Ennätys Naisten Liigan yleisömäärissä – suunta kehitykselle oikea

• Jalkapallosarjat

Seitsemän liigajoukkuetta onnistui kasvattamaan yleisömääräänsä selvästi Naisten Liigassa kaudella 2019.

Naisten Liiga teki kuluneella kaudella yleisöennätyksensä. Liigan kokonaisyleisömäärä oli kaudella 33 022 eli historian ylivoimaisesti suurin kasvaen viime kaudesta 34,5%.

– Vahva kasvuprosentti ja nousu yleisömäärissä antavat meille loistavan lähtökohdan rakentaa entistä systemaattisemmin jalkapalloliigan tunnettuutta sekä katsojamäärien kehitystä. Monissa seuroissa on aloitettu suunnitelmallinen työ markkinoinnin ja tunnettuuden vahvistamiseksi, ja tätä on tärkeää jatkaa paitsi liiga- myös seuratasolla, naisten jalkapallon kehityspäällikkö Heidi Pihlaja sanoo.

Jalkapalloa näkyi tänä vuonna naisten puolelta entistä enemmän myös YLE:n ja Elisa Viihde Sportin toimesta. Esimerkiksi kaikki 15 yläloppusarjan ottelua olivat näkyvillä.

– Tämä on meille otteluiden katsojamäärien ohella toinen tärkeä kehityssuunta tunnettuuden lisäämiseksi. Haluamme rakentaa liigaa, jossa huippu-urheilu yhdistyy moderneihin arvoihin ja puhutteleviin tarinoihin – näiden rakentamiseen on hieno tilanne käsillä, Pihlaja täydentää.

Viestinnällä suuri merkitys HJK:n yleisömäärien kasvussa

Mestarijoukkue HJK:n yleisökeskiarvo oli 431, ja kasvua viime kauteen on 22,3%. HJK:n manageri Joonas Sareliuksen mukaan vuosien määrätietoinen työ on vienyt joukkueen toimintaa eteenpäin sekä kasvattanut yleisömääriä. Sareliuksen mukaan aluksi oli tärkeää päättää ensisijainen kohderyhmä, jota katsomoihin tavoitellaan.

– Klubilaiset, HJK:ta seuraavat ihmiset sekä seurassa pelaavat juniorit ovat ydinkohderyhmäämme. Olemme tehneet erilaisia toimenpiteitä, jotta saisimme heidät peleihin, ja jotta yleisö viihtyisi otteluissa muutenkin kuin hyvän pelin takia.

HJK pelasi kauden 2015 Talissa, ja pääsi seuraavalla kaudella pelaamaan muutaman kerran Telia 5G Areenalla (silloin Sonera Stadium). Kaudesta 2017 eteenpäin joukkue on saanut pelata kaikki kotiottelunsa stadionilla.

– Nykyinen kotimme on lähempänä ihmisiä ja on HJK-perheen kotistadion. Stadion tarjoaa puitteet hyvän ottelutapahtuman järjestämiseen, ja haluamme järjestää ne yhtä hyvin kuin HJK tekee Veikkausliigassa.

Sarelius korostaa viestinnän merkitystä urheiluseurojen arjessa. HJK:n miesten sekä naisten edustusjoukkueiden kotisivut yhdistyivät täksi kaudeksi, ja tämä on nostanut naisten joukkueen näkyvyyttä.

– Se on tukenut samalla koko seuran näkyvyyttä. Kun viestintä toimii, tukee se samalla markkinointia – oli kyseessä sitten kotisivut tai some.

Tiivis yhteisö elää IK Myranin mukana

IK Myran oli kaudella 2019 Naisten Liigan yleisömagneetti, ja yleisökeskiarvo oli lopulta 524. Erityisen vakuuttavan lukemasta tekee se, että seuran kotikylässä Alavetelissä on noin tuhat asukasta.

Joukkueen suomalaiset pelaajat ovat kotoisin eri puolilta Pohjanmaata, ja IK Myranin peleissä käy muitakin kuin alaveteliläisiä sekä Kruunupyyn kunnan asukkaita. Naisten edustusjoukkueesta on tullut ilmiö, joka kiinnostaa koko aluetta.

– Meillä on pitkät perinteet, ja ihmiset ovat tottuneet käymään jalkapallopeleissä. Jo viime kaudella Ykkösessä yleisökeskiarvomme oli 381. Ottelutapahtumamme sopivat kaikenikäisille, ja katsomossa on lapsia, aikuisia sekä ikäihmisiä, taustahahmo Johan Högnabba sanoo.

– Otteluissamme on poikkeuksellisen hyvä tunnelma – rummut soivat ja ihmiset laulavat. Pelaajillamme sekä kannattajillamme on lisäksi erityisen läheinen suhde.

Högnabban mukaan ottelutapahtumiin on tehty jonkin verran erilaisia vetonauloja. Yksi tällainen nähtiin heinäkuussa, kun IK Myranin naisten edustusjoukkueen ja KPV:n miesten edustusjoukkueen 6. heinäkuuta pelattaviin kotiotteluihin myytiin tuplalippuja. Alavetelin kentälle pakkautui peräti 1 549 katsojaa, kun IK Myran kohtasi HJK:n.

Kauden 2020 suunnitelmat ovat paremmin selvillä ensi viikolla, kun IK Myran on pelannut liigakarsintaottelunsa. Högnabba uskoo, että katsojat löytävät tiensä lehtereille pelasi IK Myran sitten Naisten Liigaa tai Ykköstä.

– Kausikortteja on myyty melko saman verran, oli sarjataso mikä tahansa. Jalkapalloyhteisömme on tiivis ja hyvin uskollinen joukkueelle.

JyPK panostaa ottelutapahtumiin

Jyväskylän Pallokerhon yleisökeskiarvon huima kasvu jatkui myös tällä kaudella ja yleisökeskiarvo ylitti lopulta 400 katsojan rajapyykin, kun se nousi viime vuodesta peräti 44,1%. JyPK:n toiminnanjohtaja ja tapahtumapäällikkö Petri Oksanen kertoo, että seurassa päätettiin kauden 2018 alla panostaa kunnolla joukkueen brändäämiseen.

– Uudistimme nettisivumme, sometilimme ja oikeastaan kaiken mahdollisen. Aloimme näkymään aktiivisesti sekä somessa että katukuvassa. Saimme näin joukkueemme ihmisten tietoisuuteen.

JyPK:lla on ollut kausina 2018–19 noin 60–70 yhteistyökumppania, jotka ovat pystyneet lisäämään näkyvyyttä katukuvassa. Oksanen sekä joukkueenjohtaja Ville Laitinen ovat organisoineet toimintaa, ja pelaajat ovat auttaneet kaksikkoa markkinoinnissa.

– Emme ole käyttäneet markkinointiin erityisen paljoa rahaa, mutta olemme tehneet kovasti hommia kahden vuoden aikana. Tämä on suunnitelmallisen työn tulosta, Oksanen toteaa.

– Kiinnostus on johtanut siihen, että meistä kirjoitetaan viikoittain sanomalehti Keskisuomalaisessa. Se auttaa myös, että Jyväskylässä on kesäisin naisurheilubuumi, kun Kirittäret voittaa suomenmestaruuksia ja muutkin seurat pelaavat pääsarjatasolla.

Tällä kaudella naisten edustus pelasi kolmea ottelua lukuun ottamatta kaikki kotipelit Harjun kentällä – ennen otteluita oli ympäri Jyväskylää sekä Vaajakoskea. Jo viime kaudella JyPK:lla oli jokaisessa pelissä erilainen teema ja ensi kaudella ottelutapahtumiin panostetaan vielä isommalla kädellä. Oksanen haluaa, että yleisölle tarjotaan muutakin kuin jalkapalloa, kahvia ja makkaraa.

– Meillä oli kuluneellekin kaudelle paljon suunnitelmia, mutta kaikkeen ei riittänyt aikaa tai tekijöitä. Otamme muun muassa niitä juttuja käyttöön ensi kaudella.

Naisten Liigan joukkueiden yleisökeskiarvot kaudella 2019 (muutos viime kaudesta prosentteina)
FC Honka 138 (-9,6%)
HJK 431 (+22,3%)
IK Myran 524