FC Lahdelle sakot turvallisuusmääräysten rikkomisesta

• Jalkapallosarjat

Palloliiton kurinpitovaliokunta on käsitellyt 10.8.2019 pelatun Veikkausliigaottelun HJK – FC Lahti tapahtumia.

Kurinpitovaliokunnan saamien raporttien ja materiaalin FC Lahden kannattajat ovat ennen ottelun alkua pitäneet hallussa ja sytyttäneet ottelustadionin välittömässä läheisyydessä 10-15 soihtua aiheuttaen vaaratilanteita niin henkilö- kuin omaisuusvahinkojen osalta. Yksi FC Lahden kannattajista kaatoi tilanteen aikana poliisin.

Päätöksen perusteluissa todetaan, että FC Lahden kannattajien toiminta on ollut erittäin vakavaa ja aiheuttanut lukuisia vaaratilanteita. FC Lahden häiriötä aiheuttaneet kannattajat ovat toimineet järjestäytyneesti sekä tarkoituksellisesti nimenomaan pyrkien aiheuttamaan vahinkoja ja yleistä vaaraa. FC Lahden kannattajien toiminta osoittaa poikkeuksellista piittaamattomuutta ihmisten turvallisuutta kohtaan. FC Lahden kannattajat ovat rynnänneet ja heittäneet soihtuja HJK:n kannattajia sekä muita ihmisiä kohti aiheuttaen näin vakavien henkilövahinkojen mahdollisuuden.

Palava soihtu voi osuessa esimerkiksi henkilön vaatteisiin aiheuttaa pahimmillaan hengenvaaran. Vähäinenkin osuma voi aiheuttaa vakavan palovamman. Verrattuna esimerkiksi kentälle ryntäämisiin ilman soihtuja tai muita aseita, jolloin seurauksena saattaa aiheutua lähinnä ruhjeita, on soihtujen tarkoituksellinen heittäminen lähellä olleita ihmisiä kohti ollut omiaan aiheuttamaan huomattavan suuren riskin vakavien henkilövahinkojen syntymisestä.

FC Lahden kannattajien menettelystä on aiheutunut myös huomattavia esinevahinkoja sekä niiden riski. FC Lahden kannattajien areenan katolle heittämä soihtu on polttanut kattohuopaan reiän, mistä aiheutui merkittävä paloriski koko katon ja sen rakenteiden osalta. Yksi palavista soihduista heitettiin myös lähellä sijainneen auton pyörän alle, mikä olisi pahimmillaan voinut aiheuttaa esimerkiksi renkaan syttymisen, auton räjähtämisen ja syttymisen tuleen. Auton suuremmat vahingot on estänyt järjestysmiehen ripeä toiminta.

Poliisi on puuttunut FC Lahden kannattajien toimintaan ja poliisit muun ohella joutuivat käyttämään sumutetta kannattajien rauhoittamiseksi. FC Lahden kannattajat käyttäytyivät tilanteessa myös väkivaltaisesti virkavaltaa vastaan, kun yksi FC Lahden kannattaja kaatoi yhden poliiseista maahan. Poliisimiehen väkivaltaista vastustamista on aina pidettävä erittäin vakavana rikkomuksena.

Kurinpitovaliokunta kokonaisuutena katsoo FC Lahden kannattajien menettelyn olleen kaikkiaan erittäin moitittavaa, minkä on heijastuttava FC Lahdelle määrättävän sakon suuruuteen. FC Lahden kannattajien toiminta on ollut jalkapallo-ottelulle poikkeuksellisen väkivaltaista ja vaarallista, ja aiheuttanut syntyneiden esinevahinkojen lisäksi vaaran vakavista henkilö- ja esinevahingoista.

Ottaen huomioon FC Lahden kannattajien ottelutapahtumassa aiheuttamien järjestyshäiriöiden vakavuus, aikaisempi kurinpitovaliokunnan ja sen puheenjohtajan ratkaisukäytäntö sekä FC Lahden ja sen kannattajien menettelyn moitittavuus ja tuottamuksen aste, kurinpitovaliokunta pitää FC Lahdelle oikeasuhtaisena seuraamuksena 6500 euron sakkorangaistusta. HJK:lle ei määrätty rangaistusta.