BLOGI: Vietkö Korona meitä 6-0? Luulepa vain!

• Seuratoiminta

Koronavirustilanne asettaa kaikki seurat, joukkueet ja pelaajat - koko suomalaisen jalkapallon - kovan haasteen eteen. Seurat toimijoineen eivät kuitenkaan luovuta ja tästä hyvänä esimerkkinä PK-37. Puheenvuoro on nyt Iisalmessa...

Sinä Korona, senkin pirulainen. Hiivit hiljaa olohuoneisiimme, hiljensit meidät ja meidän pelikentät, paiskasit koko maailman polvilleen ja nyt pakotat meidät miettimään ja pelkäämään itseäsi yötä päivää. Kylvät tuhojasi maailman joka kolkkaan, muuttaen kaikkeuttamme, aiheuttaen sairautta ja silmitöntä surua. Mutta luuletko todellakin voivasi viedä meiltä kaiken?

Siinä sinä erehdyt, sillä suonissamme virtaa esi-isiemme veri. Isovanhempiemme, jotka olivat   sotien runtelemia ja raiskaamia. He olivat kuitenkin ne, jotka alkoivat rakentaa meidän itsenäistä isänmaata ja hyvinvointiyhteiskuntaamme. He olivat ne, jotka kannustivat meitä jälkipolvia tavoittelemaan unelmiaan ja tekemään kovasti työtä niiden eteen.  He järjestivät Suomen historian ainoat Olympialaiset. He ymmärsivät, että liikkuva kivi ei sammaloidu ja liikunnan kautta kasvatamme niin fyysistä kuin henkistä hyvinvointiamme. Ja he opettivat sen, että yhdessä me selviämme!

Tiesitkö sinä Korona, että tästä piti tulla kaikkien aikojen jalkapallokesä meille? Huuhkajat raivasivat tiensä EM-kisoihin. Ja sinä sitten päätit perua ne ja revityttää lippumme. Mutta tiesitkö pirulainen, että ne kisat pelataan seuraavana kesänä. Ähä kutti, säästänkin lippuni! Tälle kesää PK-37 sai kasattua yläsavolaisen edustusjoukkueen lähes täysin omista kasvateistaan. Meinasitko viedä meidän kesäiltojen viihteen Sankariniemeltäkin? Onneksi näen jatkuvasti urheat pelaajamme lenkillä ja omatoimisissa harjoituksissa. He ovat ilmeisesti päättäneet antaa sinulle köniin, tavoitella unelmiaan ja pelata ensi kesänä.

Tiesitkö sinä Korona, että meillä täällä Iisalmessa on satapäin ihmisiä, jotka elävät ja hengittävät jalkapallolle? He ovat päättäneet jaksaa taistella rakastamansa lajin puolesta. Taloudellisen kurimuksen keskellä lukuisat yritykset ovat jatkaneet yhteistyösopimuksiaan kanssamme. Toivottavasti heitä saadaan lisää, sillä lapset tarvitsevat harrastuksiaan. Valmentajat ovat kehitelleet omatoimitreenejä harrastajillemme, jojot jaksaneet tiedottaa ja seuraihmiset yrittäneet keksiä keinoja päästä tämän kriisin yli.

Tiesitkö sinä Korona, että järjestimme junioreillemme leikkimielisen kisan, jonka tavoitteena on pitää pallo liikkeessä sinun sabotoinneista huolimatta? Tiesitkö, että päivittäin saan noilta pojilta videoita, jotka nostavat hymyn huulille ja toivon pysymään yllä? Nuo hurmaavat nuoret ovat huisin taitavia, innovatiivisia ja pysyvät liikkeessä voidakseen hyvin. Seuramme sivuilta niitä voi ihailla muutkin. Toivottavasti saan niitä koko ajan lisää. Lisäämällä hyvää voimme paremmin.

Me olemme luopuneet paljosta. Olemme menneet epämukavuusalueelle. Emme voi tehdä sitä, mistä eniten nautimme eli emme voi liikkua yhdessä, oppia yhdessä emmekä olla yhdessä. Mutta yhdessä me selviämme! Sinä saat vielä köniin. Ennemmin tai myöhemmin. Sinivalkoinen sydän sykkii ja pallo pidetään liikkeessä.

Tiina Lempiälä
Pallo-Kerho 37:n johtokunnan jäsen