Bettina Aho sai hyvää oppia EM-karsinnoista – ”Haluamme päästä näyttämään osaamistamme vielä uudestaan”

Aho ja U17-tytöt päättävät maajoukkuevuotensa ensi viikolla Eerikkilässä. Keväällä Pikkuhelmareita odottaa EM-jatkokarsinnat.

FC Peltirumpu ei välttämättä soita kaikkien jalkapalloihmisten kelloja, mutta Kouvolan seudulta ponnistavassa seurassa tehdään erinomaista pelaajakasvatustyötä – sekä maajoukkuepelaajia.

Peltirumpu sai valtakunnallista huomiota elokuussa, T15-joukkue saavutti pronssia Seinäjoella pelatussa Laura Kalmari -SM-lopputurnauksessa. Joukkue voitti viisi kuudesta ottelustaan häviten ainoastaan mestarijoukkue HJK:lle, joten mitalia voi pitää hyvin ansaittuna.

– Turnaus oli aika rankka, kun pelasimme pari matsia päivässä, mutta siitä jäi tosi hyvät muistot. Finaalipaikka jäi pienestä kiinni – jokainen pelaaja antoi itsestään kaikkensa, mutta se ei aivan riittänyt, Bettina Aho toteaa.

Kaikissa otteluissa avauskokoonpanossa pelannut Aho uurasti 90-minuuttisen myös turnauksen pronssiottelussa, jossa Peltirumpu kaatoi FC Espoon lukemin 2–0. Mitalin lisäksi Peltirumpu sai paikan ensi kevään SM-karsintasarjasta.

– Oli hieno tunne saada pronssimitalit kaulaan. Silti meillä jäi paljon nälkää tuleviin peleihin.

Pronssijoukkueen runko on pysynyt varsin samanlaisena jo vuosikausien ajan, ja moni on pelannut Ahon tapaan joukkueessa aina sen perustamisesta asti.

– Tuloksistamme ja siitä, että pelaajia on edennyt pidemmälle, huomaa, että seurassa on tehty jotain oikein. Treenimme ovat aina olleet monipuolisia ja ne on vedetty pelaajat edellä. Pelaajia osataan auttaa yksilöinä tosi hyvin. Tämä on ollut hyvä paikka kehittyä.

Aho joukkuetovereineen nauttii todellisen Veikkausliiga-legendan valmennuksesta, sillä peräti 371 pääsarjaottelun Tuomas Aho toimii T15-joukkueen pääluotsina. Tytär kertoo, että entisellä huipputopparilla on ollut merkitys apu hänen juniorivuosillensa.

– Hän on ollut valmentajani ihan pienestä saakka. Olen saanut häneltä paljon vinkkejä futikseen – siitä on ollut minulle iso apu, että hän tietää, mitä huipulle pääseminen vaatii.

Motivaatioboosti harjoitteluun

Aholle vuosi 2021 on ollut onnistunut myös maajoukkuepaidassa. Aho nousi vuotta vanhempien maajoukkuerinkiin heinäkuussa, ja hän debytoi muutamaa viikkoa myöhemmin Suomi-paidassa, kun U17-tytöt pelasi tuplamaaottelun Tanskaa vastaan.

– Minut otettiin joukkueeseen heti hyvin vastaan. Mitä enemmän olen käynyt leireillä, sitä paremmin olen tutustunut pelaajiin. Koko joukkue on tosi mukava, ja heidän kanssaan on aina kiva pelata.

Lokakuussa Aho nimettiin U16-tyttöjen ensimmäiseen maaotteluun, ja joukkueessa oli Peltirummusta mukana myös Pinja Turkia. Ruotsin saapuminen Eerikkilään peruuntui Suomen koronavirustilanteen takia, mutta U16-tytöt pääsi pelaamaan harjoitusottelun TFA:ta vastaan.

Muutamaa viikkoa myöhemmin Peltirummun kaksikko matkusti Portugalissa pelattavaan EM-karsintaturnaukseen. Pikkuhelmarit pelasi kovatasoisessa lohkossa Bosnia-Hertsegovinan, Portugalin sekä Saksan kanssa – lopulta Suomi eteni EM-jatkokarsintoihin lohkokolmosena. Jatkokarsintojen lohkoarvonnat suoritetaan torstaina 9. joulukuuta.

– Reissu oli erinomainen kokemus. Pelasin ensimmäistä kertaa ulkomailla ja pääsin heti EM-karsintoihin. Pelit olivat kovatasoisia, ja niissä tajusi, millainen tempo Euroopan huipulla on. Huomasin, että monessa pienessä jutussa riittää kehitettävää, Aho pohtii.

– Pelit antoivat paljon motivaatiota harjoitteluun, ja haluamme päästä näyttämään osaamistamme vielä uudestaan. Kun kaikki tekevät talven ja kevään aikana paljon töitä treenikentillä, uskon mahdollisuuksiimme jatkokarsinnoissa.

Artikkeli on osa juttusarjaa nuorista maajoukkuepelaajista. Juttuja julkaistaan kerran kuukaudessa.

• T2005
    • T2006