Captain's Ball 2018 - palkintosadetta, osa 2

Vuoden 2018 Captain's Ball -gaalan toinen osuus palkinnoista on jaettu.

Toisessa palkintojenjako-osiossa jaettiin seuraavat palkinnot.

Hall of Fame – Olli Huttunen ja Gunnar Yliharju

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina. Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä

Vuoden tyttö- ja poikapelaajat - Anna Koivunen, TPS ja Santeri Väänänen, HJK

Vuoden tyttöpelaaja valittiin toukokuussa pelatuissa U17-tyttöjen EM-kisoissa turnauksen parhaaksi maalivahdiksi. Hän on ollut pelin avaamisessa paras maalivahti minkä Marko Saloranta on tässä ikäluokassa nähnyt ja joukkue on kuitenkin kohdannut Euroopan top-10- joukkueista kaikki.

Vuoden poikapelaaja on valmentajan luottopelaaja: käy kuin sveitsiläinen kello. Pysyy ajassa ja asiassa, oloissa kuin oloissa. Tikittää läpi arjen harmaat hetket ja sokeriset juhlahumut. Kestää iskut keskikentän jalkaviidakossa. Ennättää ylös, ennättää alas. Ei jätä koskaan kesken ja on oman ikäluokkansa maajoukkueen keskialueen kantava voima. Kapteeni, joka puhuu, mutta vielä enemmän esimerkillään.

Vuoden lupaavat nuoret pelaajat – Saara Lappalainen, FC Honka ja Jaakko Oksanen, Brentford FC

Naisten lupaava nuori pelaaja U19-tyttöjen maajoukkueen kapteeni ja johti joukkuetta EM-jatkokarsinnoissa niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin omalla esimerkillään. Taitava, rauhallinen pallollisena, rohkea ja oikea-aikainen puolustuspelissä. Positiivinen ja analyyttinen persoona. FC Hongan luottokeskikenttä, isossa roolissa myös Hongan mestareiden liigan otteluissa.

Miesten lupaava nuori pelaaja oli isossa roolissa U19-poikien EM-kotikisoissa. Sijoittuu kentällä hyvin ja on rauhallinen pallon kanssa. Toimi joukkueen kapteenina syksyn EM-alkukarsinnassa. Potentiaalinen tulevaisuuden A-maajoukkuepelaaja. Ura menossa oikeaan suuntaan ja siirtyminen isompiin ympyröihin on jo tapahtunut.

Vuoden Grassroots –seura – Helsingin Jalkapalloklubi

Vuoden grassroots-seura on vuodesta 2013 lähtien onnistunut kasvattamaan pelaajamääräänsä 1100:lla ja on nykyisellä 3100:n pelaajamäärällä Suomen toiseksi suurin. Seura järjestää toimintaa joka ikäluokassa niin tytöille kuin pojillekin. Ryhmät löytyvät niin harrastepelaajille kuin tavoitteellisille pelaajille. Seura on vuosittain yksi menestyneimmistä Suomessa niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Noin 80% heidän akatemiapelaajista on omia kasvatteja. Seura on kunnostautunut myös Respect-toiminnassa. Seura saavutti ensimmäisenä seurana Suomessa seurojen laatujärjestelmän korkeimman eli viidennen tason. Seura valittiin tänä vuonna myös UEFAn toimesta Euroopan parhaaksi Grassroots-seuraksi.

Vuoden jalkapallotoimittaja – Ari Virtanen, Helsingin Sanomat

Vuoden jalkapallotoimittajana palkitaan pitkän linjan urheilutoimittaja, joka on jo viidentoista vuoden ajan työskennellyt näkyvästi valtakunnan päämedioissa. Huomionarvoista hänen urakaaressaan on pyrkimys jatkuvaan kehitykseen sekä hämmästyttävä monipuolisuus niin keino- kuin tyylivalikoimassa. Hän hallitsee kirjoittajana suvereenisti sekä elämänmakuiset henkilökuvat että kriittiset kolumnit. Suomalaisessa jalkapallojournalismissa hän on ollut viime vuosina modernin datajournalismin uranuurtaja. Viimeisimpänä aluevaltauksenaan hän on murtautunut myös Kansallisteatterin lavalle monivuotisen työnantajansa Helsingin Sanomien Musta laatikko -esityksissä.

Georg Krutelew –palkinto eli vuoden erotuomarit – Lina Lehtovaara ja Mattias Gestranius

Vuoden naiserotuomari on osoittanut pärjäävänsä kaikilla tasoilla ja kaikissa otteluissa, joten odotusarvo hyvästä erotuomarisuorituksesta on kasvanut. Tälläkin kaudella hänet on nimetty useisiin kansainvälisiin tehtäviin MM-karsintoihin ja Naisten mestareiden liigan sekä kansallisella tasolla Naisten Liigaan ja Miesten Kakkoseen. Vuosien aikana kertynyt kokemus on arvokasta pääomaa, mutta pelin nopeutumisen myötä hyvä erotuomarisuoritus vaatii vuosi vuodelta yhä enemmän. Erotuomarin tulee olla hyvin valmistautunut sekä fyysisesti että henkisesti jokaiseen yksittäiseen otteluun, koska osaaminen mitataan aina uudelleen ja uudelleen.

Jo neljättä kertaa vuoden mieserotuomariksi valittava on noussut pienten vaikeuksien jälkeen omalle tasolleen erotuomarina sekä kansallisesti, että kansainvälisesti. Tästä hyvänä osoituksena ovat lisääntyneet UEFAn otteluiden määräykset ja kutsu Kreikan liigan huippuotteluun PAOK - AEK. Myös kotimaassa häneen luotetaan niin organisaation, kuin pelaajien toimesta.

• Palloliitto