FC Lahti ei lähde takki auki Kiistoa vastaan

• Jalkapallosarjat

Suomen arvostetuimmassa jalkapallokilpailussa alkaa jyvät erottua akanoista. Karsinta on takana ja varsinainen kilpailu on käynnissä. FC Lahti sai arvonnassa matkan Vaasaan, jossa perinteikäs työväen monilajiseura FC Kiisto isännöi lahtelaisia.

FC Lahti selvitti tiensä varsinaiseen Suomen Cupiin karsintalohko A:n kolmantena. Lahti nappasi kolme voittoa viidestä ottelusta. Matkalla kaatuivat FC Honka, HIFK ja FC Inter. Viimeinen ottelu HJK:a vastaan oli panokseton ja se näkyi valitettavalla tavalla tulostaululla.

FC Lahti pääsee jälleen tositoimiin Turkin leirin jälkeen. Turkissa Lahti pelasi kaksi kovatasoista harjoitusottelua FK Obolon Brovar Kiovaa ja FK Homelia vastaan. Brovarista Lahti kairasi tasapelin, mutta valkovenäläinen Homel oli parempi lukemin 2-0. Numerot eivät kerro kaikkea, sillä Lahti oli toisella jaksolla ylivoimainen ja loi maalipaikkoja useampaan maaliin. Vaasaan Lahti lähtee hyvän harjoitusviikon päätteeksi. Kokoonpanosta puuttuvat vain pitkäaikaispotilas Jerónimo Amione ja Matti Klinga, joka jättää ottelun väliin varotoimenpiteenä. FC Lahden hyökkääjä Ville Salmikivi ei odota helppoa ottelua.

- Ottelusta tulee varmasti kova. Uskon, että Kiisto haluaa näyttää koko osaamistaan. Meidän tulee olla alusta asti sataprosenttisesti keskittyneitä, emmekä saa lähteä takki auki. Meidän pitää pelata kliseisesti omaa peliämme ja tehdä asiat laadukkaasti. Henkilökohtaisesti maalit ovat vielä antaneet odottaa itseään, mutta toivottavasti huomenna tulee se ensimmäinen maali FC Lahden paidassa. Uskon, että voimme mennä Suomen Cupissa aina finaaliin asti ja silloin voimme voittaa koko kilpailun, mutta meidän pitää tehdä töitä koko ajan, Salmikivi korostaa lahtelaisten sivuilla.

Vaasalainen FC Kiisto selvitti tiensä Suomen Cupiin jo viime vuonna. Vuonna 1904 perustettu Kiisto raivasi tiensä viime syksynä Regions' Cupin finaaliin ja ansaitsi paikkansa Suomen arvostetuimpaan jalkapallokilpailuun. Regions' Cuupin finaalissa Vantaan Jalkapalloseura oli kuitenkin vahvempi lukemin 4-0. Kiisto sijoittui viime kaudella Vaasan Kolmosessa toiseksi, joten nousu jäi haaveeksi ja Kiisto kamppailee tälläkin kaudella Kolmosessa.

Kiisto ei ole vielä tällä kaudella pelannut yhtään virallista ottelua. Joukkue on kuitenkin kohdannut harjoitusotteluissa Vaasan Pallo-Veikot ja Vaasan Palloseuran Akatemian. Kakkoseen Kiiston edestä noussut VPS Akatemia kaatui komeasti 4-2. Joukkueen avainmiehiin on kuulunut vuosia keskikentän dynamo Pekka Liukkonen, 19 maalia viime kaudella iskenyt Lauri Karri, Jani Takala ja toisen polven palloilijat William ja Nicolas Tuisku. Kiisto on taisteleva joukkue, joka ei tule päästämään Lahtea helpolla.

FC Kiisto – FC Lahti 16.3.2019 kello 16.00 Elisa Stadionilla. Ottelu on nähtävissä myös Ruutu+ -palvelusta.

• FC Lahti