Futisstartti käynnistyy valtakunnallisesti

• Seuratoiminta

Yhteistyössä LähiTapiolan kanssa toteutettavan Futisstartin pilottivaihe on ohi, ja koulutuksia aletaan järjestämään valtakunnallisesti marraskuussa.

Futisstartti-koulutukset ovat seurojen Suomen Palloliiton tuella järjestämiä tapahtumia, joiden avulla varmistetaan aloitteleville lapsipelaajille hauska, turvallinen ja kehittävä jalkapalloharrastus, jossa vanhemmat ovat aktiivisesti mukana. Futisstartti toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani LähiTapiolan kanssa.

Aloittavien ikäluokkien tukena

Tarve Futisstartin kaltaiselle työkalulle nousi kentältä. Seurat haluavat panostaa aloittaviin ikäluokkiin ja vanhempien sitouttamiseen lapsen harrastukseen.

- Meillä oli Palloliitolla aika vähän tukipaketteja aloittaviin ikäluokkiin. Varmaan kaikki voivat allekirjoittaa sen, että se on yksi seuran tärkeimmistä ikäluokista. Siitä tämä ajatus on lähtenyt liikkeelle. Nyt Futisstartti-projektin kautta olemme päässeet luomaan tätä työkalua. Iso kiitos kaikille seuroille, jotka ovat olleet nyt mukana ja lähtevät mukaan, sekä LähiTapiolalle, joka on mahdollistanut tämän kokonaisuuden luomisen, Palloliiton Eteläisen alueen seurakehittäjä ja Futisstartin luomisesta vastannut Toni Räisänen sanoo.

-  Valtakunnallisena elämänturvayhtiönä LähiTapiola pyrkii edistämään mahdollisimman vaikuttavasti terveitä elämäntapoja ja tukemaan vapaaehtoisten tekemää tärkeää seuratyötä.  Haluamme olla tukemassa lapsiperheiden hyvän harrastamisen alkutaivalta ympäri Suomea. Yhteistyömme Palloliiton kanssa on siksi LähiTapiolalle tärkeää, kertoo LähiTapiolan valtakunnallisesta sponsoroinnista vastaava suunnittelujohtaja Kirsi Juusti.

Takana onnistuneet pilotit

Projektin pilottivaihe on nyt ohi, ja Futisstartti-koulutusten valtakunnallinen jalkauttaminen on aloitettu. Pilottikoulutukset antoivat paljon tärkeää palautetta koulutuksesta ja sen materiaaleista. Koulutuksia on myös pilotoitu etäyhteyksien avulla onnistuneesti.

- Olemme vetäneet kahdeksan pilottikoulutusta Lempäälästä Seinäjoelle ja Imatralle asti. Kokemukset ovat olleet oikein hyviä. Olemme löytäneet seurojen kanssa oikean tyyppisen työkalun, joka aidosti tukee aloittelevien lapsiperheiden jalkapalloharrastusta. Materiaalia on sparrailtu paljon seurojen ja vapaaehtoistoimijoiden kanssa, Räisänen sanoo.

”Haluamme, että perheet ovat kiinnostuneita lapsensa harrastuksesta”

Futisstartti on suunnattu pienten lasten vanhemmille, jotka ottavat lastensa kanssa ensiaskelia seuratoiminnassa. Seuran vetämä koulutus koostuu kolmesta osiosta. Meidän seura -osiossa seura esittelee vanhemmille toimintaansa, arvojaan, toimintakulttuuriaan ja työntekijöitään.

Lapsen kasvu ja kehitys -osiossa käsitellään vanhempien, läheisten ja seuran roolia liikuntakasvattajana, lasten harjoittelua, jalkapalloharrastuksen sosiaalista puolta sekä sitä, mitä jalkapallo antaa lapselle ja perheelle.

Vapaaehtoisuuden merkitys seuratoiminnassa -osiossa avataan vapaaehtoisuuden arvoa yksilölle, seuralle ja koko yhteiskunnalle. Samalla vanhempia kannustetaan lähtemään aktiivisesti mukaan seuratoimintaan.

- Perheiden ja vanhempien suunnitelmallinen mukaan ottaminen jalkapallotoimintaan on äärimmäisen tärkeää. Sen avulla voidaan taklata monia ongelmakohtia heti alusta alkaen. Seuroilla on erittäin hyvien materiaalien kautta mahdollisuus esitellä omaa toimintaansa ja perheen roolia harrastuksessa. Haluamme, että perheet ovat kiinnostuneita lapsensa harrastuksesta, tukevat häntä ja ovat mukana mahdollistamassa vapaaehtoistyötä, Räisänen painottaa.

Jo yli 100 seuraa kohdattu

Futisstartin seurakoulutukset aloitettiin tällä viikolla etäyhteyksien avulla. Koulutuksiin osallistui lähes 90 seuraa. Futisstartin osalta on nyt koulutettu tai kohdattu yli 100 suomalaista juniorityötä tekevää seuraa. Kiinnostuneet seurat saavat lisätietoja alueellisilta seurakehittäjiltä.

- Kannustaisin jokaista seuraa olemaan alueelliseen seurakehittäjään yhteydessä. Autamme mielellämme ja saamme teidät alkuun. Rohkeasti mukaan, olkaa yhteydessä, Räisänen päättää.

Seurakehittäjät, sähköposti: etunimi.sukunimi(a)palloliitto.fi:

• Itäinen: Paavo Kurkaa
  • Pohjoinen: Esa Saajanto
  • Läntinen: Mikko Tulonen ja Jarno Haanpää
  • Eteläinen: Toni Räisänen, Silja Ranta ja Lasse Keski-Loppi

Katso video artikkelikuvaa klikkaamalla.

Lisätietoja Futisstartista >>