Futista, fanituotteita ja vähän politiikkaa

• Jalkapalloharrastus

HIFK ja HJK järjestivät keskiviikkona 14.3. HS-Areenalla futisturnauksen osana Suomen Palloliiton ”Hyvää seuraa”-hanketta.

Tapahtuma toteutettiin yhdessä Helsinki Business Collegen (SLK) opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Tapahtumaan osallistui parisataa nuorta ja joukkueita oli mukana SLK:n lisäksi Omniasta (Espoo) sekä Stadin ammattiopistojen yksiköt Pohjois-Haagasta, Malmilta ja Vallilasta.

Kahdeksan joukkueen turnauksen voittajaksi kruunattiin jännittävien vaiheiden jälkeen Pohjois-Haaga, joka kaatoi finaalissa rangaistuspotkukilpailussa Omnia2 joukkueen. Pelit olivat kovatasoisia ja tiukkoja vääntöjä, sillä Pohjois-Haaga selvitti myös tiensä finaaliin rangaistuspotkuilla, jossa se voitti oman alkulohkonsa voittaneen Vallilan. Alkulohkon avausottelussa Omnia2 oli vielä Pohjois-Haagaa parempi, mutta tasaisen finaalin päätteeksi Pohjois-Haaga sai makean revanssin voittamalla rankkarit 2-1.

Kuvassa Helsinki Business Collegen rehtori Antti Loukola ja Markku Kanerva Fair Play -ottelun jälkeen.
Kuvassa Helsinki Business Collegen

rehtori Antti Loukola ja Markku Kanerva Fair Play -ottelun jälkeen.

Tapahtuman aikana oli paljon muutakin ohjelmaa ja eräänlainen herkkupala nähtiin ennen finaaleja, kun turnauksen Fair Play -joukkueeksi valikoitunut Malmi kohtasi Palloliiton joukkueen. Joukkueen riveissä nähtiin mm. Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva sekä HJK:sta ja maajoukkueesta tuttu Ville Nylund.

Hyvähenkisen ottelun voiton nappasi Palloliiton joukkue, jonka kokeneet keulamiehet liikuttivat palloa sen verran mallikkaasti, että loppulukemat kirjattiin 5-2 Palloliitolle. Malmin joukkueessa pelanneet nuoret saivat ikimuistoisen ottelun lisäksi myös tyylikkäät maajoukkueen pipot muistoksi tapahtumasta. Pipoja näkyikin päässä jo seuraavana päivänä, kun HIFK:n ja HJK:n futiskerho jatkui Malmin ammattiopiston salissa futsalin merkeissä.

Iltapäivän ohjelmassa oli myös yhteiskuntavastuullista asiaa, kun kansanedustajat Jukka Gustafsson ja Mari-Leena Talvitie saapuivat paikalle vastaamaan nuorten kysymyksiin. Vastauksia saatiin niin opintotuen leikkaamiseen kuin soten vaikutukseen julkisessa terveydenhuollossa. Myös kilpailukykysopimuksen vaikutusta nuorten työllistymiseen käytiin läpi tässä ”eduskunnan kyselytunti” -osiossa.

Helsinki Business Collegen opiskelijat olivat myös suunnitelleet erilaisia fanituotteita seuroille ja ryhmät esittelivät tuotteita kilpailun tuomaristolle. Kansanedustajat Mari-Leena Talvitie ja Jukka Gustafsson vastaamassa nuorten kysymyksiin.Mukana oli hyvin kirjava skaala erilaisia tuotteita ja kaikki ehdokkaat päätyivät myös seurojen edustajien nähtäviksi. Tulevaisuus näyttää löytääkö joku tuotteista paikkansa myös seurojen fanituotevalikoimasta tulevalla kaudella.

Tapahtumassa oli siis kyse paljon muustakin kuin jalkapallosta. Nuoret saivat itse olla aktiivisesti mukana niin, että se parhaiten tukee heidän opintojaan ja antaa arvokasta käytännön kokemusta tulevaa työelämää varten. Malmin lähihoitajaopiskelijoista koostunut ensiapupiste oli jatkuvan ruuhkan kohteena, kun ruhjeita ja kolhuja varten haettiin kylmäpusseja. Nuoret hoitivat itse ottelujen tuomaroinnin, tilastopalvelun, tapahtuman juontamisen ja ensiavun. Yksi porukka nuoria pyöritti turnauksen ajan kahviota osana heidän nuori yrittäjä -kurssiaan.

Malmin lähihoitajaopiskelijoiden ensiapupisteellä riitti ruuhkaa koko päivän.- Hieno päivä hienojen nuorten parissa ja se mitä olen tässä työssä ilokseni saanut huomata, on se asia, että kyllä nuoret osallistuvat ja harrastavat, jos heille siihen tarjotaan mahdollisuuksia. Seuraavaa tapahtumaa kyseltiin jo heti perään innolla ja toukokuulle onkin suunnitteilla oma miniversio tulevan kesän MM-kisoista, kommentoi HIFK:n hankekoordinaattori Jukka Aakko tuoreeltaan tapahtuman jälkeen.

---

Uutinen on osa (7/10) "Hyvää seuraa" -hankkeesta kertovaa juttusarjaa. Hankkeessa osallistetaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria mukaan jalkapalloseuratoimintaan.

Hankkeen toteuttajia ovat Suomen Palloliitto, Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja kymmenen jalkapalloseuraa: Espoon Palloseura, FC Jazz Juniorit, Ilves, HIFK Soccer, Helsingin Jalkapalloklubi, KPV:n Juniorit, Kuopion Palloseura, Mikkelin Palloilijat, Rovaniemen Palloseura ja TPS Juniorijalkapallo.

Juttusarjassa aiemmin ilmestyneet:
Mikkeli Palloilijat: Ammattiin opiskelevat nuoret MP:n tapahtuma-apuna
Helsingin Jalkapalloklubi: Nuoret opissa HJK:n ottelutapahtumissa
TPS juniorijalkapallon: Opiskelijat mukana TPS:n perinteikkäässä Tiikeripäivässä
Kuopion Palloseura: Kuopion Palloseurassa monipuolisesti mahdollisuuksia opiskelijoille
Ilves: Ilveksen ”Hyvää seuraa -futis” potkaistiin käyntiin
Espoon Palloseura: SAKU ry:n lopputurnauksesta huipentuma EPS:n ja Omnian aamuharjoittelulle

Seuraa hanketta Facebookissa tai lue lisää nettisivuilta.

• seurakehitys