Blogi: ”Pyrin vaalimaan perinnettä”

• Seuratoiminta

Täällä sitä ollaan Palloliitolla hommissa. Aloitin syyskuun puolessa välissä Seurojen Palloliiton kehityspäällikkönä, ja siten käytännössä yksi ympyrä elämässäni sulkeutuu.

Innostavinta itselleni on, että samaan aikaan uusi seikkailu alkaa. Kehityspäällikkönä tehtävänäni on vastata siitä, että seuranäkökulma on keskiössä, kun Palloliitto vie läpi historiansa suurinta organisaatiouudistusta ja tavoittelee yhä paremmin seuroja keskitetysti palvelevaa organisaatiota.

Seurojen äänen, tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen vaatii erilaisissa ympäristöissä toimivien seurojen kuulemista. Siinä minua auttaa yli 20-vuotinen kokemukseni seuratoimijana (valmentajana, valmennuspäällikkönä, puheenjohtajana ja toiminnanjohtajana). Seuratyökokemukseni ovat pääosin Kehä III:n sisäpuolelta, joten töitä ymmärryksen laajentamiseksi on paiskittava. Siksi yksi tärkeimmistä tehtävistäni on vierailla tilaisuuksissa, jossa pääsen kuulemaan seuroja. Seurojen Palloliitto on lupaus toimia seurojen onnistumisten organisoijana. Meidän on kuunneltava toiveet, huolet ja tarpeet ja ennen kaikkea ymmärrettävä kuulemamme niin, että ymmärrys muuttuu jatkuvaksi kehitystoiminnaksi seurojen hyväksi.

Oma lupaukseni on kuunnella ahkerasti seuroja ja viestiä säännöllisesti miten seurojen tarpeet tullaan huomioimaan keskitetyissä palveluissa. Ja jos toiveet jäävät huomioimatta, kerromme päätösten perustelut.

Aloittaessani valmentamisen 15-vuotiaana minulla oli kaksi kirkasta tavoitetta: Nousta A-maajoukkueen päävalmentajaksi ja rakennuttaa jalkapallohalli. VJS:ssa jalkapallohalliunelmani sai täyttymyksensä syksyllä 2016, kun täysimittainen halli avattiin Vantaankoskella. Valmentamisen lopetin useita vuosia sitten ilman maajoukkuekomennusta, mutta Palloliiton käytävillä voin tietysti pyrkiä vaikuttamaan päävalmentajaan.

Mutta siitä sulkeutuneesta ympyrästä vielä. Olin siis innostunut nuori valmentaja ja halusin palavasti tietoa. Koska internetin ihmeellinen maailma ei ollut vielä nykyisellä tavalla tiedon valtatie, suuntasin tietysti Palloliiton toimistolle tietoa hakemaan. Siellä oli iso seinä täynnä valmennusoppaita. Niitä selatessani Palloliiton legenda, edesmennyt pääsihteeri ja puheenjohtaja Pertti Alaja, käytti minuun aikaansa unohtumattomat viisi minuuttia. Alaja kyseli tunnelmiani ja kannusti minua valmentajana. Hetki oli tärkeä, sillä se oli ensimmäinen konkreettinen kokemukseni siitä, että kuulun jalkapalloperheeseen.

Pera jätti minuun pysyvän jäljen kuuntelemalla ja kysymällä. Pyrin vaalimaan perinnettä.

Veli-Matti Yli-Rinne

Info:
Veli-Matti Yli-Rinne ’Velkka’
KM, työnohjaaja
38-vuotias, 1 lapsi
Lyhyt CV:
1995-2001 Valmentajana ja valmennuksen kehittämistä, TiPS ja FinnPa
2000-2003 Nuorisosihteeri Palloliiton Uudenmaan piiri
2003-2018 Valmennuspäällikkö(5v), puheenjohtaja (2v), toiminnanjohtaja (6v), VJS

• Palloliitto