Captain’s Ball Martti Kuuselalle

Vuotuisen Captain’s Ball -gaalan arvokkainen palkinto ja kunnianosoitus on itse nimipalkinto Captain’s Ball, jonka vuonna 2020 saa Martti Kuusela.

Kuusela tunnetaan paitsi koko suomalaisessa jalkapallokentässä myös kansainvälisesti. Hän on ollut uraauurtava ennen kaikkea suomalaisena jalkapallovalmentajana, mutta sen lisäksi paljon muutakin.

Ensimmäiset merkkinsä suomalaiseen jalkapalloon Kuusela toi pelaajana. Ura miesten tasolla alkoi vuonna 1945 syntyneen Kuuselan syntymäkaupungin oman seuran RoPS:n riveissä vuonna 1962 ja kesti miltei kaksi vuosikymmentä. RoPS:n ohella Kuusela edusti pelaajana MP:ta, OTP:ta, HIFK:ta, Hakaa, Ilvestä ja FinnPaa sekä kahdesti myös A-maajoukkuetta.

Valmennusura alkoi pian peliuran jälkeen tuohon aikaan täysin poikkeuksellisella tavalla. Kuusela lähti hakemaan oppia Kölnin urheilukorkeakoulusta ja tämä oppi kantoi sitten kaunista hedelmää suomalaisessa jalkapallossa vuosikymmeniä. GrIFK:ssa ensimmäiset askeleensa valmentajana ottanut Kuusela johdatti HJK:n tuplamestariksi kaudella 1981 ja tämän jälkeen kutsui jo A-maajoukkueen päävalmentajan pesti.

Maajoukkueen peräsimessä Kuusela toimi vuodet 1982-87 ja lähti sen jälkeen tienraivaajana ulkomaille. Kokemusta valmennustehtävistä tuli Tanskasta, Belgiasta, Unkarista, Kreikasta ja Kyprokselta huippuna Honvedin johdattaminen Unkarin mestaruuteen vuonna 1993. Kuusela on edelleen omassa luokassaan suomalaisvalmentajista kansainvälisellä kokemuksella mitattuna ja sellaisena esikuva, joka on ja pysyy - "jalkapalloprofessori".

- Palkinto menee todellakin oikealle miehelle, suomalaisen jalkapallovalmennuksen pioneerille. On ilo ja kunnia luovuttaa tämä palkinto tänään, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti tiivisti.

- Koko suomalaisen jalkapalloperheen puolesta – olet tehnyt jotain sellaista, jotain kukaan ei ole aiemmin tehnyt. Tarvitaan muurinmurtajia ja sellainen olet todella ollut, lisäsi Captain’s Ballin vuosi sitten saanut Jari-Pekka ”Gene” Keurulainen.

Kuusela kuuluu itseoikeutetusti suomalaisen jalkapallon Hall of Fameen ja hänelle on myönnetty myös Pro Urheilu -mitali.

Captain’s Ball on Palloliiton ja Veikkausliigan erikoispalkinto erityisen positiivisesta ja merkittävästä suomalaisen jalkapalloilun hyväksi tehdystä työstä. Jari Litmanen luovutti kultaseppämestari Jyrki Laisalmen tekemän ja Posti Oy:n lahjoittaman palkinnon edelleen ikuisesti kiertäväksi. Palkinto jaetaan nyt yhdeksännentoista kerran.

• respect