Collin nauttii uudesta roolistaan Ruotsissa – ”Odotettiin, että paukutan viisi maalia otteluun”

• Maajoukkueet

Naisten jalkapalloliiga Damallsvenskanin kausi käynnistyy Ruotsissa huhtikuun puolivälissä. Kolmatta kauttaan Eskilstuna Unitedissa pelaava Kaisa Collin tavoittelee seuran kanssa parempia tuloksia vaikean viime kauden jälkeen.

Vaihtelevasti pelannut Eskilstuna onnistui lopulta säilyttämään paikkansa Ruotsin pääsarjassa viime kaudella vain maalieron turvin.

- Joukkueen esitykset ailahtelivat todella paljon. Välillä pelasimme loistavasti kärkipään joukkueita vastaan ja välillä taas hävisimme hirveällä pelillä sarjan häntäpään joukkueille. Oli myös paljon tasaisia pelejä, jotka kääntyivät lopulta meidän tappioksi. Henkilökohtaisesti sain kuitenkin paljon peliaikaa ja kohtuullisen suuren roolin joukkueessa, joten olin suhteellisen tyytyväinen kauteeni, Collin pohtii.

Alkavasta kaudesta hän odottaa huomattavasti parempaa ja uskookin joukkueen yltävän jopa neljän parhaan joukkoon. Eskilstuna on hankkinut muutaman kaivatun täsmähankinnan ja suomalainen odottaa saavansa entistäkin enemmän vastuuta sekä tehoja kentällä.

- Ei saa missään nimessä tapahtua samanlaista ailahtelua kuin viime kaudella, vaan tekemisen täytyy olla tasaisen vahvaa vastustajasta riippumatta. Olemme hankkineet Ruotsin maajoukkueessakin mukana olevan maalivahdin, keskikenttäpelaajan sekä uuden nuoren topparin. Meillä on nyt siis enemmän leveyttä joukkueessa, eikä siksi tarvitse pelata jokaista ottelua samalla kokoonpanolla.

Eskilstuna kohtaa pääsiäislauantaina Ruotsin cupin välierässä Umeå IK:n, jolle se hävisi kahdesti viime kaudella sarjassa. Umeå tippui kuitenkin sarjaporrasta alemmas Elitettaniin. Collin uskoo joukkueeseensa viime kauden tuloksista huolimatta, vaikka hän ei odota tälläkään kertaa helppoa kohtaamista.

- Kaikki olettavat meidän vievän ottelun helposti, koska he pelaavat huonompitasoisessa sarjassa. Tämä peli ei ole kuitenkaan mitenkään selvä, mutta uskon silti meidän voittoon, linja-autossa matkalla otteluun ollut Collin kertoo.

Maalitykistä maalien järjestelijäksi

Ennen Ruotsiin siirtymistään 23-vuotias Collin pelasi PK-35 Vantaan paidassa kaksi kautta, joista ensimmäisen päätteeksi hänet kruunattiin 20 osumallaan Naisten Liigan maalikuningattareksi. Toisena kautenaan hän pääsi juhlimaan seuran kanssa myös ensimmäistä Suomen mestaruuttaan. PK-35 Vantaan riveissä Collin pelasi yhteensä 41 liigaottelua, joissa syntyi 27 maalia. Yhteensä hän on pelannut urallaan 89 Naisten Liigan ottelua ja viimeistellyt niissä hurjat 63 maalia.

- Ne olivat kyllä hauskoja aikoja. Ihmisillä oli todella erilaiset odotukset minusta kuin nykyään. Silloin odotettiin, että paukutan kolme tai viisi maalia otteluun, mutta nyt merkitsee paljon enemmän se, että joukkue pelaa hyvin ja menestyy. Tykkään siitä, kun on itsellä vähemmän paineita maalien tekemisestä.

- En jää enää pelien jälkeen miettimään, että minussa olisi jokin vika, jos en ole hetkeen tehnyt maalia. Tykkäsin kuitenkin todella paljon pelata Suomessa, mutta en ole katunut lähtöä, helsinkiläisen Gnistanin kasvatti kertoo.

Ruotsin sarja on Collinin mielestä ammattimaisempi, kovatempoisempi sekä taktisempi kuin Suomen, eikä länsinaapuriin siirtymisen jälkeen maaliverkot olekaan enää soineet samalla tavalla. Collin pelaa kuitenkin Eskilstunan hyökkäyksessä hieman eri roolissa kuin Suomessa ollessaan. Tämä saattaakin osittain selittään maalitehtailun vähentymisen.

- Suomessa pelasin ihan puhtaana keskushyökkääjänä ja useasti olin vieläpä kärjessä ihan yksin tekemässä maaleja. Täällä sen sijaan olen pelannut enemmän oikeaa laitahyökkääjää ja kymppipaikkaa. Roolini on nykyään enemmänkin auttaa toisia maalipaikoille.

Helmareiden huumassa

Helmikuussa EM-lopputurnauspaikan lohkovoittajana saavuttanut Helmarit kohtaa seuraavaksi harjoitusottelussa 11. huhtikuuta Itävallan. Suomi valmistautuu samalla syksyn MM-karsintoihin, jonka lohkot arvotaan 30. huhtikuuta. Collin on nauttinut joukkueen mukana tulleesta menestyksestä.

- On kyllä ihan hullua, että pystymme haastamaan Euroopan parhaimpia maita ja voittamaan pelejä. Nykyään on tosi kiva mennä leirille ja viettää aikaa maajoukkueen kanssa. Tiedän, että jatkamme samalla tavalla taistelua myös Itävaltaa vastaan, vaikka kyseessä onkin tavallinen maaottelu, eikä pisteitä jaeta, viidesti maalinteossa 26 naisten A-maaottelussa onnistunut pelaaja päättää.

• Helmarit