Filosofi Jyri Puhakainen johtaa tavoitteellista kyläseuraa – LAUTP haluaa haastaa junnufutiksen suuret

• Seuratoiminta

Pitkän linjan juniorivalmentaja vieraili Palloliiton strategiapodcastissa.

Kaksiosaisen strategiapodcastin tuorein vieras on Lauritsalan Työväen Palloilijoiden valmennuspäällikkö Jyri Puhakainen. Lappeenrannasta ponnistava LAUTP on perinteikäs kasvattajaseura, jossa pelaa tällä hetkellä noin 300 jalkapalloilijaa.

LAUTP:n (1993 asti LauTP) junioripolun kolunnut Puhakainen teki komean pääsarjauran ja edusti vuosina 1986–1993 Kuusysiä, MP:tä ja Ilvestä. Mies on osa futisperhettä, sillä hänen veljensä pelasivat niin ikään liigatasolla – Harri Puhakainen edusti MP:n sekä FC Jazzin paitaa ja Saku Puhakainen mätti maaleja Kuusysissä, TPS:ssa ja MYPA:ssa nousten A-maajoukkueeseen asti.

Pelaajauransa jälkeen jakson vieras on vaikuttanut pitkään juniorivalmennuksen parissa. Vuonna 1995 Puhakainen kirjoitti Suomen ensimmäisen liikunnan ja urheilun filosofiaa käsittelevän väitöskirjan (Kohti ihmisen valmentamista. Holistinen ihmiskäsitys ja sen heuristiikka urheiluvalmennuksen kannalta.). Myöhemmin Puhakainen on tehnyt useita lasten liikuntaa ja urheilua käsitteleviä teoksia.

Ajatus valmentamisesta olit tullut Puhakaisen mieleen jo Ilves-pelivuosina, jolloin hän kävi valmentajakursseja. Lopulta Puhakainen päätyi valmentamisen pariin omien lastensa kautta, ja mies on toiminut LAUTP:ssa jo vuodesta 2007 – aluksi osa-aikaisena junioripäällikkönä ja viimeisten vuosien ajan valmennuspäällikkönä.

Vuonna 2014 LAUTP:ssa oli myllerryksessä, kun junioripäällikkö sekä iso määrä pelaajia lähti seurasta. LAUTP joutui taistelemaan olemassaolostaan, ja seurassa tuli pohtia, mitä LAUTP haluaa olla.

– Päätimme lähteä viemään tavoitteellista jalkapalloa tietoisesti eteenpäin, ja olla tämän alueen johtava juniorikasvattajaseura. Se tarkoitti sitä, että jo 9–10-vuotiaat lähtevät mittaamaan tasoaan ja hakemaan kilpailullisia kokemuksia pääkaupunkiseudun turnauksista, Puhakainen kertoo.

– Ajatus on ollut koko ajan se, että tarjoamme yhteisön lapsille ja nuorille mahdollisuuden päästä kiinni tavoitteellisen jalkapallon tapoihin. Kun lähdimme sille tielle, on syntynyt virta, joka on kantanut koko ajan.

Puhakainen on todennut Jalkapalloblogissa seuran valmennuslinjassa lukevan, että ”opeta pelaaja kunnioittamaan peliä ja kamppailemaan aina voitosta”.

– Kilpailemisesta ja harrastamisesta puhutaan eri asioina. Itse näen, että ne eivät ole millään tavalla erilaisia ainakaan meidän toiminnassamme. Jokainen harjoitus ja peli on maailma, johon ainakin sillä hetkellä pitää antaa kaikkensa.

Podcastin toinen osa julkaistaan sunnuntaina. Muistathan, että podcast löytyy nyt myös Spotifysta!