Emmi Alanen is back!

• Maajoukkueet

Emmi Alanen joutui olemaan sivussa pelikentiltä alkukauden, mutta on nyt tehnyt paluun. Siitä saavat tällä hetkellä nauttia sekä Helmarit että Ruotsin Damallsvenskanissa pelaava Vittsjö.

Emmi Alaselta jäi kevään maaottelut väliin, mutta Portugalin leirillä hän oli jo mukana. Tilille kertyi kaksi vahvaa ottelua Suomen keskikentän moottorina. Damallsvenskanissa Alanen on ollut niin ikään tärkeä pelaaja sarjapaikastaan taistelevan Vittsjön riveissä.

- En osaa edes selittää sitä, mutta on vain todella mahtava fiilis olla takaisin. Olen iloinen ja olo on sellainen, että olen back in business, Alanen toteaa.

- Olin aika pitkään poissa, joten treenikertoja ja tunteja jäi väliin paljon. Siihen suhteutettuna syksyni Ruotsissa on mennyt mielestäni ihan hyvin. Eniten olen kuitenkin halunnut pitää keskittymisen siinä, että nautin tästä. Keskityn niihin peleihin mitä on jäljellä ja tekeminen menee koko ajan parempaan suuntaan. On vielä paljon asioita, joissa voin olla parempi. Olen kunnianhimoinen ja minulla on kovat tavoitteet.

Vittsjö on Ruotsin pääsarjassa kahdeksantena, kun jäljellä on kolme kierrosta. Kaulaa tippujan paikalle on kolme pistettä. Vittsjössä urakoi myös toinen Helmarit-pelaaja, eli Linda Sällström. 29-vuotias on jättänyt polvivammat taakseen ja pelaa elämänsä kautta. Hyökkääjä on sarjan maalipörssissä toisena 13 osumalla.

- Linda on ollut juuri niin hyvä kuin tilastot näyttävät. On ollut mahtava seurata, kuinka hän pelaa noin hyvin kaikkien niiden loukkaantumisten täyteisten vuosien jälkeen. Hän pelaa kovalla itseluottamuksella ja on räjähtävässä ja irtonaisessa kunnossa. Olen todella iloinen hänen puolestaan, Alanen kehuu.

Uudet karsinnat käyntiin sunnuntaina

Helmarit avaa arvokisakarsinnat uuden päävalmentajan Anna Signeulin johdolla sunnuntaina Serbiaa vastaan. Tavoitteena on edetä ensimmäistä kertaa MM-lopputurnaukseen, joka pelataan kesällä 2019 Ranskassa.

- En ole huomannut joukkueessa mitään erityistä jännitystä. Meininki on mielestäni ollut rento ja ehkä odottavainen. Pelaajat ovat todella latautuneita.

- Portugali-pelit olivat mielestäni hyvä osoitus siitä, että olemme jälleen löytäneet tekemiseemme rentoutta. Pelissä oli nähtävissä uudenlaista iloisuutta. Uskon, että juuri rentous tulee olemaan meille avainasia kaikessa tekemisessä.

Signeul on puheissaan usein kehunut Suomen pelaajistoa. Ehkä juuri itseluottamus on yksi tärkeä osanen menestyksen tavoittelussa?

- Kaikki lähtee valmentajasta, eli siitä, millainen tapa hänellä on johtaa joukkuetta kokonaisuutena. Anna on kokenut ja ammattitaitoinen valmentaja, joka osaa tasapainottaa tekemistä rentoudella. Uskon, että siitä on löytynyt aika hyvä balanssi. Positiivinen ilmapiiri näkyy varmasti myös suorituksissamme kentällä.

Suomi kohtasi siis Portugalin vieraskentällä syyskuussa kahdesti ja pelasi kahdesti 1-1-tuloksen. Signeulin Helmarit esiintyy kotiyleisölle ensimmäistä kertaa sunnuntaina Helsingissä. Konkreettisia muutoksia aiempaan nähtiin jo syyskuussa. Alasen parina keskikentällä pelasi nuori Olga Ahtinen ja kokeneen toppari Anna Westerlundin viereen asetettiin ensimmäistä kertaa aiemmin laidalla urakoinut Natalia Kuikka.

- Annan ja ”Natun” yhteistyö toimi Portugalissa mielestäni todella hyvin. Olga on myös lupaava, taitava ja fiksu pelaaja, joka ymmärtää mielestäni paljon futiksen ytimestä. Meillä on Olgan kanssa erilaisia ominaisuuksia, joten pystymme mielestäni rakentamaan hyvän kokonaisuuden.

- Kilpailu pelipaikoista on kuitenkin kaiken kaikkiaan tiukkaa. Se on vain hyvä asia ja vie meitä eteenpäin.

Suomi kohtaa siis Serbian sunnuntaina 22.10. Urakka jatkuu 26.11. niin ikään Helsingissä, kun vieraaksi saapuu Israel.

- Pelaamme kaksi ensimmäistä ottelua kotona, joten vähempään kuin kuuteen pisteeseen ei saa olla tyytyväinen, Alanen korostaa.

• Helmarit