Esko Malm täyttää 80 vuotta

Miesten A-maajoukkueen entinen päävalmentaja ja FC Hakan seuralegenda Esko Malm täyttää tänään sunnuntaina 80 vuotta.

Pelaajana Malm edusti Hakaa kaikkiaan 252 SM-sarjan ottelussa ja voitti mestaruuden pelaajana kolmesti sekä Suomen Cupin neljästi. A-maajoukkuetasolla hän edusti pelaajana Suomea lisäksi yhdessä ottelussa.

Pelaajauran jälkeen Malm siirtyi valmentajaksi ja johdatti Hakan tuplamestaruuteen kaudella 1977. Kahta vuotta myöhemmin hänet nimettiin miesten A-maajoukkueen päävalmentajaksi. Maajoukkuetta Malm luotsasi kaikkiaan 32 ottelussa mukaan lukien Moskovan olympialaiset vuonna 1980.

Sittemmin Hakan puheenjohtajanakin ja kaikkiaan eri tehtävissä Hakassa Malm on toiminut huikeat lähes puoli vuosisataa ja valkeakoskelaissyntyinen legenda oli perustamassa kaupunkiin myös Suomen Jalkapallomuseota. Palloliiton luottamustehtävissäkin pitkään vaikuttanut Malm on Hakan kunniajäsen numero yksi.

”Mr. Haka” on itseoikeutetusti nimetty suomalaisen jalkapallon Hall of Fameen ja Gladiaattoriksi hänet nimettiin vuonna 2009.

Palloliitto onnittelee Esko Malmia merkkipäivän johdosta.

Artikkelikuvassa Esko Malm kauden 1988 Suomen Cupin finaalissa.

• respect
    • Palloliitto