Avoin haku videoanalyytikkojen perus- ja jatkokoulutuksiin Helmari- ja Huuhkajaturnausten yhteydessä

• Maajoukkueet

Edellisten vuosien tapaan Suomen Palloliitto järjestää videoanalyytikkokoulutuksia Helmari- ja Huuhkajaturnausten yhteydessä.

Helmariturnaus järjestetään vuonna 2020 tällä tietoa 30.7–2.8. ja Huuhkajaturnaus 6.-9.8., molemmat Eerikkilän Urheiluopistolla. Tapahtumat järjestetään, mikäli viranomaisten rajoitukset sen sallivat.

Vuonna 2016 alkaneiden videoanalyytikkokoulutusten päätarkoituksena on kouluttaa valtakunnallisesti lisää osaavia videoanalyytikkoja sekä löytää koulutuksen kautta lisää motivoituneita ja päteviä analyytikkoja tekemään myöhemmin oto-työtä eri alueiden Huuhkaja- ja Helmaripäivissä. Lisäksi pätevimmille tekijöille voi jatkossa olla tarjolla töitä myös Palloliiton alue- ja maajoukkueiden parissa.

Koulutusta kahdella eri tasolla

Helmariturnauksen yhteydessä järjestään VIDEOANALYYTIKKOJEN JATKOKOULUTUS, joka on suunnattu ennen kaikkea aiemmin peruskoulutuksen käyneille ja kehittymishaluisille videoanalyytikoille. Edelleen jatkokoulutukseen voidaan suoraan valita henkilöitä, jotka ovat jo hoitaneet videoanalyytikon tehtäviä ja osaavat hyvin perusteet pelien analysoinnista sekä analyysimenetelmien käytöstä. Videoanalyytikkojen jatkokoulutus alkaa jo keskiviikkona 29.7. noin kello 14 ja jatkuu sunnuntaihin 2.8. saakka. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään läsnäoloa koko koulutuksen ajan.

Edellisten vuosien tapaan Helmariturnauksessa koulutettavat videoanalyytikot ovat tiiviisti osana muuta turnaukseen osallistuvan joukkueen valmennusryhmää ja saavat siten runsaasti käytännön oppia pelianalyysien tekemisestä ja hyödyntämisestä osana joukkueen toimintaa. Lisäksi jatkokoulutuksessa käydään läpi tarkemmin seuraavia aiheita teorialuentojen kautta:
Videoanalyytikkojen toiminta maajoukkueympäristössä (vastustajascouttaus, toiminta tapahtumien aikana, analyysien hyödyntäminen livenä)
KPI-mittareiden luominen, analysointi ja hyödyntäminen joukkueiden toiminnassa, data-analyysit
Case-esimerkkejä pelianalyysimenetelmien kehittämisestä ja käyttämisestä seuraympäristössä
Valmennusryhmän tehokas toiminta ja jäsenten optimaalinen hyödyntäminen
Tehokkaan videopalaverin pitäminen

Huuhkajaturnauksen aikana järjestetään puolestaan VIDEOANALYYTIKKOJEN PERUSKOULUTUS, joka on suunnattu ennen kaikkea niille hakijoille, jotka haluavat kehittää omia analyysitaitojaan ja saada oppia eri analyysimenetelmien käytöstä. Myös Huuhkajaturnauksessa analyytikkokoulutettavat työskentelevät osana turnauksen valmennustiimejä ja saavat sitä kautta paljon käytännön kokemusta analyytikon työstä osana joukkuetta. Peruskoulutuksessa keskitytään etenkin harjoittelemaan Longomatch-analyysiohjelman käyttöä ja opettelemaan jalkapallo-otteluiden laadukasta kuvausta sekä tuotetun materiaalin tehokasta hyödyntämistä videopalavereissa ja palautteissa. Huuhkajaturnauksen koulutus alkaa 6.8. noin klo 10 ja jatkuu turnauksen loppuun saakka eli sunnuntaihin 9.8. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään läsnäoloa koko koulutuksen ajan.

Peruskoulutukseen hakeutuvilta odotetaan hyvää tietoteknistä osaamista ja lisäksi hakijalta olisi hyvä olla edes jonkinlaista kokemusta analyysien tekemisestä ja videoiden hyödyntämisestä arkivalmennuksen laadun parantamisessa. Lisäksi toivotaan tietenkin lajiosaamista ja valmennuskokemusta useammalta vuodelta. Ennen kaikkea toivotaan motivaatiota oppia uutta tällä saralla ja halua kehittää omaa osaamistasi ja samalla palvella muita.

Haku 12.6. saakka

Helmariturnauksen jatkokoulutukseen valitaan hakemusten pohjalta 10 ja Huuhkajaturnauksen peruskoulutukseen 12 henkilöä. Valinnassa arvostetaan erityisesti niitä hakijoita, jotka voivat alustavasti sitoutua työskentelemään lähialueensa Huuhkaja- ja Helmaripäivissä ja muissa alueellisissa tapahtumissa koulutuksen jälkeen. Eri alueilla tarvittavien henkilöiden määrä vaihtelee ja haussa painotetaan jonkin verran niitä alueita, joilla tarve on suurin. Toivomme kuitenkin hakemuksia laajasti ympäri Suomen.

Palloliitto tarjoaa koulutukset täysihoitoineen ilmaiseksi (Helmariturnauksessa ke-su, Huuhkajaturnauksessa to-su), mutta matkakustannuksia Eerikkilään tai mahdollisia ylimääräisiä majoitusöitä ei korvata. Koulutuksesta myönnetään lisäksi täydennyskoulutustunteja UEFA-lisenssejä varten seuraavasti: Helmariturnauksen jatkokoulutus UEFA B 12 h ja UEFA A 8 h, Huuhkajaturnauksen peruskoulutus UEFA B 10 h ja UEFA A 6 h. Myöhemmin mahdollisesti tehtävistä Huuhkaja- ja Helmaripäivien töistä maksetaan päiväkohtainen palkkio alueiden toimesta.

Haku koulutuksiin päättyy perjantaina 12.6 klo 15.00. Hakulomakkeeseen >>

Lisätietoja: