Fc Nokia nousi Naisten Futsal-liigaan

• Futsal

Raisio karsii vielä noususta, KuPS jäi nuolemaan näppejään.

Naisten Futsal-Ykkösen loppusarja päättyi lauantaina yllätyksellisesti, kun FC Nokia varmisti nousunsa taistelemalla 1-1 -tasapelin Kuopion Palloseuran vieraana. Nokialaisten nousun varmistaneen tasoitusmaalin iski Tilda Pyykkönen. Isossa roolissa olivat myös maalivahti Emmi Kortesmaan torjunnat.

Runkosarjan ilman pistemenetyksiä pelanneelle KuPS:lle tasapeli oli karvas, sillä joukkue joutuityytymään loppusarjan kolmanteen sijaan, mikä tietää pelien jatkumista ensi kaudellakin Naisten Futsal- Ykkösessä.

Loppusarjan kakkossijalle hurjasteli RaisioFutis, joka löi päätöskierroksella luun kurkkuun jumboksi jätetylle FC Sport-j/2:lle peräti 11-0 - lukemin. Raisiolaiset olivat pedanneet itselleen hyvät asemat jo edelliskierroksella hakemalla Kuopiosta arvokkaan 1-3 -vierasvoiton. RaiFu pääsee karsimaan viimeisestä liigapaikasta liigassa toiseksi viimeiseksi jäänyttä Kaustisen Pohjan-Veikkoja vastaan.

Nokian ja Raision kauden kunnonajoitus osui nappiin. Runkosarjassa Nokia koki kolme tappiota ja Raisio viisi, Kun KuPS eteni voitosta voittoon.

Nokialle nousu tuli jopa etuajassa, sillä liigapaikka oli pidemmän tähtäimen suunnitelmissa, vaikka toki karsintasarja oli tähtäimessä kauden alusta saakka. Edellisen kerran FC Nokia pelasi Naisten liigassa kaudella 2017-2018. Naisten liigan maratontaulukossa FC Nokia on kahdeksantena, takanaan kahdeksan kautta pääsarjassa.

Kuva: Heikki Maanela

Mikäli Raisio onnistuu peittoamaan KP-V:n karsinnassa, on joukkueella edessään historiansa ensimmäinen liigakausi. Liigapaikka irtoaa kahdella voitolla. Kotietu on liigassa 11:nneksi sijoittuneella KP-V:llä. Ykköseen liigasta putosi FC OPA.

Loppusarjan ottelutulokset: FC Nokia - RaiFu 5-2, FC Sport-j/2 - KuPS 2-4, KuPS-RaiFu 1-3, FC Nokia - FC Sport-j/2 6-2, RaiFu - FC Sport-j/2 11-0, KuPS - FC Nokia 1-1.