Furuholm ja Riveiro palkittiin Varsinais-Suomen Urheilugaalassa

• Jalkapallosarjat

Vuodenvaihteessa tapahtuneen SPL:n organisaatiomuutoksen myötä Palloliiton piirit jäivät historiaan. Lauantaina Turun Logomossa järjestetyssä Varsinais-Suomen Urheilugaalassa palkittiin kuitenkin vielä viimeisen kerran Länsi-Suomen piirin perinteisillä palkinnoilla jalkapallokauden 2019 menestyjiä.

SPL:n Länsi-Suomen piirin Vuoden pelaajana palkittiin FC Interin Timo Furuholm.

Palkintoperusteiden mukaan Timo Furuholm vain paranee vanhetessaan. Inter-hyökkääjä oli joukkueen kapteenina isossa roolissa, kun seura taisteli useamman vaikean vuoden jälkeen Veikkausliigan hopeamitalit Turkuun. Furuholm viimeisteli Veikkausliigassa kymmenen maalia ja antoi lisäksi neljä maalisyöttöä. Komealla urallaan Timo Furuholmilla on takanaan yhteensä jo 184 Veikkausliigaottelua ja hän on tehnyt niissä 68 maalia.

Furuholm loistaa myös kentän ulkopuolella. Hän päätti lahjoittaa tämän kauden voittobonuksensa FC Interin tukirahastoon, josta tuetaan heikommassa taloudellisessa asemassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastusta.

Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piirin Vuoden valmentajan palkinnon pokkasi José Riveiro, FC Inter.

José Riveiro tuli Interin ruoriin viime sesongiksi ja avauskausi oli heti komea. Riveiron johdolla Inter pelasi nautittavaa jalkapalloa ja kauden päätteeksi Turussa juhlittiin paluuta mitalikantaan, kun Veikkausliigan hopeamitalit ripustettiin Inter-pelaajien ja taustaryhmän kauloihin. Seura oli viimeiseen otteluun asti kiinni jopa mestaruudessa, mutta tällä kerralla vielä KuPS oli pykälän edellä. FC Inter haluaa pelata modernin jalkapallon eturintamassa ja tämän toteuttamisessa José Riveiro osoittautui seuralta erinomaiseksi valmentajalöydöksi. Inter-valmentaja valittiin viime Veikkausliigakaudella peräti kaksi kertaa myös Kuukauden valmentajaksi liigassa.

José Riveiro käväisi lavalla lauantain Urheilugaalassa myös toisen kerran, sillä hänet palkittiin Länsi-Suomen piirin palkinnon lisäksi Varsinais-Suomen Vuoden Valmentajana kaikki lajit huomioon ottaen.

Inter-perheen menestyksen gaalassa täydensi urheilutoimittajien valinta Varsinais-Suomen Vuoden parhaasta jalkapalloilijasta. Tämä palkinto meni huippukauden pelanneelle sinimustien hyökkääjä Filip Valencicille.

Jalkapallotoimijoita palkittiin laajalla rintamalla Urheilugaalassa myös Varsinais-Suomen kuntien Vuoden Seuratyöntekijöinä. Ilahduttavan monessa kunnassa tämän arvokkaan huomionosoituksen sai jalkapalloseuran aktiivitoimija.

Veikkauksen Jokeripalkinto Länsi-Suomen piirille

Veikkaus jakaa alueellisissa Urheilugaaloissa maakunnallisen Jokeri -palkinnon vuosittain taustavoimalle, yhteisölle, seuralle, tekijöille tai kumppanille. Palkinto on arvoltaan 500 euroa ja palkinnon saaja lahjoittaa summan edelleen valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen.

Tämän vuoden Jokeri -palkinnon Varsinais-Suomessa sai Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piiri jalkapallon miesten Kolmosen näkyvyyden ja arvostuksen nostamisesta ja siihen liittyviin toimiin resursoimisesta.

Palkinnon perusteluja kuvattiin gaalassa mm. näin:

SPL:n Länsi-Suomen piiri poikkeaa aikaisemmista palkinnon saajista. Piiri on omalla toiminnallaan nostanut alasarjafutiksen arvostusta ja näkyvyyttä.

Piirin nettisivuilla on joka maanantai valokuvien kera julkaistu otteluselostus kaikista Kolmosen viikonlopun otteluista. Kerran kuukaudessa striimataan ja selostetaan asiantuntijakommentaattorin kera ”Kuukauden ottelu” ja loppukaudesta myös kiinnostavia nk. bonusotteluja.

Joka kuukausi valitaan Kuukauden pelaaja ja kauden päätteeksi pelaajat äänestävät Kolmosen vuoden pelaajan. Kolmosen voittajalle jaetaan kultamitalit ja näyttävä pytty. Viikkoraporttien lisäksi niin Kuukauden ottelut kuin Kuukauden pelaajatkin saavat laajasti huomiota piirin omissa viestintäkanavissa. Piiri on saanut harvinaisen paljon myönteistä palautetta Kolmosen seuroille ja joukkueille osoittamastaan respectistä.

Länsi-Suomen piirin piirijohtajan tehtävästä Läntisen alueen aluepäällikön toimeen vuodenvaihteessa vaihtanut Jouni Koivuniemi oli iloinen ja kiitollinen yllättävästä huomionosoituksesta.

- Hyvältä tuntuu ennen kaikkea Kolmosen seurojen puolesta. Heille tätä on tehty ja he ovat olleet tässä melko lailla aikaresurssia vaatineessa panostuksessamme hienosti mukana. Iso kiitos myös ottelujen striimaukset tuottaneelle MNR:lle ja kumppaninamme tässä kuviossa mukana olleelle Turun Seutusanomille.

Hyväntekeväisyyskohdekin on 500 euron palkinnolle jo tiedossa.

- Tulemme lahjoittamaan palkintosumman vähävaraisten lasten ja nuorten jalkapalloharrastuksen tukemiseen, päättää Koivuniemi.