FF Jaro juhli 50-vuotista taivaltaan

FF Jaro vietti 50-vuotisjuhlaansa perjantaina 6.11. Pietarsaaressa. Palloliiton puheenjohtaja Pertti Alajan puhe juhlatilaisuudessa on luettavissa kokonaisuudessaan tästä.

JUHLAPUHE PIETARSAAREN JARON 50-VUOTISJUHLISSA 6.11.2015, Pietarsaari
      FESTTAL VID FF JAROS 50-ÅRSJUBILEUM 6.11.2015, Jakobstad

”Vi kommer tillbaka.”

FF Jaros anhängare visade upp ett lakan med texten ”Vi kommer tillbaka” på sin egen läktare på Seinäjoki centralidrottsplan den 25 oktober 2015. Kampen tillbaka till den högsta nivån började genast. Jaro-familjen ger inte upp.

Gammal kärlek rostar inte, och har inte gjort det nu heller. Kärleken började den 18 december 1965 när den tvåspråkiga fotbollsföreningen FF Jaro JS grundades. Den nya föreningen tog över Drotts fotbollsverksamhet. Lars Gammelgård, Uuras Korkea-aho, Fjalar Tuuf, Börje Nygård, Börje Backlund, Arne Lindblom, Nicolas Jáner, Erik Höglund, Alf Brännbacka, Tauno Saranpää, Leo Valkama och Runar Hellnäs hette hjältarna i juletid 1965. Deras namn står skrivna i vår fotbollshistoria.

FF Jaro on jalkapalloinstituutio, joka hakee vertaistaan Pietarsaaressa, Keski-Pohjanmaalla ja Suomessa. Seuran 50 vuodesta peräti 23 vuotta on kulunut jalkapallomme pääsarjassa. Juhlavuoteen on kuulunut mahtavan kuvakirjan julkaiseminen. Kirja ansaitsee valtavat kiitokset ja onnittelut, erityisesti tekijöille Johan Lindberg ja Viktor Enbacka. Kuvakavalkadi FF Jaron vuosiin avaa hienot maisemat siitä, mitä todella on tapahtunut seuran elinvuosien aikana.

FF Jaron emokaupunki Pietarsaari syntyi vuonna 1652. Kuningatar Kristina antoi kreivi Jakob De la Gardielle uuden kaupungin perustamisluvan Pedersören pitäjään. Kreivi kuoli pian luvan antamisen jälkeen, ja käytännön perustamistyöt hoiti kreivin leski Ebba Brahe. Pietarsaari on ollut perinteellinen laivanrakennus- ja merenkulkukaupunki. Entinen Jaron, nykyisin OSTP, ruostumatonta terästä valmistava tehdas allekirjoitti 7. helmikuuta 1966 kumppanuussopimuksen, jonka merkitys FF Jaron menestykselle on ollut aivan ratkaiseva tekijä.

Minulla on suomalaisen jalkapalloperheen puolesta suuri ilo olla täällä tänään juhlimassa 50-vuotiasta FF Jaroa, onnittelemassa seuraa ja jokaista seuran perheenjäsentä merkkipäivän johdosta sekä kiittämässä teitä kaikkia siitä mielettömän upeasta jalkapallotyöstä, jota olette tehneet seuran väreissä intohimolla ja Jaro-rakkaudella.

Kurkistukset vuosiinne kertovat koko tarinan.

Redan 1966 stiger FF Jaro till Finlandsserien. Börje Nygård är tränare och senare också ordförande för föreningen. Ari Virkama gör föreningens första mål i den första seriematchen mot Lapuan Virkiä. Lars Gammelgård är föreningens första ordförande. Nicolas Jáner är en av Jaros grundare och en kreativ föreningsledare, före sin tid. Uuras Korkea-aho är också med och grundar Jaro, en viktig gestalt i Jaro-familjen, en bakgrundsfigur utan dess like.

Vi får inte heller glömma damsektionen, som är ett strålande exempel på talkoarbete under föreningens första år. Sektionen, som i huvudsak består av spelarnas flickvänner och fruar, sköter bland annat om medlemskartoteket. Rainer Aho återvänder från södra Finland till Jakobstad 1967. Tack vare sina landskampserfarenheter bidrar han med stor kunskap i laget och fungerar också som representationslagets tränare några år. På 60- och 70-talet ingår också korgboll och bowling i föreningens grenutbud.

70-luvulla FF Jaron me-henki siivittää seuran kaksi kertaa Ykköseen asti ja kasvaa koko seudun edustusjoukkueeksi. Toiminta ammattimaistuu, tulee uusia yhteistyökumppaneita Pietarsaaren ulkopuoleltakin. Paikallisottelut JBK:a ja Intoa vastaan vetävät katsomot täyteen. Arsenal-liiga syntyy tavaratalo Stockmannin kanssa. Liigaa pelataan eri kaupunginosien välillä ja se on avoin jokaiselle 10–11-vuotiaalle. Junnujen kauden päättäjäisissä tarjoillaan limsaa ja possuja, mikä muodostuu perinteeksi. Östen Brännäs, Jan-Henrik Jáner ja Greger Andersson nousevat lahjakkuudellaan nuorisomaajoukkueisiin. Greger mättää maaleja kuin liukuhihnalta. Vesa Mars on eräänlainen ihmelapsi ja pelaa viisi A-maaotteluakin. Närpiön Kraftia vastaan pelataan voitolliset karsintaottelut Ykköseen noususta 1979. Jan-Eric ”Janken” Holmberg loistaa koko kauden. Myöhemmin 80- ja 90-luvulla tämä yksi Jaro-perheen avainhahmoista toimii seuran puheenjohtajana ja toiminnanjohtajanakin.

Kalle Jaskari fungerar som tränare i fyra år på 80-talet. Craig Ramsay och Stephen Ward är utmärkta utländska förstärkningar. Paul Lindholm och Anders Eriksson tar steget in i eliten. I Jämsänkoski 1988 stiger FF Jaro för första gången till mästerskapsserien efter en kvalmatch mot MyPa. HJK lockar 3 000 åskådare i Jakobstad 1989. Bjarne Sjöholm är ordförande fem år. FF Jaro faller ändå till Ettan efter sitt debutår i mästerskapsserien.

I början av 90-talet byter mästerskapsserien namn till Veikkausliiga. FF Jaro gör noggranna analyser av sin egen situation. Och går in i den nya tiden med nya metoder. Föreningen stiger genast till Veikkausliiga 1990 efter seger mot kära motståndaren KPV i ligakvalet. I Veikkausliiga spelar FF Jaro hela åtta år i följd, 1991–1998. Boris Käld lämnar sin post 1996 och lämnar ett tomrum efter sig. Han var en mästare på medelsanskaffning och var också föreningens ordförande i två år. Hannu Touru och Antti Muurinen förstärker FF Jaro som tränare och leder laget till framgång. Leo Ahonen blir den första anställda verksamhetsledaren. Juniorerna erbjuds sommarjobb i form av en intensivgrupp.

Toukokuun 24. päivää 1990 kukaan ei voi unohtaa. Legendojen legenda Alexei ”Jere” Eremenko nousee silloin junasta Pännäisissä. Tellushalli valmistuu 1991. MyPa iskee takaisin vuoden 1988 kohtalonsa ja voittaa FF Jaron Cup-finaalissa Olympiastadionilla 1992. Halli-SM:n Jaro voittaa 1993. Jaron naisjoukkueen toiminta siirtyy FC Unitedille vuoden 1993 jälkeen. FF Jaro vie Lahti Cupin voiton 1996. Tällä vuosikymmenellä Jaron paitaa pelaajina kantavat mm. Jari Vanhala, Teuvo Moilanen, Jarmo Saastamoinen, Tero Suominen, Niklas Widjeskog, Jarkko Wiss, Kim Suominen, Mikka Koppinen, Jani Viander, Arto Halonen, Timo Kivilompolo ja monet muut, joukkueenjohtajana Donald Wiik ja huoltajana Rolf Forsblom. Vuoden 1996 joukkuetta pidetään Jaron historian parhaana. Silloin pelataan myös UEFA:n Intertoto-turnausta, jossa superjoukkue voittaa neljästä ottelusta kaksi ja pelaa yhden tasa-pelin. FF Jaro putoaa Ykköseen 1998, mutta taistelee itsensä Suomen Cup-finaaliin Jokereita vastaan 1999 ja häviää niukasti samoin kuin häviää liigakarsinnassa FC Lahtea vastaan. Börje Eriksson tekee ohjevihkosen junnuvalmentajille. Stig Nickullin työtä seuran peräsimessä arvostetaan. FF Jaron suuria sankareita on Harry Niemi, joka antaa kaikkensa rakastamalleen jalkapallolle.

Vuosituhannen alku uudistaa FF Jaroa. Ja vuonna 2001 FF Jaro maksaa kalavelat Jokereille vuoden 1999 Cup-finaalihäviöstä voittamalla Jokerit liigakarsinnassa. Vuodesta 2002 alkaa 13 pelikauden yhtämittainen Veikkausliigakausi. Timo Kuusisto on isossa roolissa neljänä puheenjohtajavuonnaan 2003–2006. Keijo Paananen, Sixten Boström, Hannu Touru, Mika Laurikainen vuorottelevat valmentajina. Fredrik ”Mini” Svanbäck ihastuttaa maalintekijänä ja syöttelijänä kuten ihastuttaa pallotaituri Ridvan Zeneli tempuillaan. Keskuskenttä remontoidaan kunnolla vuonna 2003. Jaron Akatemia Lars Mosanderin ja Calle Löfin johdolla kasvattaa liigapelaajia. Roman Jeremenko siirtyy 16-vuotiaana FF Jaroon lokakuussa 2003 ja ensiesiintyy edustusjoukkueen avauksessa heti seuraavana vuonna kuten Jens Portin. Roman siirtyy Udineseen 2006. Jari Lehto leipoo maalivahdeista huippuja ja Christer Eriksson on isossa roolissa kun seura yhtiöitetään. Rolf Ekstedt siirtyy sivuun hallitustyöstä 20 vuoden palvelun jälkeen. Ingmar Juselius ja Uffe Snellman ovat moniosaajia seurassa. Roy Nylundilla on aina sanansa sanottavana ja pääsee pukukoppiin halutessaan. Jaron junioritoiminnalle Raatimiehenhaan nurmikentät ovat elintärkeitä. Johan Kronholm pitää niistä huolen. Johan Hult luo joukkuehenkeä naprapaattina. Tapani Salo käynnistää Jaro-seminaarit 2002. Sonja Westerlund on Jaron toimiston kantava voima. Mikko Paatelaisen viisi maalia elokuussa 2005 Fc KooTeePee:a vastaan eivät unohdu eikä dramaattinen viimeisen kierroksen ottelu IFK Mariehamnia vastaan vieraskentällä. Hannu Touru sai yhden ottelun konsulttipestin. Piste riitti säilymiseen ja piste tuli 0-0 tuloksella.

Heinäkuun 8. päivänä 2006 Alexei Jeremenkon pelinumero jäädytetään keskellä kauneinta kesää pelatussa jäähyväisottelussa. Jaakon Päivät tuo Vaasan Palloseuraa vastaan yleisöennätyksen Keskuskentällä, 5 611 katsojaa. Jari Sara ja Heikki Aho kunnostautuvat pelikentällä. Niklas Storbacka päättää 188 liigaottelun uransa Jarossa 2008 ja nimitetään seuran yhtiöittämisen jälkeen toimitusjohtajaksi. Jimmy Wargh vastaa myynnistä ja markkinoinnista. Kauden 2008 jälkeen talous on tiukassa, pelastustoimet moninaiset. Ab Liga Jaro Oy perustetaan, pelastuspartiossa Johan Lindberg ja Jari A. Vainio. Anders Wiklöf on suurin yksityinen omistaja yhtiössä. Junioritoiminnalle syntyy oma yhdistys. Alexei Jeremenko valitaan elokuussa 2009 edustusjoukkueen valmentajaksi. Jens Portin siirtyy Gävleen kauden 2009 jälkeen ja Jonas Portin pelaa Suomen alle 21-vuotiaiden paidassa EM-lopputurnauksessa 2009.

År 2010 lånar FF Jaro in Alexei ”Losha” Eremenko Junior från FC Metalist i Ukraina. Han spelar suveränt i sina 16 matcher: 7 mål och 8 målgivande passningar. Sedan väntar skotska Kilmarnock FC med Mixu Paatelainen som tränare. FF Jaros B-juniorer vinner FM-brons 2010 med Jukka Karjalainen som tränare och samma år grundas Jaro Rockets, som spelar i serien för specialgrupper. Jaro besegrar Rovaniemen Palloseura med hela 8–2 på centralplanen 2011. Framgångarna fortsätter 2013, när FF Jaro besegrar FC Lahti med 7–1. Simon Skrabb blir den yngsta målgöraren någonsin i Veikkausliiga: 16 år och 113 dagar. Och Simons skorpionmål för Åtvidaberg i Allsvenskans avslutande omgång förra veckoslutet lämnar ingen oberörd. Finlands bästa säger man om speakern Thomas Nyström. FF Jaro ordnar evenemang och konserter. I augusti 2012 ger Tomas Ledin en slutsåld konsert på gamla tobaksfabrikens innergård. Rockbandet Toto lockar nästan 10 000 personer till konserten som Jaro ordnar 2013. År 2014 blir Jonas Emet målkung i Veikkausliiga med sina 14 mål och Sergei Eremenko spelar sin första ligamatch som 15-åring. Därmed har fyra medlemmar av familjen Eremenko representerat FF Jaro i Veikkausliiga. Över hälften av spelarna i representationslaget är egna produkter.

FF Jaro on ollut 50 vuoden ajan tulevaisuuden tekijä. FF Jaro on seura, joka tuntee kasvatus-vastuunsa. FF Jaro on Pietarsaaren suuri ylpeys, eräänlainen elävä maamerkki. Ajatelkaa, miten paljon iloa, hyvää mieltä, vireyttä, jännitystä ja identiteettiä seura on tarjonnut Pietarsaaren kaupungille ja kaupunkilaisille, Keski-Pohjanmaalle ja koko Suomelle vuosien saatossa. Ja ajatelkaa miten moni juniori on voinut intoa hehkuen solmia nappulakenkänsä ja pukea Jaron peliasun päälleen, miten mielettömän monet unelmat pelaamisesta ovat käyneet toteen, miten on opittu uusi temppuja pallolla ja saatu elämänkestäviä kaveruussuhteita. Vanhemmat, seuran toimihenkilöt ja talkooporukka ovat kuskanneet, leiponeet, järjestäneet ja raataneet oman yhteisen FF Jaron eteen.

FF Jaron takaisintulemiseen korkeimmalle huipulle liittyy olennaisesti oma stadionhanke, joka on kehitteillä.  Sitä tarvitaan, ja sen 50-vuotias FF Jaro ansaitsee.

Kiitän Teitä jokaista Teitä suomalaisen jalkapalloperheen puolesta. Kumarran syvään seuranne edessä, seuranne, jota nyt johtavat Stig Nickull, Ingmar Juselius ja Thomas Käldström. Kiitän lämpimästi Niklas Storbackaa suurenmoisesta työstä toimitusjohtajana ja toivotan onnea uusiin haasteisiin. Lausun myös suuren kunnioitukseni ja kiitokseni Alexei Eremenko Seniorille ja hänen perheelleen. Olette tuoneet Pietarsaaren jalkapallon maailmankartalle, olette perhe joka elää jalkapalloa.

Gammal kärlek rostar inte, ni är gjorda av rostfritt stål.

Ni kommer tillbaka.

Jag önskar er lycka och framgång varje dag!

PERTTI ALAJA