Futsal: Kampuksen Dynamo jälleen Suomen mestari, Leijonalle hopeaa

• Futsal

Kampuksen Dynamo voitti Suomen mestaruuden 2018–19 kaatamalla akaalaisen Leijona Futsalin finaalisarjassa suoraan kolmessa ottelussa. Kaksi ensimmäistä ottelua pääsiäisviikolla Jyväskylässä ja Iittalassa KaDy voitti vasta jatko-ottelussa (2–1 ja 4–5), mutta kolmannen, kotihallissaan pelaamansa ottelun jyväskyläläiset veivät nimiinsä selvemmin lukemin 5–1 (1–1). Näin KaDy pääsi juhlimaan Suomen mestaruutta viimein myös kotiyleisönsä edessä.

Futsal-Liiga
ma 22.4.2019
Jyväskylä, Monitoimitalo
3. finaali
KaDy – Leijona Futsal 5–1 (1–1)

KaDy Suomen mestariksi voitoin 3–0, Leijona Futsalille hopeaa.

Maalit:
KaDy: Mikko Kytölä, Newton Jr. 3, David Parente
Leijona: Miikka Hurme

KaDy on Suomen mestari 2018-19
KaDy on Suomen mestari mallia 2019 (Kuva Sami Virtanen)

Avauspuoliaika oli edellisten otteluiden tapaan tasaista. Leijona Futsal hallitsi palloa hieman isäntiä enemmän käyttämällä maalin suulla ensimmäistä finaaliaan pelannutta Kasper Kangasta viidentenä kenttäpelaajana. Avausmaalista vastasi 3. minuutilla Dynamon kokenut kapteeni Mikko Kytölä. Hyökkäyspään hyvin ajoitetusta prässistä KaDyn brassi Newton Jr. riisti pallon ja Kytölä sai ladata irtopallon verkkoon.

Leijona hallitsi seuraavat minuutit ja tasoitus tuli kuuden minuutin pelin jälkeen, kun Miikka Hurme latasi tarkan kärkkärin oikeaan takakulmaan maskin takaa. Molemmilla oli vielä muutama hyvä maalipaikka, mutta puoliajalle mentiin 1–1-tasatilanteessa.

LeiF-KaDy 3.FINAALI Parente, Milojevic 22.4.2019
Leijona Futsalin Dusan Milojevic pitää palloa, KaDyn David Parente seuraa (Kuva Sami Virtanen)

Toisella puoliajalla KaDy tuli parketille vahvemmin. Alle neljässä minuutissa illan ykköshahmo Newton Jr. oli vienyt hyvin pohjustetuilla laukauksillaan Dynamon jo 3–1-johtoon. Tähän asti vahvan kevään pelannut Leijona oli finaalisarjassakin ollut täysin tasaväkisesti mukana jopa halliten pelin kulkua, mutta kahden maalin tappioasemassa veitsi kurkulla akaalaisten peli ei enää rullannut parhaaseen malliin. KaDy puolusti vahvasti ja järkevästi Leijonan pois vaarallisimmilta vetosektoreilta eikä Suomen ykkösmaalivahti Juha-Matti Savolaisen tarvinnut venyä edellisfinaalien kaltaisiin huipputorjuntoihin.

Viimeisellä 10 minuutilla Kasper Kankaan tilalla sinisessä lentävän maalivahdin paidassa nähtiin Leijonan pelaaja-valmentaja Jovan Stankovic, jonka johdolla vieraat hakivat kavennusta ylivoimapelillä. Newton Jr. sai kuitenkin 33. minuutilla hyvän pallonriiston puolessa kentässä ja täydensi hattutemppunsa tyhjään maaliin. Tästä ei Leijona enää noussut mestaruustaistoon, vaan kirsikaksi kakun päälle KaDyn portugalilaisvahvistus David Parente pommitti kulmapotkukuviosta vuoden kenties hienoimman maalin kaukaa vasempaan yläkulmaan.

LeiF-KaDy 3.FINAALI Newton Jr. Kytola 22.4.2019
Newton Jr. ja Mikko Kytölä juhlivat maalia (Kuva Sami Virtanen)

Finaalissa yleisöä oli päättyneen kauden ennätysmäärä 1020 katsojaa; myös Akaasta oli äänekäs bussillinen kannattajia tukemassa omiaan. Viime vuoden vastaavassa kolmannessa finaalissa loppuunmyydyllä Monnarilla oli 1150 katsojaa ja kymmeniä käännytettiin ovelta ulos; näin ollen Futsal-Liigan ja KaDyn yleisöennätys jäi tällä kertaa sivuamatta.

40 minuutin täyttyessä tulostaululla olivat loppunumerot 5–1 ja KaDy sai juhlia kotiyleisönsä edessä toista Suomen mestaruuttaan. Myös edelliskaudella 2017–18 samat joukkueet kohtasivat finaalisarjassa, jonka KaDy vei nimiinsä voitoin 3–1.

LeiF-KaDy 3.FINAALI Korsunov, Grönholm, Kytölä 22.4.2019
Sergei Korsunov, Petri Grönholm ja Mikko Kytölä (Kuva Sami Virtanen)

KaDyn toiseen mestaruuteen valmentanut montenegrolaisvalmentaja Vasko Vujovic oli onnellinen:

“Yksi tämän sarjan tasaisten otteluiden meidän hyväksemme kääntäneistä asioista oli energia. Meillä oli lopulta enemmän energiaa ja tiesimme, että pelien edetessä toiselle puoliajalle ja mahdollisiin jatko-otteluihin aika olisi puolellamme. Kaksi edellistäkin peliä ratkaisimme jatko-ottelussa, jaksoimme paremmin ja päätöksenteko toimi ratkaisuhetkillä paremmin.”

“Kerroin pelaajillemme puoliajalla että toisen puoliajan ensimmäisen 5 minuutin aikana mennään kovaa ja aggressiivisesti. Onnistuimme tässä ja teimme kaksi maalia heti alkuun. Sen jälkeen keskityimme puolustamaan kahden maalin johtoamme emmekä päästäneet Leijonaa enää hyville maalipaikoille. Teimme vielä kaksi lisämaalia ja tänne saapuneet tuhatkunta kannattajaamme onnelliseksi”, Vujovic kertaa.

“Ensimmäiseksi juhlimme täällä Jyväskylässä nyt muutaman päivän kuten viime vuonnakin. Tämä vuosi oli raskas, koska mestarijoukkueestamme meni puolet uusiksi ja teimme paljon töitä uuden joukkueen rakentamiseksi. Juhlien jälkeen matkustan Montenegroon läheisteni luokse ja palaan myöhemmin kesällä Jyväskylään rakentamaan joukkuetta uudelleen Mestarien Liigaa ja ensi kautta varten”, mestarivalmentaja päättää.

KaDy juhlii Suomen mestaruutta

Leijona Futsalin pelaaja-valmentaja Jovan Stankovic ei painanut päätä pensaaseen kolmesta finaalitappiosta huolimatta:

“Niin kuin sanoin ennen finaaleja, olen todella ylpeä joukkueestani. Sanoin heille ennen pelejä etenkin, että olemme jo saavuttaneet tavoitteeni tälle kaudelle. Se ei ollut finaaleihin pääseminen tai kulta, vaan tehdä tälle kaudelle joukkueesta entistä parempi ja henkisesti vahvempi. Verrataan viime kauden finaaleihin: olimme silloin hyvin hermostuneita, mutta tällä kaudella oli toisin. Voin rehellisesti sanoa, että olime tänä vuonna kahdessa ensimmäisessä ottelussa paljon parempia, mutta epäonnekkaita.”

“Tarvitsemme vain kokemusta, ja meidän pitää tehdä asioita kovemmin ja kovemmin. Olemme minusta aivan oikealla tiellä, jolla etenemme askel askeleelta. Tähänastinenkin matka on ollut uskomaton: olemme tehneet Leijonasta ison joukkueen, ja muut joukkueet joutuvat tosissaan pelkäämään meitä”, Stankovic puntaroi optimistisesti tappion keskellä.

“Täällä oli hienoa olla, pelata finaaleja tässä salissa, joka oli täynnä ihmisiä, ja vastustaja oli hyvä. Todella upeaa!”, päättää bulgarialais-serbialainen Stankovic haastattelun.

Miesten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Samu Kytölä
Palaute: samu.kytola(ät)futsal.fi; p. 041 437 8041