Daniel O’Shaughnessy aloittanut vahvasti Saksassa – ”Tosi hyvin on käynnistynyt”

• Maajoukkueet

Huuhkaja-toppari Daniel O’Shaughnessy siirtyi joulukuussa 2. Bundesliigassa pelaavan Karlsruher SC:n riveihin. O'Shaughnessy on ottanut heti avauskokoonpanon paikan joukkueessa ja on aloittanut hyvin uudessa seurassa.

O'Shaughnessy liittyi joukkueen mukaan joulukuussa ja on päässyt hyvin joukkueeseen sisään.

- Tulin joulukuun alussa ja harjoittelin kaksi viikkoa joukkueen kanssa sekä tutustuin seuraan. Opin tuntemaan pelaajia ja valmentajia ja miten täällä toimitaan. Tammikuussa menimme Espanjaan treenileirille ja sitten jatkoimme kautta täällä, O’Shaughnessy kertoo aloituksestaan.

Uuteen seuraan, sarjaan ja ympäristöön kestää aikansa totutella, mutta O’Shaughnessy ei ole kohdannut isoja sopeutumisongelmia. Hän on ottanut nopeasti paikkansa joukkueessa ollen avauskokoonpanossa molemmissa Karlsruhen alkuvuoden otteluissa.

- Tosi hyvin on käynnistynyt. Olemme pelanneet kaksi virallista peliä ja olen päässyt pelaamaan niissä täydet minuutit. Pelit ovat menneet ihan hyvin, mutta tietenkin kehitettävääkin on.

Suuri vastuu heti kättelyssä ei ole ollut O’Shaughnessylle suuri yllätys, sillä Karlsruhe halusi hänet riveihinsä jo syksyllä, mutta O’Shaughnessy pelasi kauden loppuun ensin HJK:ssa ennen siirtymistään.

- Juttelimme paljon syksyllä ja he olivat kiinnostuneita saamaan minut mukaan jo silloin. Tiesin kuinka paljon he halusivat minut, ja se oli hyvä merkki. Alussa on tietenkin pieni oppimisjakso, mutta on ollut kiva päästä heti pelaamaan.

Pieniä eroja Veikkausliigaan

Karlsruhe on perinteinen seura, jonka ainoa Saksan mestaruus on vuodelta 1909. Joukkue pelasi Bundesliigassa viimeksi kaudella 2008-09 ja kävi pahimmillaan 3. Liigassa, mutta nousi 2. Bundesliigaan kauden 2018-19 jälkeen.

- Tämä on historiallinen seura ja saksalaisessa mittakaavassa kohtalaisen pieni seura. Joukkue, valmentaja ja seurajohto ovat tiiviitä ja seurassa on vähän sellainen perheenomainen fiilis.

- Olosuhteissa ei sikäli ole niin paljon eroa, sillä HJK:ssakin on hyvät olosuhteet. Yleisesti ottaen kuitenkin tämä on kuitenkin isompi seura ja enemmän ihmisiä töissä. Sellaiset pienet ja jokapäiväiset asiat toimivat paremmin, kun on enemmän ihmisiä tekemässä, O’Shaughnessy vertailee.

Myös sarjojen välillä on eroja. 2. Bundesliigan ja Veikkausliigan välillä. O’Shaughnessyn mukaan aikaa ja tilaa vähemmän kuin kotoisessa sarjassa.

- Tilannenopeus on ihan eri eikä aikaa päätöksenteolle ole niin paljon kuin Veikkausliigassa. Veikkausliigassakin on taitavia pelaajia, ettei taitotasossa jäädä niin paljon, mutta päätökset täytyy tehdä paljon nopeammin. Jos aikailee pallon kanssa, niin vastustaja tulee heti kiinni.

Karlsruhe on tiukassa sarjassa tällä hetkellä sijalla 10, mutta eroa nousukarsijan paikkaan oikeuttavalle kolmannelle sijalle on yhdeksän pistettä. O'Shaughnessyn mukaan joukkue tavoittelee loppukauden aikana kärkisijoja.

- Sarja on tiukka ja olemme iskuetäisyydellä. Peli kerrallaan eteenpäin ja pyrimme voittamaan mahdollisimman paljon, jotta loppukeväästä taistelisimme ainakin sijoista 3-7. Emme halua olla vain keskikastissa, vaan lähdetään haastamaan paikasta nousukarsintoihin.

Maajoukkueessa isot saappaat täytettävänä

O’Shaughnessy nousi viime keväänä Huuhkajien avauskokoonpanoon ja piti paikkansa myös EM-kisojen ja MM-karsintojen ajan. MM-karsintojen jälkeen Huuhkajien alakerta koki muutoksia, kun pitkäaikaiset luottoratsut Paulus Arajuuri ja Joona Toivio päättivät maajoukkuepelinsä. O’Shaughnessy näkee maajoukkueen tulevaisuuden kuitenkin valoisana.

- He jättävät tosi ison aukon. ”Paukku” ja Joona olivat niin iso osa maajoukkuetta monen vuoden ajan. Molemmat pelasivat maajoukkueessa huikean uran. Meiltä on kuitenkin tulossa monta puolustuspään pelaajaa parhaaseen peli-ikään ja uskon meidän pystyvän pitämään tasoa yllä.

Maajoukkue palaa tosipelien osalta kentille kesäkuussa, kun Nations League pyörähtää käyntiin. Suomen lohkoon arvottiin Bosnia ja Hertsegovina, Romania ja Montenegro. O'Shaughnessy uskoo Suomen mahdollisuuksiin voittaa lohko.

- Bosnia on tietysti tullut tutuksi vuosien varrella. Tasokkaita joukkueita kaikki ja varsinkin vieraspelit voivat olla vaikeita. Kovia pelejä tulossa, mutta tavoitteena on taistella paikasta A-liigaan.

• Huuhkajat
  • miesten A-maajoukkue