E-jalkapallon Suomen Cup starttaa tammikuussa

• Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Joukkueiden ilmoittautuminen Tason kautta 21.12.2020-21.1.2021.

E-jalkapallon Suomen Cup on Palloliiton jäsenseuroille tarkoitettu uusi e-jalkapallon turnaus, jossa pelataan EA Sports FIFA21 -peliä joukkueittain. Ottelut pelataan Sony PlayStation 4 -konsolilla.

Yksittäinen joukkue muodostuu vähintään kahdesta pelaajasta ja pelimuotona on 2v2. Kilpailu muodostuu neljästä eri kierroksesta, joissa on useampia otteluita per kierros. Koko turnaus huipentuu maaliskuun 13.-14. päivä pidettävään finaalitapahtumaan. Turnauksen voittaneen joukkueen pelaajat pääsevät Suomen maajoukkueeseen FIFAe Nations Cupin karsintoihin.

Lue aiempi uutinen turnauksen yleiskuvasta täältä tai alta tarkempi kuvaus säännöistä ja aikatauluista. Lisätietoja: [email protected].

Turnaukseen osallistuminen

Turnaukseen osallistuvilta vaaditaan EA Sports FIFA 21 -peliä sekä Playstation Plus -jäsenyyttä. Turnauksen kaksi ensimmäistä kierrosta pelataan 1v1 -peleinä, niin että yksi pelaaja saa pelata kaksiosaisesta ottelusta ainoastaan toisen puoliskon. Osallistujien tulee olla täyttänyt 13 vuotta ennen ensimmäistä ottelua.

Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu Palloliiton jäsenseurojen kautta. Seura saa itse valita pelaajat ja ilmoittaa haluamansa määrän joukkueita kilpailuun. Joukkuieden ilmoittautuminen aukeaa Tasoon 21.12.2020 ja päättyy 21.1.2021. Lisäksi pelaajat tulee olla rekisteröity seuraan Pelipaikassa.

Kansalliseen liigaan (eFutisliiga) osallistuvat joukkueet pääsevät automaattisesti mukaan kolmannelle kierrokselle. Tähän vaiheeseen pääsee alueellisten karsintojen kautta 20 joukkuetta.

Huom. eFutisliigaan osallistuvat seurat voivat ilmoittaa alueellisiin karsintoihin muita joukkueita, mutta ainoastaan pelaajilla, jotka eivät osallistu eFutisliigaan. Yksi pelaaja saa edustaa vain yhtä joukkuetta turnauksen aikana.

Turnauksen aikataulu

Vaihe Aikataulu
Ilmoittautuminen 21.12.2020 - 21.1.2021
Ensimmäinen kierros - alueelliset karsinnat  29.1.- 31.1.2021
Toinen kierros - alueelliset finaalit
lohkovaihe 4.-5.2. & 11.-12.2.2021
pudotusottelut 18.- 19.2.2021
Kolmas kierros (20 + 12 joukkuetta) 4.- 5.3.2021
Neljäs kierros - finaaliviikonloppu 13.- 14.3.2021

Tarkempi alustava aikataulu pelipäivistä löytyy täältä >>.

Turnauksen kulku

Ensimmäisen ja toisen kierroksen lohkovaihe: kaksinkertainen sarja

• Ensimmäisen ja toisen kierroksen pelipäivät ovat torstai ja perjantai (sunnuntai varalla). Kolmannen kierroksen pelipäivät ovat tiistai, torstai ja perjantai. Finaaliviikonloppu pelataan lauantaina ja sunnuntaina
  • Ensimmäisellä ja toisella kierroksella pelataan oman lohkon jokaista vastustajaa vastaan kaksi ottelua ja yhtä vastustajaa vastaan pelataan molemmat ottelut peräkkäin
  • Ensimmäisellä ja toisella kierroksella kohdataan pääsääntöisesti kaksi vastustajaa per pelipäivä ja näin ollen otteluita tulee iltaan neljä

Toisen kierroksen pudotusottelut: paras kolmesta

• Toisen kierroksen pudotusottelut pelataan paras kolmesta periaatteella eli kahdella voitolla etenee seuraavalle kierrokselle

Kolmannen kierroksen lohkovaihe: yksinkertainen sarja

• Kolmannella kierroksella kohdataan lohkon jokainen joukkue vain yhden kerran ja pelipäivänä otteluita tulee 2-4

Lue tarkemmat säännöt täältä >>.

• eUrheilu