FIFAn hallintokomitean puheenjohtajan Olli Rehnin tervehdys seurojen kokoukselle

• Seuratoiminta

Kansainvälisen jalkapalloliiton FIFAn hallintokomitean puheenjohtaja Olli Rehn toi lauantaiseen seurojen kokoukseen FIFAn terveiset. Rehnin puhe kokouksessa on kokonaisuudessaan luettavissa täältä.

Arvoisat seurojen kokouksen osanottajat, hyvät ystävät ja futisihmiset,
Mina damer och herrar, bästa fotboll- och fotsalsvänner, Dear Friends,

Kiitän kutsusta Palloliiton seurojen kokoukseen. Esitän teille kv. jalkapalloliiton FIFA:n tervehdyksen. FIFA:n ja Palloliiton johdon kesken sovittiin, että koronarajoitusten takia se tulee tällä kertaa lähempää kuin normaalisti – kotikentältä Helsingistä eikä Zürichistä.’

Thank you Jesper (Möller) for your excellent speech on behalf of UEFA! You know I have a soft spot for Denmark in my heart – and I was at Ullevi cheering for Denmark in the summer of 1992 when you reached your Great Football Dream. Now we are going for it in EURO 2021. See you at Copenhagen on 12 June 2021 – it is gonna be a Big Game for sure!

Ensinnäkin lämpimät onnittelut Huuhkajien, Suomen miesmaajoukkueen, EM-turnauspaikasta. Se on meille kaikille syksyisellä, sateisella Stadikalla vuosikymmeniä värjöttäneille ja taas viime marraskuussa Telialla jännittäneille kannattajille suuri ilon ja ylpeyden aihe. Puolen vuosisadan mittainen kansallinen trauma on historiaa, eikä sitä enää muistella.

EM-kisojen siirto vuodella eteenpäin kannattaa ottaa positiivisena haasteena ja mahdollisuutena valmistautua turnauspeleihin entistä paremmin. Rivehän sen tietää, ja kundit myös: Jaksaa, jaksaa, jaksaa!

Suomalainen jalkapallo onkin mennyt eteenpäin melkeinpä millä mittarilla tahansa arvoituna. Pitkäjänteinen työ juniorivalmennuksen, lahjakkuuksien jalostamisen ja futiksen olosuhteiden eteen kantaa nyt hedelmää. Myös naisten jalkapallo on ottanut isoja askelia eteenpäin, niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

Kaikki tämä kertoo siitä dynaamisesta kehittämistyöstä, jota Palloliiton johdolla on viime vuosina suomalaisessa jalkapallossa tehty. Onnittelen pj Ari Lahtea ja muuta liiton luottamusjohtoa samoin kuin pääsihteeri Marco Casagrandea ja liiton työntekijöitä sekä kaikkia seurojen aktiiveja siitä, että olette tehneet tämän mahdolliseksi ja saaneet tämän aikaiseksi – ja toivotan parhainta menestystä myös tulevina vuosina!

FIFA:n visio kohti vuotta 2023

Myös FIFA on kulkenut pitkän matkan sitten vuoden 2015 syvän kriisin. Viime vuosien painopiste puheenjohtaja Gianni Infantinon johdolla on ollut järjestön uudistaminen eettisesti kestävien pelisääntöjen ja hyvän hallintotavan mukaiseksi.

FIFA:n Governance Committeen eli hallinnon uudistamisen komitean varapuheenjohtajana olen vuodesta 2017 ollut todistamassa reformien etenemistä – ja tietysti kykyjeni mukaan niihin myös vaikuttamassa.

Mitkä sitten ovat olleet viime vuosien tärkeimmät uudistukset? MM-kisojen valinta toteutetaan nykyisin täysin läpinäkyvällä ja demokraattisella tavalla. Päätös on FIFA:n jäsenliittojen käsissä. Tästä konkreettinen esimerkki: kesällä 2018 tehty päätös vuoden 2026 MM-kisojen myöntämisestä Pohjois-Amerikkaan (Yhdysvallat, Kanada ja Meksiko yhdessä) tehtiin kaikkien eettisten ja hyvän hallintotavan sääntöjen mukaan. Päätös perustui reiluun kilpailutukseen, jolle oli määritelty selkeät valintaperusteet ja läpinäkyvä päätöksenteon prosessi. Päätöksen tekemistä Fifan päätöksentekoelimissä pohjusti paneeli, johon oli valittu riippumattomia ja asiantuntevia ammattilaisia.

Päätöksentekoelinten säännöt ja toiminta on muutenkin uudistettu: riippumattomien jäsenten määrää on olennaisesti lisätty; käytännesääntöjä on tiukennettu eturistiriitojen välttämiseksi; sukupuolten tasa-arvo on otettava huomioon henkilövalinnoissa; lisäksi avaintehtävien kuten FIFA:n puheenjohtajan tehtävän toimikaudet on nyt rajattu.

Mitä tulee puheenjohtaja Infantinoa koskevaan tutkintaan, se liittyy hänen tapaamiseensa Sveitsin valtionsyyttäjän kanssa vuonna 2016 ja ennen muuta siihen, että FIFA:lla oli ja yhä on halu ja tarve tehdä täyttä yhteistyötä viranomaisten kanssa – ei vähiten siksi, että FIFA on ollut vahingonkärsijänä 20 oikeusjutussa, joista on langetettu 40 tuomiota, monet niistä Yhdysvalloissa. Kun kyse on yhteistyöstä viranomaisten ja valtionsyyttäjän kanssa, on siinä vaikea nähdä mitään moitittavaa, kun oikeusvaltiosta puhutaan.

Jalkapallon kehittämiseen tarkoitettujen varojen tarkastus ja kontrolli on nostettu asianmukaiselle ja ammattimaiselle tasolle. Tämä saattaa aiheuttaa lisää hallintotyötä jäsenliitoissa, mutta on ollut välttämätöntä, jotta varmistetaan, että varat todellakin menevät oikeisiin tarkoituksiin eli jalkapallon kehittämiseen. FIFA onkin tänään kovin erinäköinen ja erilainen organisaatio kuin viisi vuotta sitten.

Samalla kun näitä uudistuksia viedään määrätietoisesti eteenpäin ja toteutetaan päivittäin käytännössä, FIFA pitää katseen pallossa ja keskittyy päätavoitteisiinsa eli jalkapallon kehittämistyöhön ja turnausten järjestämiseen, ympäri maailmaa. Samalla tavalla kuin Suomessa Palloliiton johdolla toteutettu strategia, FIFA panostaa lahjakkuuksien kehittämiseen ja pelaajapolkujen luomiseen, jolla entisestään parannetaan pelin laatua ja kiinnostavuutta. Tämä tehtävä on kiteytetty uuteen strategiseen visioon, joka ulottuu vuoteen 2023. Se keskittyy tekemään lajista aidosti globaalia.

Tätä työtä johtaa FIFA:n äskettäin rekrytoitu ”globaalin jalkapallon kehittämispäällikkö”, valmentajalegenda Arsene Wenger. Loistava valinta mielestäni, etenkin kun Sir Alex ei ollut käytettävissä! OK, eikä Jürgen Kloppkaan, näin myönnytyksenä Petri Vanhalalle ja muille poolilaisille. Onnittelut Liverpoolille hienosta kaudesta!

FIFA ja koronakriisi

Jalkapallo on kärsinyt valtavasti koronapandemian aiheuttamista vaurioista. FIFA on toiminut terveys edellä, kuten pitääkin. Alimmillaan kevättalvella jalkapallosarjat olivat pysähdyksissä kaikissa paitsi 4 liitossa FIFA:n kaikkiaan 211 jäsenliitosta. Tämä on heijastunut oikeastaan kaikkiin kv. ja eurooppalaisiin turnauksiin ja sarjoihin aina(kin) vuoden 2022 MM-kisoihin saakka.

Solidaarisuuden nimissä FIFA ryhtyi keväällä toimiin koronakriisin vaikutusten lievittämiseksi jäsenliitoille, seuroille ja muille toimijoille. Pitkälti sen ansiosta, että FIFA:ssa on toteutettu merkittäviä talous- ja hallintouudistuksia, järjestön rahoitusasema on vahva. Sitä on nyt päätetty hyödyntää lajin selviämiseksi koronakriisistä.

Kevään ja kesän mittaan valmistelimme FIFA:n korona-avustussuunnitelman (Covid-19 Relief Plan), jonka kautta kanavoidaan 1,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria globaalin jalkapalloyhteisön tueksi. Osallistuin suunnitelman tekemiseen hallintokomitean edustajana. Tuki myönnetään osin suorina avustuksina, osin (vapaaehtoisina) lainoina. Jokainen jäsenliitto, kuten Palloliitto, saa suorana tukena miljoona dollaria ilman erityisehtoja. Lisäksi puoli miljoonaa suoraa tukea on korvamerkitty naisjalkapallon kehittämiseen, ja tätä kontrolloidaan tiukasti, kuten nykyisessä Forward—ohjelmassa. Lisäksi jäsenliitot voivat halutessaan hakea lainaa puolesta aina viiteen miljoonaan dollariin, riippuen niiden jalkapallotalouden koosta.

Vastikään perustettu ohjausryhmä (Relief Plan Steering Committee), joka on täysin itsenäinen elin, seuraa ja valvoo suunnitelman toteuttamista ja taloushallintoa sekä sen asianmukaista toimeenpanoa eri puolilla maailmaa. FIFA nimitti minut viime viikolla ohjausryhmän puheenjohtajaksi. Luotan siihen, että yhteistyöllä kykenemme yhtä hyvin globaalisti kuin myös Suomessa saamaan koronakriisin aiheuttamat vauriot jalkapallolle niin pieniksi kuin mahdollista.

Hyvät ystävät,

Meillä on tehty paljon arvokasta työtä lajin eteen – tehdään kaikki parhaamme, kukin tontillamme, jotta pystymme ylläpitämään näitä saavutuksia ja viemään hienoa lajiamme eteenpäin. Jalkapallon ja futisyhteisön puolestahan me kaikki ponnistelemme. Näillä sanoilla toivotan teille antoisaa Seurojen kokousta – ja Suomi-futikselle ja sen tekijöille mitä parhainta menestystä myös jatkossa!
  • Palloliitto