Futsal: Henri Alamikkotervo ja Tytti Mikkola joulukuun kuukauden pelaajat

• Futsal

Naisten ja miesten Futsal-Liigojen joulukuun kuukauden pelaajat on valittu. Palkinnot matkaavat tällä kertaa pääkaupunkiseudulle. Miesten valinta on espoolaisen GFT:n Henri Alamikkotervo, ja naisten puolestaan Helsingin IFK:n maalivahti Tytti Mikkola.

Naisten ja miesten Futsal-Liigojen joulukuun kuukauden pelaajat on valittu. Palkinnot matkaavat tällä kertaa pääkaupunkiseudulle. Miesten valinta on espoolaisen GFT:n Henri Alamikkotervo, ja naisten puolestaan Helsingin IFK:n maalivahti Tytti Mikkola. Jalkapallon Pelaajayhdistyksen ja Palloliiton toimittama valinta tehtiin pelaajien äänestyksen perusteella siten, että oman joukkueen pelaajaa ei saanut äänestää.

Henri Alamikkotervo kiittelee kokeneita joukkuetovereitaan

Miesten Futsal-Liigan joulukuun kuukauden pelaajaksi on valittu Golden Futsal Teamin Henri Alamikkotervo. Valinta osui erityiseen sopivaan hetkeen, sillä Alamikkotervo laukoi eilen futsalin EM-kisoissa Suomen arvokisahistorian kaksi ensimmäistä maalia! Upealla, ennakkoluulottomalla esityksellään EM-parketilla nuorukainen pelasi torstaina itsensä paitsi laji-ihmisten myös monien uusien suomalaisten mieliin ja sydämiin. Alamikkotervo nousi maajoukkueen pelaavaan EM-kisakokoonpanoon viime hetkellä Mikko Kytölän loukkaantumisen ja poisjäännin johdosta.

Nuoren pelaajan ura on ollut yhtä nousukiitoa. Alamikkotervon ura alkoi KePS:n riveissä nuorten sarjoissa, sieltä taitavan pelaajan nappasi riveihinsä ToPV kausille 2019–2020 ja 2020–2021. Kuluvalle kaudelle 2021–2022 Alamikkotervo teki sopimuksen GFT:n kanssa, kun Helsingistä saatu opiskelupaikka toi pelaajan pääkaupunkiseudulle.

– Tunnustus tuntuu ehdottomasti erittäin hyvältä ja on merkki siitä, että monia asioita on tehty oikein. Monet liigan ja maajoukkueen kokeneista pelaajista ovat aktiivisesti auttaneet ja auttavat edelleen minua kehittymään paremmaksi futsalpelaajaksi. He ovat osaltaan mahdollistaneet, että olen päässyt pelaajana sille tasolle, missä olen nyt. Paljon on vielä opittavaa, mutta tunnen, että olen saanut täyden tuen kehittymiselleni kokeneemmilta pelaajilta, Alamikkotervo jakaa kiitosta joukkuetovereilleen.

Alkukausi on vierähtänyt uuden seuran riveissä. Alamikkotervo on saanut pelata paljon yhdessä kokeneiden maajoukkuepelaajien Panu Aution ja Miika Hosion sekä maalivahti Antti Koivumäen kanssa. GFT:stä löytyy runsaasti laajuutta ja leveyttä maajoukkuemiesten ulkopuoleltakin, joten seura on Alamikkotervolle oiva paikka kehittyä.

– Kausi on sujunut hyvin muutamaa kitkerää tappiota lukuun ottamatta. Olen päässyt mielestäni hyvin sisälle GFT:n pelitapaan ja joukkueeseen. Tunsin joitakin pelaajia jo ennestään maajoukkueen kautta, mikä tietenkin helpotti joukkueeseen sisälle pääsyä. Koko joukkue on ottanut minut hyvin vastaan, Alamikkotervo kiittelee.

– Opiskelun ja pelaamisen yhdistäminen on sujunut vaivatta, erityisesti siksi, että kaikki kouluun liittyvä tapahtuu tällä hetkellä etänä. Pystyn siis itse luomaan päivään rytmin, jolla treenaaminen ja palautuminen onnistuu parhaalla tavalla. Opiskelu ei ainakaan vielä ole vienyt liikaa aikaa, vaan toiminut hyvänä vastapainona harjoittelulle ja pelaamiselle, miettii Alamikkotervo yliopisto-opiskelun yhdistämistä peliuraan.

Meneillään olevalla kaudella Henri on pelannut kaikki GFT:n 13 runkosarjan ottelua, joissa hän on tehnyt 11 maalia ja 6 maalisyöttöä. Joulukuun kolmessa ottelussa Alamikkotervolle kertyi tehot 4 + 1 GFT:n voittaessa AU:n ja KaDyn. Espoolaiset jäivät EM-kisatauolle runkosarjan viidentenä.

Tytti Mikkola on loistanut HIFK:n maalinsuulla. Kuva: Noora Renström.

MIKKOLAN TÄHTÄIN MAAJOUKKUEROOLIN KASVATTAMISESSA

Naisten kuukauden pelaajaksi valittiin Naisten Futsal-Liigassa toisena olevan Helsingin IFK:n maalivahti Tytti Mikkola. HIFK on päästänyt tällä kaudella 12 pelaamassaan ottelussa yhteensä vain 10 maalia, ja tästä suuri kunnia menee juuri Mikkolalle. Saldona on jo kuusi nollapeliä, vaikka ollaan vasta tammikuussa.

- Tuntuu tietysti erityisen hienolta tulla valituksi, kun valinnan takana ovat muut pelaajat. Hyvillä mielin tässä kaikin puolin lähdetään kohti kevään pelejä. Tähän asti kausi on sujunut joukkueellamme tosi hyvin, mutta uskon, että parhaat pelit ovat vielä edessäpäin!

Joulukuun kruunasi upea 0-4 -vierasvoitto Porista, jossa sarjakärki MuSaFutsal kaatui helsinkiläisten tiiviin puolustuksen myötä, ja tietysti Mikkolan upeiden torjuntojen siivittämänä. Pelaaja uhkuu peli-iloa kun kauden tärkeimmät pelit vähitellen lähestyvät.

- Viimeisen parin vuoden aikana olen saanut paljon vastuuta ja peliaikaa, mikä on tuonut lisää itsevarmuutta pelaamiseen. Olen saanut pelata vapaammin omilla vahvuuksillani sekä löytänyt aiemmin kadoksissa olleen peli-ilon uudestaan ja sitä kautta myös kehittynyt pelaajana, Mikkola avaa taustoja hyviin otteisiinsa.

Tämä peli-ilon löytyminen on tuonut paitsi mainetekoja Naisten Futsal-Liigassa, myös kutsun maajoukkueen mukaan. Näihin kahteen asiaan tiivistyvätkin Mikkolan tulevaisuuden tavoitteet futsalkentillä.

- Osaava valmennus HIFK:ssa on tuonut uusia näkökulmia ja työkaluja oman pelaamisen kehittämiseen. Tulevien vuosien tavoitteena on pelata mahdollisimman hyvin oman seurajoukkueen kanssa sekä saada peliminuutteja myös maajoukkuessa.

• futsal
  • miesten Futsal-Liiga