Erkka V. Lehtola: ”Ymmärryksemme ikäluokasta on leirin jälkeen parempi”

• Maajoukkueet

Joukkueelle ilmoitettiin eilen, että elokuulle kaavailtu ikäluokan PM-turnaus peruttiin. Suomi pyrkii järjestämään vastaavaan ajankohtaan tuplamaaottelun kotimaassa.

U16-poikien (2005 ja myöhemmin syntyneet) neljän päivän pelileiri päättyi tänään keskiviikkona. Mukana oli 64 kenttäpelaajaa ja kahdeksan maalivahtia, joista tehtiin neljä joukkuetta. Päävalmentaja Erkka V. Lehtola iloitsee siitä, että ajatus pelileirin järjestämisestä syntyi. Hän huomauttaa, että suuren tarkkailuvajeen takia oli tärkeää nähdä suuri määrä pelaajia.

– Oma tuskani on nyt hiukan pienempi, kun olen nähnyt poikien pelaavan toisiaan vastaan neljän päivän ajan. Ymmärryksemme ikäluokasta on leirin jälkeen parempi – tosi hyvä, että otimme 72 pelaajaa eikä esimerkiksi kolmeakymmentä, Lehtola toteaa.

Lehtola kertoo, että leirillä seurattiin tarkkaan pelaajien kuormitusta. Pelaajat tulivat leirille hyvin erilaisilla taustoilla – osa ei ollut pelannut juuri lainkaan jalkapallo-otteluita.

– Ymmärrän täysin sen, että jotkut seuravalmentajat olivat hieman huolestuneita leirimme ottelumäärän takia. Pyrimme pitämään huolen siitä, että pelaajille ei tullut liikaa rasitusta. Kontrolloimme peliaikoja läpi leirin, ja viimeisenä päivänä lyhensimme pelien kestoa kymmenellä minuutilla. Toivon, että seuraavalla leirillämme tilanne on parempi, ja pelaajat ovat saaneet enemmän otteluita alle, Lehtola avaa.

– Näilläkin minuuteilla saimme paljon informaatiota pelaajista. Haluan kiittää poikia, jotka heittäytyivät haasteeseen todella hyvin. Suurin osa ei ollut pelannut tänä vuonna luonnonnurmella, ja lämpötilat nousivat hellelukemiin, mutta kundit tsemppasivat hyvin. Koko taustatiimi hoiti työnsä hienosti rutiinilla.

Musan Salaman Mico Heinilä oli yksi ensikertalaisista maajoukkuetapahtumissa. Aktiivinen hyökkääjä on yksi ikäluokan pelaajista, jotka ovat jo päässeet debytoimaan Miesten Ykkösessä – Heinilän ensiesiintyminen oli erityisen onnistunut, sillä hän syötti porilaisten komean 2–2-tasoitusmaalin EIF:ää vastaan.

–  On ollut siistiä päästä edustuksen mukaan harjoittelemaan, ja vielä hienompaa saada tuollainen onnistuminen debyytissä. Oli myös hienoa saada kutsu leirille, ja se oli upea kokemus. Ensimmäisenä ja toisena päivänä pystyin näyttämään hyvin osaamistani, mutta kolmantena en pystynyt antamaan kaikkeani, ja se ehkä näkyi kentällä. Leiri oli kokonaisuudessaan onnistunut ja se oli hyvä paikka päästä mittaamaan omaa tasoani sekä näkemään, missä minun täytyy kehittyä.

2005 syntyneiden seuraava maajoukkueleiri järjestetään kesäkuun vaihteessa, ja mukaan kutsutaan Lehtolan mukaan vajaa puolet pelileirin pelaajamäärästä.

– Seuraavalla leirillämme hiotaan selkeästi enemmän omaa peliämme kuin päättyneellä leirillä, jonka pääpaino oli pelaamisessa ja pelaajatarkkailussa. Silloin alamme valmistautua tuleviin maaotteluihin.

Joukkue leirillä:
Roope Sankari OLS
Linus Estlander EIF
Tuomas Koponen HJK
Oliver Pursiainen HJK (nimetty Pekka Hietalahti KäPa tilalle)
Eero Uusitalo TPS
Akseli Tervaniemi SJK-j
Thomas Lahdensuu KäPa
Yllson Lika HJK
Eemeli Honkala SJK (nimetty Lauri Tervo OLS tilalle)
Aleksi Kallio FC Honka (nimetty Kaapo Karvinen FC Haka tilalle)

• P2005