Ensimmäiset maaottelut 2005 syntyneille pojille jo ensi syksynä

• Maajoukkueet

U16-ikäluokassa pelataan keväisin neljän maan UEFA Development -turnauksia. Nyt UEFA laajentaa turnaukset nuorimpaan ikäluokkaan. Suomen 2005-syntyneet pojat osallistuvat turnaukseen 22.-26.11. Portugalissa.

Useat Euroopan maat ovat esittäneet UEFA:lle toiveen, että Development-turnauksia järjestettäisiin elokuun alusta lähtien ”koodia” U15 tunnustavalle ikäluokalle. Turnauksen tavoitteena on tarjota nuorille pelaajille enemmän mahdollisuuksia koviin kansainvälisiin peleihin. Tähän tarjoukseen on tartuttu myös Palloliitossa, ja tulevan syksyn turnaus on pyritty sijoittamaan mahdollisimman sulavasti U15-ikäluokan kalenteriin.

- Mietimme asiaa ja ilmoitimme kiinnostuksemme olla mukana, jos voimme pelata vasta marraskuun lopussa. Tämän ikäluokan kalenterimme on osoittautunut toimivaksi, emmekä halunneet lähteä sitä sekoittamaan, poikien maajoukkuevalmentaja Erkka V. Lehtola taustoittaa.

Ikäluokan maajoukkuetoiminta etenee talven ja kevään Huuhkajapäivien ja kesäkuun Huuhkajaturnauksen kautta elokuussa jatkuvaan aluetoimintaan ja edelleen marraskuun alun perinteiseen Tähtitarha-tapahtumaan. UEFA Development -turnaus sopii Lehtolan mukaan mainiosti tämän ketjun jatkoksi.

- Turnausjoukkue valitaan Tähtitarhan jälkeen. Uskomme, että tämä turnaus on tullut jäädäkseen ja sitä pelataan jatkossakin ympäri Eurooppaa elokuusta marraskuuhun. Nyt mietimme, pitäisikö meidän muokata kalenteriamme. Tähtitarhan nykyinen ajankohta on kuitenkin hyvä, ja on erittäin tärkeää, että pelaajaseuranta on ennen tällaista turnausta tarpeeksi kattavaa. Aloittavasta ikäluokasta on muutenkin aina haastavaa tehdä valintoja, Lehtola korostaa.

Maajoukkue- ja aluevalmentajat miettivät myös marraskuun turnausta edeltävien tapahtumien sisältöjä. Suuria muutoksia on tuskin tiedossa.

- Esimerkiksi Tähtitarhaa emme lähde rajusti remontoimaan turnauksen takia. Turnaus on vähän kuin varaslähtö maaotteluihin eikä se saa nousta liian merkittäväksi tai itseisarvoksi. Pelaajakehityksen iso kuva on syytä pitää mielessä koko ajan. Pidämme kiinni nykymallistamme ja turnaus tulee sitten bonuksena syksyn päätteeksi, Lehtola sanoo.

- Toki jonkinlaista hienosäätöä varaudumme tekemään sekä Tähtitarhaan että syksyn alueleireihin. Omaa toimintaa on aina pyrittävä kehittämään.

Turnauksen ajankohta sanelee osin myös pelipaikan ja vastustajat. Suomen vastus marraskuussa Portugalissa on vähintään haastava, isäntämaan lisäksi nuoret suomalaiset kohtaavat Espanjan ja Italian.

- Ne saattavat olla vastustajillekin ensimmäiset maaottelut. Silti ei tarvitse arvailla jos veikkaa, että vastus tulee olemaan äärimmäisen kova.

Kuuntele lisäksi Suplan uusin Huucast, jossa Lehtola keskustelee noin tunnin ajan nuorisomaajoukkuetoiminnasta. Ohjelmaan pääset tämän linkin kautta.

• P2005