Futsal Final Four 2020 mestareiksi GFT naiset ja FC Kemi

• Futsal

Espoon Opinmäessä viikonloppuna pelatussa Futsal Final Four 2020 (FF4 2020) lopputurnauksessa Naisten sarjan mestaruuden voitti järjestävä seura GFT lukemin 4-3 (1-2) ja miesten sarjan voittopokaali matkasi Meri-Lappiin. Ottelu kääntyi lopuksi varsin selkein 1-5 (1-1) lukemin FC Kemille.

FF4 2020 mestari GFT

Naisten futsalklassikko GFT – Ilves FS tarjosi vauhdikasta viihdettä ja ottelulle dramaattisen lopun. GFT kärsi hieman muutaman runkopelaajan sairastelusta ja se näkyi ottelussa. Ilves aloitti räväkästi. Kun ottelua oli pelattu vain 21 sekuntia, niin Pinja-Liisa Peuramäki vei tamperelaiset 1-0 johtoon. Jakso eteni hyvin puolustaneen sekä terävästi hyökänneen Ilveksen komennossa ja jakson puolivälissä Tiina Pöyry siirsi Ilveksen jo kahden maalin johtoon. GFT ei juurikaan päässyt maalintekopaikoille, mutta he saivat kuitenkin tärkeän ”pukukoppimaalin” ja tauolle siirryttiin Ilveksen johtaessa 2-1 lukemin. Toinen jakso alkoi Ilveksen turnauksessa jo tavaramerkiksikin muodostuneella salama-alulla. Toisen jakson alusta ehti kulua ainoastaan 12 sekuntia, kun Ilveksen Tiia Juntikka vei tamperelaiset jo ratkaisevan tuntuiseen 1-3 johtoon. Ottelu eteni täysin Ilveksen käsikirjoituksen mukaisesti, ainoastaan tamperelaisten viimeistelyn pehmeys piti GFT:n vielä mukana ottelussa. Mutta reilu kuusi minuuttia ennen varsinaisen peliajan päättymistä espoolaiset saivat pallon Ilveksen maaliin ja pian perään toistamiseen pallo oli tamperelaismaalissa. Näillä Jenni Talvelan sekä Siiri Perälän maaleilla GFT sai ottelun tasoihin ja hengen päälle. GFT:n voittomaalikin roikkui ilmassa, mutta aika näytti loppuvan kesken. Kuitenkin viimesekunneilla GFT sai sivurajan ja pallo tuli hyvälle sektorille Maiju Hirvosen jalkaan. Hirvosen tunnettu kanuuna pamahti ja pallo oli Ilveksen maalin ylänurkassa pelikellon pysähtyessä aikaan 39:59. Näin järjestävä seura sai aloittaa kotiyleisönsä edessä villit voitontuuletukset.

FF4 2020 mestari FC Kemi

Turnauksen päättävässä miesten finaalissa kohtasivat Futsal-Liigaa johtava Akaa Futsal ja FC Kemi. Ottelusta odotettiin vauhdikasta sekä kiihkeääkin ja sitä ensimmäinen jakso tarjosikin. Vauhti oli hurja ja tilanteita syntyi vuoron perään molempiin päihin. Mutta maalivahdit molemmissa päissä, Kasper Kangas akaalaisilla ja Slobodan Tomic kemiläisillä, olivat hurjassa tikissä. Maalia sai odottaa aivan jakson lopulle asti. Ensin Akaan Jovan Stankovic siirsi joukkueensa johtoon, mutta miltei välittömästi Boris Cizmar tasoitti taukolukemiksi 1-1. Ottelun kokeneella tuomariparilla Toni Lehtinen ja Olli Niemelä oli täysi työ pitää ottelu kontrollissaan, mutta tässä he onnistuivat erinomaisesti. Toisella jaksolla ottelun tempo putosi selvästi ja muuttui ajoin jopa varovaiseksi pelaamiseksi. Vasta jakson puolivälin jälkeen finaalissa erinomaisesti pelanneen Kemin Tuukka Pikkaraisen maalin jälkeen ottelu heräsi uudelleen eloon. Akaalaisten yrittäessä vimmatusti tasoitusta, pääsi kuitenkin Cizmar karkaamaan jo toistamiseen ottelussa maalintekoon. Akaan ei auttanut kuin yrittää ylivoimalla nyt ensin kavennusta ja sitten tasoitusta. Maalivahti Tomic sai kuitenkin pallon torjunnastaan ja heitti pitkän pallon kohti tyhjänä ammottavaa akaalaismaalia ja juuri ennen maaliviivaa Enderson Suarez pääsi tuikkaamaan pallon hyväksytysti maaliin. Peli näytti ratkenneen lukemien ollessa jo 1-4 kemiläisille. Kun 1-5 maali merkattiin vielä Tomicille, niin miesten mestaruuspyttyä saivat kohotella kemiläiset.

Turnauksen parhaaksi naispelaajaksi valittiin Ilveksen Tiia Juntikka.
Parhaaksi miespelaajaksi FC Kemi maalivahti Slobodan Tomic.
Tuomaroinnit päättävä (ainakin tällä tasolla) Toni Lehtinen palkittiin parhaana tuomarina.

Turnauksessa nähtiin kovatasoisia sekä jännittäviä otteluita ja turnauksen striimikokeilukin oli lupauksia antava. Nyt Futsal-Liigaseurojen hallitus vetäytyy yhdessä jäsenseurojensa kanssa pohtimaan kilpailun jatkosta. Tähän vaikutta tietenkin myös Palloliiton päätös mitä Futsal Cupin kanssa tehdään tulevaisuudessa. Mutta tästä ja tulevista Liigojen striimi- sekä TV-kuvioista tiedotamme myös pian avattavilla kotisivuillamme.

Ottelutallenteet ja haastattelut tulevat ilmaiseksi nähtäville >> solidsport.com/ff4

• Futsal Final Four 2020
  • futsal