"Ei sitä yhdessä yössä käsitä" – Sanni Franssin pitkäaikainen unelma toteutui perjantaina

• Maajoukkueet

Suomen naisten A-maajoukkue kukisti perjantaina kotonaan Portugalin 1-0 ja varmisti paikkansa Englannissa kesällä 2022 pelattavassa EM-lopputurnauksessa.

Perjantaina toteutui monen pelaajan ja kannattajan pitkäaikainen unelma, kun Helmarit varmisti historian neljännen EM-kisapaikkansa Helsingin illassa. Niin myös A-maajoukkueessa vuodesta 2015 pelanneen Sanni Franssin

– Itselleni EM-kisoihin pääseminen on ollut niin pitkään unelma, että ei sitä (tapahtunutta) yhdessä yössä ihan täysin käsitä. Varmaan pikku hiljaa, Helmareiden hyökkääjä kertasi tuntemuksiaan lähes vuorokausi voitokkaan Portugali-ottelun jälkeen.

Edellisen kerran Suomi pelasi EM-viheriöllä kesällä 2013. Monelle Helmari-pelaajalle kesän 2022 EM-kisat ovat historian ensimmäiset - niin myös espanjalaista Real Sociedadia edustavalle Franssille, joka debytoi A-maajoukkueessa 2015.

Kesän 2017 EM-kisat jäivät Helmareilta väliin, ja myös perjantaina näytti, että ratkaisu suorasta EM-kisapaikasta venyisi EM-karsintojen viimeiseen otteluun Kyprokselle. Helmarit kuitenkin osoitti jälleen sisukkuutensa, kun Linda Sällström tykitti pallon maaliin lisäajalla.

Vain hetkeä myöhemmin alkoivat kentällä riemukkaat juhlat loppuvihellyksen jälkeen. Täydet minuutit ottelussa ahertanut Franssi kertoi voitonjuhlien sujuneen kuitenkin rauhallisissa merkeissä.

– Hypittiin ja pompittiin aika paljon, vähän jaloissa painaa matsin jälkeen. Ihan rauhassa olimme. Pidimme joukkueen kanssa hetken hauskaa ja menimme ajoissa nukkumaan, koska lähdemme Kyprokselta hakemaan vielä kolmea pistettä.

– Vähän laulua ja kakkua, uransa toisessa A-maaottelussa pelannut Amanda Rantanen komppasi.

Uran top-saavutuksiin

Uransa 44:nnen A-maaottelun pelannut Franssi nostaa EM-kisapaikan uransa huippusaavutuksiin.

– Kun näitä karsintoja on pelannut ja mitä pidempään on ollut mukana, sitä on tajunnut, miten vaikeaa kisoihin pääseminen on. Naisten jalkapallo on kasvanut niin paljon ja on niin paljon hyviä joukkueita. Jos katsoo vaikka Skotlanninkin jengiä, millaisia huippupelaajia siellä on ja me tiputimme heidät ja he jäävät nyt pois kisoista.

Vaihdosta uransa toiseen A-maaotteluun sisään tullut Rantanen riemuitsi siitä, että on päässyt maajoukkueen mukaan.

– En ole tälläisiä fiiliksiä kokenut aiemmin. Minulle on todella iso juttu, että saan olla osa tätä. Pääsee treenaamaan ja pelaamaan niin hyvien pelaajien kanssa.

Kansallisessa Liigassa pelaavaa PK-35:ttä edustava Rantanen debytoi maajoukkueen mukana joulukuussa Skotlannissa ja iski avausottelussaan huipputärkeän osuman. Portugalia vastaan hän juoksi kentälle 80. minuutilla.

Kyprokselle nauttimaan

Suomi päättää EM-karsinnat tiistaina Kyproksella, kun se kohtaa lohkojumbon Larnakassa. Joukkueiden edellinen kohtaaminen Helsingissä päättyi Suomen 4–0-voittoon.

Vaikka joukkue varmistikin jo kisapaikkansa, ei matka Kyprokselle viimeiseen otteluun tunnu merkityksettömältä.

– On aika siistiä, että saamme nautiskella kisapaikasta muutaman päivän ja lähteä hakemaan vielä yhden voiton. Siellä pitäisi olla vähän mukavammat ilmatkin. Ei ole valittamista, Franssi naurahti.

– Superkivaa olla vielä yhdessä, päästä pelaamaan vielä yksi peli ja fiilistellä tätä. Ja tuo aurinko myös, Rantanen komppasi.

• Helmarit