Erkka V. Lehtola: ”Tasapelistä on jäänyt harvoin näin hyvä fiilis”

• Maajoukkueet

Torstain 1–1-lukemiin päättyneen Sveitsi-ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta. Tarkempi otteluraportti löytyy täältä

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola oli tyytyväinen mies U17-poikien EM-karsinta-avauksen jälkeen. Suomen valmistautuminen karsintaturnaukseen ei sujunut koronatilanteen takia suunnitelmien mukaan, ja joukkue joutui tulemaan tänään toimeen ilman loukkaantuneita runkopelaajiaan Juho Talvitietä sekä Daniel Armstrongia – nämä asiat huomioiden tasapeli Sveitsiä vastaan oli mainio suoritus.

– Tasapelistä on jäänyt harvoin näin hyvä fiilis. Lähtökohtamme otteluun olivat haastavat, ja ottelun alku oli meille hankala, joten pisteen kairaaminen oli erittäin kova ja tärkeä juttu. Olisimme voineet jopa voittaa ottelun, Lehtola toteaa.

Sveitsi pääsi tauolle 0–1-johdossa, vaikka Suomi loi avausjaksolla monta hyvää tekopaikkaa. Toisella puolikkaalla Sveitsi piti isännät pitkään pois maalipaikoilta, kunnes Jasper Jalonen onnistui tasoittamaan Dren Terrnavan hyvän katkon jälkeen. Suomen maali oli kenttätapahtumat huomioiden ansaittu, eikä 2–1-johtomaalikaan jäänyt kauas.

– Eka vartti oli meiltä hermostunutta peliä, emmekä oikein saaneet palloa kontrolliin. Takaiskumaali oli halpa, mutta pian sen jälkeen pääsimme paremmin peliin mukaan. Loimme painetta, saimme valtavan määrän hyökkäyspään erikoistilanteita ja pääsimme muutamaan herkulliseen maalipaikkaan. Hienoa, että myös kotiyleisö syttyi kannustamaan, ja Myyrmäen illassa oli ihan oikean futismatsin tuntua, Lehtola kiittelee.

– Sveitsi yllätti meidät aloittamalla 4–3–3-ryhmityksellä, mitä he eivät olleet käyttäneet kertaakaan valmistavissa otteluissaan Italiaa ja Ruotsia vastaan. Tauolla he vaihtoivat takaisin omaan 4–4–2-muotoonsa. Tuntui, että he miettivät enemmän meidän tekemistämme kuin omaansa, Lehtola pohtii.

Ottelun jälkeen Suomen joukkue kokoontui rinkiin, ja päävalmentaja antoi omilleen tunnustusta.

– Sanoin pojille, että jos näissä matseissa nousee vaikean alun jälkeen tappioasemasta rinnalle ja melkein ohi, kysyy se rohkeutta, sydäntä, taitoa ja yhdessä tekemistä. Se on selvää, että tämä kokemus puskee meitä joukkueena eteenpäin. Samaan hengenvetoon täytyy muistaa, että meille jäi vielä paljon parannettavaa tuleviin otteluihin. Turnaus jatkuu, mitään ei olla vielä saavutettu, mutta tästä on hyvä jatkaa, Lehtola päättää.

EM-karsintaturnaus jatkuu Suomen osalta sunnuntaina. Kello 19:00 alkava Bosnia-Hertsegovina-ottelu pelataan Vantaan Myyrmäessä, ja se näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Päivä- (7€) sekä turnausliput (15€) myydään paikan päällä stadionilla, ja alle 16-vuotiaat pääsevät otteluihin ilmaiseksi.

• P2005