Eveliina Summanen: ”Lähdemme yksinkertaisesti sanottuna hakemaan voittoa Slovakiasta”

• Maajoukkueet

Helmarit kohtaa MM-karsinnan avausottelussaan Slovakian tulevana tiistaina. Edellisissä karsinnoissa yhtenä Suomen ratkaisijana kunnostautuneen Summasen onnistumiset kumpuavat itseluottamuksesta.

Toista kauttaan ruotsalaisen Kristianstads DFF:n riveissä pelaavalla Eveliina Summasella on seurajoukkueensa kanssa kauden 2021 osalta edessä loppusuora. Joukkue pitää tällä hetkellä viidettä sijaa Damallsvenskanissa, kun ottelukierroksia on vielä jäljellä kuusi.

Kausi on tähän mennessä mennyt keskikenttäpelaajan mukaan odotettua kehnommin, vaikka mahdollisuudet mitalikantaan kolmanneksi viime vuonna sijoittuneella Kristianstadsilla ovat edelleen olemassa.

– Odotuksiin nähden vähän huonommin olemme tulosten puolesta pelanneet. Muuten pelillisesti olemme tietysti menneet eteenpäin. Tottakai tulokset ovat tärkeämpiä, mutta pelillisesti meillä on oikea suunta.

Summanen, kuten myös Kristianstads DFF, pääsi menestyksekkään viime kauden ansiosta pelaamaan tänä syksynä ensikertaa Mestarien liigaa. Joukkue kaatoi ensimmäisessä ottelussa Tanskan mestari Bröndbyn vieraissa lukemin 1–0, mutta joutui seuraavassa taipumaan kotikentällä ranskalaiselle Bordeauxille 1–3.

– Hieno kokemus! On kiva, että seurajoukkueessakin pääsee pelaamaan kansainvälisiä pelejä. Ihan erilaisia pelejä kuin sarjassa, huomattavasti kovempi tempo. Optimi olisi, että pääsisi joka viikonloppu pelaamaan sellaisia otteluita. Se fiilis varmaan tulee siitä panoksesta, mikä niissä on.

Summanen on tyytyväinen etenkin Bordeauxia vastaan nähtyyn peli-ilmeeseen – siitä huolimatta, että ottelu päättyi tappioon ja Mestarien liigan taival siihen.

Kansainväliset seurajoukkueottelut olivat lappeenrantalaisen mukaan erinomainen lisäboosti niin Kristanstadille kuin pelaajalle itselleen.

– Se (Mestarien liigan kotiottelu) oli iso tapahtuma seuralle. Oli hyvä tunnelma. Kyllä siitä sai itsellekin lisää virtaa loppukauteen.

– Henkilökohtaisesti itsellä vähän rikkonainen kausi ollut, mutta kesän jälkeen olen päässyt taas hyvään rytmiin.

Maajoukkueen kantavia voimia

Rikkonaisuus ei ole Summasesta näkynyt kuitenkaan maajoukkueessa. Keskikenttäpelaaja ratkaisi muun muassa Skotlantia vastaan viime vuoden lokakuussa pelatun EM-karsinnan kotiottelun upealla tahtomaalillaan.

Myös Helmareiden viimeiset kolme pelitilannemaalia Itävaltaa ja Puolaa vastaan ovat kaikki Summasen käsialaa.

– Aina treenatessa harjoittelee maalintekoa. Mutta en kyllä nyt tiedä, mistä tuo vire tulee. Maalin takana on aina joukkue.

Helmarit on parhaillaan koolla valmistautuakseen uuteen karsintaurakkaan ja siitä ensimmäisenä Turun tiistai-illassa pelattavaan Slovakia-otteluun. Summasen ratkaisijanviitan toivotaan hulmuavan myös näissä MM-karsinnoissa.

Keskikenttäpelaajan itsensä mukaan omat onnistumiset kumpuavat ennen kaikkea ympäristöstä ja siitä, että siinä viihtyy.

– Maajoukkueeseen on aina kiva tulla ja täällä on hyvä olla. Kun on tullut useammin onnistumisia, niin se varmasti ruokkii sellaista itseluottamusta, että voihan se mennä ensi kerrallakin sisään.

Slovakian kaato mielessä

Helmarit saa alle vielä valmistavat palloharjoitukset ennen tiistain h-hetkeä Veritas Stadionilla. Joukkue on ehtinyt viilata peliään hyvin viikon aikana.

– Fokus on tietysti ollut vastustajassa, miten Slovakia pelaa. Sen lisäksi ollaan kertailtu oman pelin periaatteita, ja miten haluamme pelata juuri Slovakiaa vastaan – sekä puolustamisen että hyökkäämisen kannalta.

Summasen mukaan motivaatio Helmari-ryhmässä on kohdallaan ja tavoite karsinta-avaukseen selvä. Jatkon kannalta voitto Slovakiasta on enemmän kuin suotava.

– Tietysti menemme peli kerrallaan. Jokainen pelaaja haluaa voittaa, sanomattakin selvää. Lähdemme yksinkertaisesti sanottuna hakemaan voittoa Slovakiasta.

Ottelu Suomi-Slovakia pelataan tiistaina 21.9. kello 18.15 Turun Veritas Stadionilla. Hanki liput otteluun tästä >>

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue