Captain’s Ball 2019 – palkintojenjaon toinen osa takana

Kauden 2019 Captain's Ball -gaala Helsingissä on hyvässä vauhdissa ja gaalaillan toiset palkinnot on nyt jaettu.

Toisessa palkintojenjako-osiossa jaettiin seuraavat palkinnot.

Vuoden Grassroots-toimija – Mikko Ojapelto (Lauttakylän Luja)

Vuoden grassroots-toimija on Lauttakylän Lujan jalkapallojaoston puheenjohtaja. Hän on koonnut vapaaehtoiset, vanhemmat, valmentajat ja muut toimijat yhdistäen heidät samojen tavoitteiden ja strategian alle. 10 000 asukkaan Huittisissa 3,5 prosenttia väestöstä on seuran jäseniä. Pelaajamäärän kasvua uhkasi taannoin taittuminen olosuhteiden takia, mutta Ojapelto tarttui toimeen ja Huittisten kunnan sekä EU:n Leader-ohjelman tuella seura rakensi uuden jalkapallonurmikentän, jonka myötä rekisteröityjen pelaajien määrä Huittisissa on jälleen kasvussa.

Vuoden Grassroots –seura – Pallo-Iirot

Vuoden grassroots-seura Pallo-Iirot on esimerkillinen suomalaisseura. Seuran päämääränä on tarjota jalkapalloa vauvasta vaariin ja antaa jokaiselle tilaisuus pelata omalla tasollaan. Seura järjestää vanhemmille ja 0-6-vuotiaille lapsille mahdollisuuden osallistua erilaisia aktiviteetteja tarjoavaan ”Iirolandiaan”. Seuran pikkuliiga 5-11-vuotiaille on suuri menestys alueella ja kokoaa joka viikko noin 400 pelaajaa mukaan. Tässä liigassa seura myös kouluttaa lähes kaikki uudet valmentajat, vapaaehtoiset ja erotuomarit seuraa varten. Iskulause jalkapalloa jokaiselle toteutuu erinomaisesti Pallo-Iiroissa.

Vuoden jalkapallotoimittaja – Markku Saukko, Lapin Kansa

Vuoden jalkapallotoimittajana palkitaan monipuolinen urheilutoimittaja, joka on yli kymmenen vuoden ajan kirjoittanut useisiin medioihin useista eri lajeista, kuitenkin voimakkaasti jalkapalloon painottuen. Toiselta ammatiltaan hän on opettaja, mikä näkyy myös hänen toimittajan työssään: hän ei jätä kotiläksyjä tekemättä vaan tutustuu huolellisesti kulloiseenkin aiheeseensa. Jalkapallosta hän kirjoittaa asiantuntevasti ja monista eri näkökulmista. Pohjoisen Suomen jalkapallon tuntijana hän on vertaansa vailla.

Kaijan Kannu – Joonas Sarelius, HJK

Sarelius on toiminut HJK:n tyttöjen ja naisten valmennuspäällikkönä vuodesta 2015. Tänä aikana hän on merkittävästi nostanut tyttöjen ja naisten toiminnan laatua ja arvostusta. Tämä heijastelee myös ulospäin, sillä tyttöjen pelaajamäärä HJK:ssa on tänä aikana kasvanut n. 35% ja on nyt yli 800. Toiminnan laadusta kertoo, että tänä vuonna (2019) HJK:n naiset voittivat 14 vuoden tauon jälkeen Suomen mestaruuden ja  HJK:n tyttöjoukkueet voittivat Suomen mestaruuden kaikissa ikäluokissa (2004, 2005 ja 2006). B-tytöt puolestaan juhlivat Suomen mestaruutta pitkän tauon jälkeen viime vuonna (2018). Sarelius ylläpitää myös kymppipaikka.fi -sivustoa, jonka kautta hän on aktiivisesti edistänyt tyttö- ja naisjalkapallosta kirjoitettujen mediatekstien julkaisua alustallaan. JPY:n tiedottajana hän puolestaan vahvistaa yhdenvertaista kirjoittamista myös Naisten Liigan pelaajista ja taustatoimijoista JPY:n kanavissa.

Vuoden avustavat erotuomarit – Tonja Paavola ja Riku Vihreävuori

Erotuomaritoiminta on tiivistä tiimityötä ja vuoden avustava naiserotuomari on hyvä esimerkki erinomaisesta joukkuepelaajasta. Tonja Paavola toimii aina erotuomarijoukkueen hyväksi niin kentällä kuin kentän ulkopuolellakin. Ilman hyvää avustavaa erotuomaria, ei erotuomari voi onnistua ottelussa. Joskus avustavan erotuomarin päätökset voivat olla ottelun tärkeimpiä päätöksiä. Joukkuepelaajana Paavola hoitaa oman roolinsa tekemättä siitä numeroa. Hänellä on taito tehdä tiimistä vielä parempi. Paavola on toiminut tällä kaudella Naisten Liigassa sekä useissa kansainvälisissä tehtävissä niin maaotteluissa kuin Naisten Mestarien Liigan otteluissa.

Vuoden avustavan mieserotuomarin kehitys avustavana erotuomarina on ollut varsin nousujohteinen. Vuonna 2002 alkanut erotuomariuran ensimmäinen merkittävä nimitys oli vuonna 2009 jolloin Vihreävuori nimitettiin Liiga-avustavien joukkoon. Seuraava iso steppi oli vuonna 2016 jolloin Vihreävuoresta tuli kansainvälinen avustava erotuomari FIFA:n listoille. Uran tähänastinen huippu koettiin tänä vuonna kesäkuussa Skotlannissa, jossa Vihreävuori toimi UEFA:n U17-lopputurnauksessa loppuottelun ykkösavustavana erotuomarina.

Vuoden Veikkausliigatuomari - Mohammad Al-Emara

Veikkausliigapelaajat valitsevat perinteisesti myös parhaan erotuomarin. Valinta suoritetaan JPY:n äänestyksen perusteella.

Georg Krutelew –palkinto eli vuoden erotuomari, miehet – Petri Viljanen

Entisen nuorten maajoukkueen pelaajan erotuomariura on edennyt nopeassa tahdissa aina kansainvälisille kentille asti. Viljanen on aloittanut erotuomarina jo vuonna 2000 pelaamisen ohessa. Pelaajauran loputtua vuonna 2012 Viljanen siirtyi lopullisesti erotuomariuralle ja nimitettiin Liigatuomariksi  jo vuonna 2015. Kansainvälinen erotuomari Petristä tuli vuonna 2018. Huomattavasti lisääntyneet ja hyvällä menestyksellä hoidetut UEFA:n tehtävät kertovat Viljasen uran nousujohteisuudesta sekä koti, että ulkomaan kentillä. Petri Viljanen on erittäin hyvä esimerkki menestyksekkään pelaajauran hyödyntämisestä erotuomariuralla.

Katriina Elovirta –palkinto eli vuoden erotuomari, naiset – Lina Lehtovaara

Vuoden erotuomari Lina Lehtovaara suhtautuu hyvin kunnianhimoisesti erotuomariuraansa. Menestyvän erotuomarin on panostettava uraansa nykyään yhä enemmän ja enemmän. Harjoittelun on oltava monipuolisempaa ja määrätietoisempaa eli arjen on oltava laadukasta. Lehtovaara on usean kauden ajan tuominnut Miesten Kakkosen otteluja. Lisäksi hän on jakanut oikeutta tälläkin kaudella Naisten Liigassa sekä lukuisissa kansainvälisissä tehtävissä niin maaotteluissa kuin Naisten Mestarien Liigan otteluissa. Tänä vuonna Lehtovaara saavutti ansaitusti yhden tavoitteistaan, kun hän tuomitsi Miesten Ykkösen päätöskierroksella Turun Palloseuran ja Musan Salaman välisen ottelun. Pitkäjänteinen tavoitteellinen työ tuottaa tulosta.

• Palloliitto