Ensimmäinen yläkoululeiriviikko Eerikkilässä takana

• Seuratoiminta

Valtakunnallisen yläkoululeirityksen lukuvuoden ensimmäinen leiriviikko Eerikkilässä on nyt takana ja kokemukset vähintäänkin rohkaisevia.

Eerikkilän Urheiluopisto, Sami Hyypiä Akatemia ja Suomen Palloliitto järjestävät ja toteuttavat yhteistyössä 7.-9. luokkalaisille (2004-2002-syntyneille) tytöille ja pojille lukuvuoden 2017-2018 aikana leiriviikkoja Eerikkilän Urheiluopiston huippuolosuhteissa. Leiriviikkoja järjestetään kaksi syksyllä ja kaksi keväällä.

Leiritystoiminnan tarkoituksena on yhdistää koulunkäynti ja urheilu sopivaksi kokonaisuudeksi, jossa tuetaan urheilijan kokonaisvaltaista kasvua ja kehittymistä elämäntaidoissa ja urheiluosaamisessa. Painopisteenä leiritysjärjestelmässä ovat koulu ja opiskelu, elämäntaidot sekä urheilullinen kehittyminen.

- Olympiakomitean luomilla urheilijaksi kasvun yläkoulu-urheilun sisällöillä ja lajisisällöillä edetään. Lisäksi yhdistämme leirimalliin hieman pelaajatarkkailua. Tärkeintä on tukea yksittäisen nuoren intoa kehittyä ja valmistaa nuorta yläkouluvaiheen jälkeiseen vaativaan koulun ja tavoitteellisen kilpaurheilun yhdistävään elämänvaiheeseen, kertoo Palloliitossa toimintaa koordinoiva nuorisopäällikkö Marko Viitanen.

Viitasen mukaan yläkoululeirit ovat tärkeä ja erinomainen lisä keinoihin kasvattaa nuoria urheilijoiksi.

- Palloliiton tavoitteena on edistää Olympiakomitean kanssa yläkoulunuorten urheilullisuuden kehitystä koulun, kodin ja seurojen välisellä yhteistyöllä. Eri paikkakuntien liikunta- ja urheiluluokat ovat tärkeimmät keinot lisätä laadukasta arkiharjoittelua.

- Tämän lisäksi olemme nyt tämän lukukauden alussa käynnistäneet Eerikkilän urheiluopiston kanssa yläkoululeirimallin, jossa tavoitteellisilla nuorilla on vuoden aikana neljä intensiivistä leiriviikkoa.

Toiminta on osa Palloliiton pelaajakehityksen Huuhkaja- ja Helmaripolkua, jolloin alueellinen valmennus on osittain mukana leiritoiminnassa.

- Leirimallia on jalkapallossa toteutettu jo vuosien ajan Rovaniemellä Lapin Urheiluopistolla Santeri Suvalan, Vesa Tauriaisen ja Mika ”Nure” Nurmelan johdolla. Vastaavaa mallia oleva leiriohjelma käynnistyi nyt myös Eerikkilässä, Viitanen kertoo.

Arkisista asioista liikkeelle

Yläkoululeirityksestä Eerikkilässä vastaava Hans Lahti kertoo ensimmäisen leiriviikon annista ja kokee, että askeleita oikeaan suuntaan onnistuttiin ottamaan nopeassa tahdissa.

- Hyvä kokonaisuus tämä oli. Palautettakin olen vähän kysellyt, mutta päällimmäiseksi jäi tunne että nämä nuoret urheilijat muuttuivat viikon aikana paljon. Normaalisti kouluarki kulkee koulun ympärillä ja niitä samoja juttuja eli ihan arkisia asioita kuten ruokailua, treenaamista ja käyttäytymistä kävimme läpi, Lahti kertoo.

- Nuoriahan nämä ovat ja tällaisissa leiriolosuhteissa vähän asiat tahtovat helposti karata käsistä, mutta hyvin asiat menivät eteenpäin.

Lahti nostaa esiin ihan konkreettisia esimerkkejä siitä miten asioihin tartuttiin heti leiriviikon alusta alkaen.

- Ensimmäisissä harjoituksissa sanoin, että emme aloita elleivät kaikki tavarat ole järjestyksessä. Ja harjoitusten jälkeen jokainen laittaa omat kengät, sukat ja muut varusteet kuivumaan. Pari kertaa näistä piti muistuttaa, mutta sitten yhtäkkiä kaikki olikin valmiina treenien alkaessa ja kunnossa myös niiden jälkeen.

- Harjoituksissa opeteltiin myös sitä, että kun valmentaja kutsuu paikalle, tullaan heti eikä jäädä vielä vähän pomputtelemaan tai laukomaan sitä yhtä laukausta. Kaiken osalta myös perusteltiin miksi – tässä tapauksessa ihan sillä, että tehokkaaseen harjoitukseen jää enemmän aikaa kun tehdään ripeästi kuten sanotaan, Lahti kuvaa.

”Yllätä oma valmentajasi”

Toki arjen asioiden opettelu ulottui myös monella tavoin harjoituskentän ulkopuolelle. Yleisesti ottaen tarkasteltiin motivaatiota ja tavoitteenasettelua, käytiin läpi ruokavalion tunnusmerkkejä, yleisiä käyttäytymissääntöjä, unen ja nukkumisen merkitystä sekä luotiin yhteiset arvot ja pelisäännöt.

- Nämä pelisäännöt tehtiin yhdessä ja kuljin sitten fläpit kainalossa ja aina välillä sai jonkun niistä kaivaa esiin ja muistuttaa siitä mitä yhdessä olemme sopineet, Lahti naurahtaa.

- Kaiken kaikkiaan pyrimme antamaan sykäyksiä siihen suuntaan, että urheilijaksi kasvu lähtee liikkeelle. Ihan perusasioista lähdimme liikkeelle ja leirin päätökseksi myös vanhempien kanssa käytiin läpi näitä kehityksen kulmakiviä.

Leirillä oli mukana kaikkiaan 24 poikaa ja 20 tyttöä, joille tämä leiriviikko oli lähtölaukaus sikäli, että talven mittaan leiriviikkoja on kaikkiaan neljä ja myös niiden välillä leiritykseen liittyviä tehtäviä.

- Nyt opeteltiin asioita omaan arkeen liittyen ja annetut etätehtävät ohjaavat sitten edelleen urheilijana kasvuun. Nämä etätehtävät puretaan seuraavan leiriviikon aluksi ja niistä keskustellaan, Lahti valottaa.

Reilun 40 nuoren pelaajan ryhmän oppimien asioiden Lahti uskoo vankasti heijastuvan omien seurojen ja joukkueitten kautta myös huomattavasti laajemmalle joukolla pelaajia.

- Leirin lopuksi viimeinen sanoma pelaajille oli, että ”yllätä oma valmentajasi”. Kun yksi pelaaja toimii harjoituksissa täsmällisesti ja ohjeiden mukaan, niin tämä tarttuu vähitellen myös joukkueen muihin pelaajiin, Lahti kuvaa.

• Palloliitto