5.5.2022 klo 17.01

Etelä 1 eteni U16-tyttöjen alueturnauksen voittoon

Alueturnaus järjestettiin onnistuneesti parin vuoden tauon jälkeen. Tulokset sekä lopullinen sarjataulukko löytyvät Palloliiton tulospalvelusta

U16-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneet) alueturnaus kokosi noin 120 pelaajaa neljäksi päiväksi Eerikkilään. Kuusi joukkuetta pelasivat toisiaan vastaan maanantaina, keskiviikkona sekä torstaina, ja lopulta Etelä 1 kruunattiin mestariksi pisteen erolla Itään.

Mestarijoukkueen päävalmentaja Peetu Lepistö näkee, että vahva kollektiivi oli syy Etelä 1:n menestykseen.

– Olimme joukkue. Meillä oli 20 erittäin hyvää pelaajaa, ja kaikki kantoivat oman vastuunsa pelipaikallaan. Kentällä nähtiin, että kaikki tekivät töitä yhdessä. Turnaus oli meiltä nousujohteinen, ja paransimme peli peliltä, Lepistä sanoo.

– Nämä olivat pitkät, mutta samalla todella antoisat neljä päivää. Harjoittelimme tiistaina, ja meillä oli päivittäin palavereita – oli hienoa nähdä, että läpikäymämme asiat näkyivät myös kentällä. Oli myös kiva huomata, että yhteishenki kasvoi joka päivä turnauksen aikana. Sillä oli varmasti iso merkitys menestykseemme.

U15-päävalmentaja Pekko Söderström korostaa, että alueturnaus on monella tapaa erittäin merkittävä tapahtuma. Valmentajat näkivät suuren määrän pelaajia eri puolilta Suomea, ja pelaajilla oli monta mahdollisuutta mitata omaa tasoaan muita ikätovereitaan vastaan.

– Olemme myös pystyneet tuomaan pelaajille sitä infoa, jota U16-maajoukkue sai huhtikuun UEFA Development -turnauksesta. Olemme käyneet Walesissä päävalmentajana toimineen Toni Koskisen johdolla läpi sitä, millainen vaatimustaso Euroopan huippumaita vastaan on. On tärkeää, että se tulee selväksi mahdollisimman monelle pelaajalle, Söderström avaa.

– Pekon luennon jälkeen huomasi, että pelaajat vaativat toisiltaan enemmän. Heille jäi selkeästi mieleen asioita vaatimustasoon liittyen. Vielä viimeisenä päivänäkin he pystyivät repimään itsestään ja toisistaan paljon irti. Jokaiselta pelaajaltamme nähtiin hienoa venymistä, Lepistö jatkaa.

U16-päävalmentaja Marko Saloranta on parhaillaan U17-tyttöjen EM-kisoissa Bosnia-Hertsegovinassa, mutta Salorannan johtama tiimi saa tarkat tiedot pelaajien esityksistä. Ikäluokan seuraavat maaottelut odottavat kesä-heinäkuun vaihteessa, kun Norja emännöi avointa PM-turnausta.

– Meillä on selkeät ajatukset siitä, millaisia pelaajia etsimme maajoukkueeseen. Monet pelaajat ovat antaneet erinomaisia näyttöjä – täällä on jälleen huomannut, että seuroissa tehdään hyvää työtä.

Alueturnauksen tähdistöjoukkue:
Venla Roine, TPS (maalivahti, Länsi 1)
Pinja Turkia, FC Peltirumpu (puolustaja, Etelä 1)
Adeliina Laine, TPS (p, Länsi 1)
Ilona Auvinen, JyPK (p, Itä)
Linda Nurmi, HJK (p, Etelä 1)
Iida Kainulainen, FC Honka (keskikenttä, Etelä 1)
Sara Attola, FC Kontu (kk, Etelä 1)
Emilia Laiho, IPS (kk, Itä)
Olivia Ulenius, Åland United (kk, Länsi 1)
Sanni Kaukonen, FC Honka (hyökkääjä, Etelä 1)
Kerttu Sarelius, HJK (h, Etelä 1)

Alemmassa kuvassa alueturnauksen parhaaksi pelaajaksi valittu Ilona Auvinen.