välillä. Avausjaksolla kotijoukkue laittoi hallitsevan mestarin tosissaan lujille, ja tauolle mentiin 1–1-tasalukemissa. Teemu Lukkari vei vieraat johtoon yläkulmalaukauksella ja Janne Kosunen tasoitti rajapotkukuviosta. Toisellla puoliajalla KaDy sai kontrollin selvemmin itselleen ja nakutti tasaiseen tahtiin kolme lisäosumaa, viimeistelijöinä kapteeni Mikko Kytölä, Juho Väinälä ja Lassi Lintula. Lopussa Janne Kosunen onnistui kosmeettisessa kavennuksessa katkaisemalla KaDyn heikon poikittaissyötön. KaDy jatkaa jaetussa sarjakärjessä; JoSePalla on yksi tasuripiste kahdesta ottelusta.

KaDyn Juho Väinälä (vas.) hiipii "toimistolle" iskemään Dynamolle kolmannen osuman (Kuva Jonna Keihäsniemi)

Jyväskylän monitoimitalo
Riemu – Akaa Futsal 1–10 (0–5)

Jyväskylässä nähtiin kierroksen yksipuolisin ottelu, kun vahvassa syysvireessä oleva Akaa Futsal (ex- Leijona Futsal) läksytti sarjanousija Riemua lukemin 1–10. KaDysta kahden mestaruuskauden jälkeen Akaaseen siirtynyt, maajoukkueeseen nousua tekevä Tero Intala laukoi entisessä kotihallissaan neljä maalia; Juhana Jyrkiäinen osui kahdesti. Joonas Madetoja onnistui rikkomaan Riemun kuparisen toisen puoliajan alussa kesken Akaan myllytyksen. Riemu jatkaa keskikastissa kolmella sarjapisteellä; Akaa on jaetulla kärkisijalla puhtaalla pelillä.

Akaa Futsalin Tero Intala
Tero Intala iski neljästi (Kuva Tuukka Nyström)

su 6.10.2019
Opinmäen liikuntahalli