#FootballPeople – Tasa-arvon puolesta

Faren (Football Against Racism in Europe) järjestämä #FootballPeople-kampanja yhdistää syrjintää kokeneita kannattajia, seuroja, pelaajia, vähemmistöryhmiä ja yhteisöjä.

Maailmanlaajuinen #FootballPeople-kampanja kannustaa kaikkia jalkapallon parissa toimivia ihmisiä taistelemaan tasa-arvon ja monimuotoisuuden puolesta. Kampanjaviikot käynnistyivät 8.10. ja jatkuvat 22.10. saakka.

Kaikki voivat osallistua kampanjaan julkaisemalla syrjinnän vastaisen viestin sosiaalisessa mediassa ja käyttämällä tunnistetta #FootballPeople. Voit käyttää myös kuvissasi kampanjan logoa, jonka voit ladata täältä.

Tänä vuonna osana kampanjaa järjestetään sarja webinaareja, joissa kansainväliset puhujat keskustelevat tasa-arvoon, politiikkaan ja jalkapalloon liittyvistä kysymyksistä. Katso webinaarisarjan ohjelma.

Suomalainen jalkapalloperhe tekee työtä tasa-arvon puolesta ja syrjintää sekä rasismia vastaan. Jalkapallo yhdistää kansoja ja kulttuureja ainutlaatuisella tavalla.

- Palloliiton slogan ”Jalkapalloa jokaiselle” kuvastaa niitä arvoja, minkä puolesta löydän aina itse motivaation työlleni. Jalkapallo on eri kulttuurien välinen globaali yhteisö, joka toimii kulttuurillisen vuorovaikutuksen sillanrakentajana satojen miljoonien ihmisten välillä, Palloliiton monikulttuurisuuden asiantuntija Maurizio Pratesi kertoo.

Yksi esimerkki suomalaisessa jalkapallossa tehdystä syrjinnän vastaisesta työstä on Kotouttamisen edistäminen seuratoiminnassa -hanke (KES). Hankkeen tavoitteena oli edesauttaa maahanmuuttajien kotoutumista ja osallistaa heitä seuratoimintaan entistä vahvemmin. Lue seurojen tarinoita hankkeesta täältä.

- KES-projektin avulla jalkapalloseurat ovat voineet jakaa kokemuksia kotouttamistyön toimivista työtavoista, palkata kulttuuritulkkeja helpottamaan käytännön arkea ruohonjuuritasolla ja järjestää matalan kynnyksen toimintoja. Projektin avulla on myös luotu maahanmuuttajille suunnattu seuratoimintaopas viidellä eri kielellä, Pratesi sanoo hankkeesta.

Lue lisää #FootballPeople-kampanjasta >>