ÅU varmisti paikkansa kuuden joukossa – ”Teimme sen mitä pitikin”

• Jalkapallosarjat

Åland United joutui tekemään täyden päivätyön lauantaina ennen kuin tiukasti vastaan harannut IK Myran kaatui niukasti 1-0. Voitto varmisti ÅU:n paikan ylemmässä jatkosarjassa.

Åland United hallitsi pelitapahtumia valtaosiltaan, mutta vieraiden tyypillinen sinnikäs ja aggressiivinen puolustuspelaaminen ei jättänyt kentälle yhtään ylimääräistä tilaa ja maalipaikkojen luominen oli ajoittain kiven takana.

ÅU oli lähellä maalia jo alussa, mutta avustava erotuomari näki, ettei Anna Westerlundin pusku ollut ylittänyt maaliviivaa huolimatta kotijoukkueen tuuletuksista. Myranin maalivahti Jillian McVicker puolestaan hoiteli hienosti kotijoukkueen muut tilanteet. Rikkonainen ottelu alkoi kääntyä emännille puolen tunnin jälkeen, mutta Signy Aarna, Bri Campos ja Emelie Johansson joutuivat kaikki toteamaan paikkojensa valuvan hukkaan ja tauolle mentiin lukemissa 0-0.

Heti toisen jakson alussa Myran oli lähellä johtomaalia, kun Chelsy Swackhamer katkaisi huolimattoman syötön ja pääsi nokikkain ÅU-maalivahti Anna Tammisen kanssa. Tamminen kuitenkin torjui hienosti ja piti numerot maalittomina.

ÅU sai tämän jälkeen myötätuulen turvin jälleen otteen haltuunsa ja viimein 71. minuutilla nähtiin myös maali. Tiia Peltosen pitkä pallo jäi elämään Myranin rangaistusalueelle ja pomppi lopulta Isabella Mattssonille, joka onnistui ohittamaan McVickerin. ÅU hallitsi johtomaalinsa jälkeen myös ottelun loppua, mutta voiton varmistumista piti jännittää päätösvihellykseen saakka.

- Hyvä tulossa kovaa vastustajaa vastaan. Teimme sen mitä pitikin ja meillä on nyt kahdeksan pistettä matkaa pronssiin ja pelissä vielä 18 pistettä. Nyt katsomme eteenpäin, tyytyväinen päävalmentaja Samuel Fagerholm sanaili ÅU:n verkkosivujen mukaan.

• Åland United
  • IK Myran