Dušan Matić: "Futsal on elämäni"

• Maajoukkueet
  • Futsal

Suomen futsalmaajoukkueen maalivahtivalmentaja Dušan Matić kertoo ajatuksiaan suomalaisen futsalin parissa.

Suomalainen futsal eli murroksen vuotta 2013, kun Suomen Palloliitto palkkasi kroatialaisen päävalmentajan. Mićo Martić astui Jouni Pihlajan tilalle ja samalla avautui uusi kappale suomalaista futsalhistoriaa. Martić´n mukana Suomen taustoille palkattiin myös maalivahtivalmentajaksi serbialainen Dušan Matić. Valmennusryhmän täydentää Ville Sihvonen, joka on edustanut Suomea sekä pelaajana että valmentaja.

- Aloitin Suomen futsalmaajoukkueessa 2013. Ennen sitä olin futsalmaaivahti ja valmentaja omassa seurassani. Kun aloitimme Mićo Martić´in kanssa, meillä oli kaksoisrooli sekä valmentajana että kouluttajina. Suomen Palloliitto loi uuden futsalstrategian valmentajakoulutukseen ja sen myötä FIFA ja UEFA-valmentajakursseja on järjestetty Suomessa, kertoo Matić alustaan Suomen futsalin parissa.

Ulkomailta tuotu futsalosaaminen iski liekkiä ja innostusta suomalaiseen futsaliin. Sekä Martić että Matić ovat molemmat kansainvälisiä FIFA:n futsalkouluttajia ja omaavat vankan historian huippufutsalista. Heidän avullaan rakennettiin suomalainen futsalvalmentajakoulutus uuteen uskoon ja sen myötä myös seurojen päivittäisin työn laatu on kasvanut. Sitä painottaa myös Dušan Matić.

- Avainasia on, että seurojen futsaltyö on laadukasta ja sitä kautta meillä on parempia futsalpelaajia Suomessa. Näin Suomifutsal kasvaa ja olemme nyt paremmassa tilanteessa kuin vuonna 2013. Suomi ei ole enää mikään helppo vastus kenelle maalle vain.

Matićin intohimon on voinut jokainen suomalainen futsaltekijä aistia hänen kiertäessään ympäri Suomen kouluttamassa maalivahteja ja valmentajia.

Balkanin alueen futsalilla on pitkät perinteet. Serbia ja Kroatia ovat molemmat arvokisamaita. 44-vuotias omalla urallaan futsalmaalivahtina pelannut ja sen jälkeen valmentajaksi siirtynyt serbi on kirjoittanut futsalmaalivahtivalmennuksesta kirjan ja tuottanut aiheesta myös valmennus-DVD:n. Matić tunnustaakin syvän intohimonsa ja rakkautensa futsalia kohtaan. Hän kokee, että maalivahdin rooli joukkueessa erittäin tärkeä.

- Futsalmaalivahtius on elämäni, koska kaikki mitä teen on sidoksissa futsaliin ja futsalmaalivahteihin. Olen täysin sitoutunut futsaliin. Voin sanoa, että futsalmaalivahdin paikka joukkueessa on vaikein, niinkuin missä tahansa muussakin lajissa. Nykyään futsalmaalivahdeilla torjuntaprosentti on yli 90 ja lähellä jääkiekkomaalivahteja. Jos maalivahti päästää maalin, hän on heti paineen alla ja kysytään että miksi teit näin tai noin. Se vaatii paljon henkistä valmistautumista. Ei ole helppoa olla maalivahti ja sen takia vain tietynlaiset tyypit pystyvät ottamaan taakan harteilleen.

- Kysynkin kaikilta jotka sanovat, että maalivahti on puolet joukkueesta, onko heillä maalivahtivalmentajaa. Kiinnitäkää tähän asiaan huomiota ja joukkueenne peli paranee, paaluttaa Matić.

Suomen futsal on kehittynyt viime vuosina isoin askelin. Miesten A-maajoukkueen vanavedessä on perustettu naisten maajoukkue ja nuorten U19-poikien maajoukkue. Naiset karsivat ensimmäisiin futsalin EM-kilpailuihin viime vuonna ja ovat euroopassa 10 parhaan joukossa. U19-pojat karsivat myös historian ensimmäisiin poikien EM-kilpailuihin. Suomi isännöi maaliskuun lopussa Tampereella neljän maan karsintalohkoa. Vastaan asettuvat Puola, Ranska ja Kazakstan.

- Meillä on iso turnaus edessämme, joka voi tuoda meille paljon hyvää. Tämä on hyvä tasonmittaus siinä, millä tasolla olemme tällä hetkellä. Kazakstan, Puola ja Ranska ovat vahvoja vastustajia ja meillä on mahdollisuus nähdä heidät täällä Suomessa. Haluankin kutsua kaikki futsalia rakastavat ihmiset seuraamaan turnausta, sillä meidän futsalin tulevaisuus on kentällä. Olen varma, että Suomi pystyy hyvään tulokseen.

Matić haluaa nähdä Suomen joukkueelta sitoutumista ja luonteen näyttämistä.

- Odotan Suomen U19-joukkueelta samankaltaista peliä kuin A-maajoukkueelta. Meidän tulee näyttää luonteemme ja tärkeintä on keskittyä ja antaa kaikkensa pelille. Kaikki on sen jälkeen helpompaa.

- Mielestäni suomalaisella futsalilla on kirkas tulevaisuus edessään. Ihmiset täällä ovat erittäin sitoutuneita, pelaajat ja valmentajat ovat sitoutuneita ja keskittyvät futsaliin. Suomi tulee tulevaisuudessa olemaan korkealla futsalissa hyvän futsalstrategian ansiosta, päättää Matić.

Katso lisää Matićin mietteitä Huuhkaja-TV:stä artikkelikuvaa klikkaamalla

Mićo Martić, Dušan Matić ja Jyrki Filppu Eerikkilässä U19-futsalmaajoukkueen leirillä. Kuva © Petteri Tyni

Suomen ottelut EM-karsintaturnauksessa:
Ke 27.3.2019 klo 19.00 Suomi – Puola Kauppi Sports Center, Tampere
To 28.3.2019 klo 19.00 Suomi – Ranska Kauppi Sports Center, Tampere
La 30.3.2019 klo 19.00 Kazakstan – Suomi Kauppi Sports Center, Tampere

FUTSAL U19-POIKIEN EM-KARSINTATURNAUS
27.-30.3.2019, KAUPPI SPORTS CENTER, TAMPERE

Ke 27.3.2019
16.30 KAZAKSTAN vs RANSKA
19.00 SUOMI vs PUOLA

To 28.3.2019