AU kolkuttelee Miesten Futsal-Liigan ovia

• Futsal

Alastaron Urheilijoiden (AU) pelimenestys tällä kaudella on nostanut heidät sarjansa kärkeen. Mikäli menestystä riittää kauden loppuun asti ja joukkueelle tarjoutuu liigapaikka ottavat he sen mieluusti vastaan.

AU:ssa tarkistettiin tavoitetta ylöspäin

AU:n pitkän linjan pelaajavalmentaja Sami Happosen (32) mukaan heidän alkuperäisenä tavoitteenaan tälle kaudelle oli varmistaa sarjapaikka hyvissä ajoin ja parantaa sijoitusta. Menestyksen myötä tavoitetta päätettiin kuitenkin tarkistaa, koska seurasta näyttää löytyvän sekä pelilliset että taloudelliset edellytykset liigajoukkueelle.

- Kun saimme varmistettua sarjapaikkamme puolessa välissä kautta, päätimme muuttaa tavoitteeksemme liigaan nousun. Tämän kauden menestykseen meidät on auttanut ennen kaikkea pelaajien aiempaa parempi sitoutuminen tekemiseen. Kaikki ovat hoitaneet hommansa astetta paremmin niin treeneissä kuin peleissäkin. Olemme lähteneet voittamaan, mutta hommia on painettu nöyrästi. Sitten hyvät pelit ovat ruokkineet itsetuntoa, Happonen kertoo.

- Taktisella puolella olemme hioneet pieniä yksityiskohtia erikoistilanteisiin ja puolustukseen liittyen. Emme ole kuitenkaan vieläkään sarjan taktisimpia joukkueita, mutta olemme saaneet tehtyä tällä kaudella paljon maaleja erikoistilanteista viime kauteemme nähden.

Tehokolmikko dominoi ykköstä

AU:n tehokolmikko Jani Luoma (23), Mikke Louhela (23), ja Samin veli, Tuomas Happonen (25), muodostavat joukkueen kovan ytimen.

- Luoma, Louhela ja Happonen ovat suorastaan dominoineet ykköstä tällä kaudella. Iskuryhmään neljänneksi, hyväksi täydennykseksi ja ykköskentän varmistavaksi pelaajaksi, on tullut vielä Aleksi Pekonen. Ykköskentän takaakin tulee hyviä pelaajia, kuten esimerkiksi Rei Hoda (20), joka myös on tehnyt tehopisteitä.

Happosen mukaan AU:n edustusjoukkue rakentuu pääasiassa 1995-97 syntyneiden ympärille, jotka ovat pelanneet seurassa junnusta asti. Lisäksi joukkue on saanut hyviä vahvistuksia FC Interistä seuraa viimeisinä jalkapallon juniorivuosinaan edustaneiden Luoman ja nuoremman Happosen houkuttelemina.

Liigavalmiutta löytyy

- Laitoimme edustusjoukkueen pystyyn 2012, jolloin aloitimme vitosessa. Olemme nousseet joukkueen kanssa askel askeleelta ja nyt on menossa toinen kausi ykkösessä. Toivon, että tämä olisi myös viimeinen, koska meillä on kaikki edellytykset toimia liigajoukkueenakin. Emme ota kuitenkaan mitään stressiä liigaan pääsystä. Joukkue ja budjetti pysyvät kyllä kasassa pelattiinpa me sitten ensi kausi ykkösessä tai liigassa, mutta liigaan nousu olisi henkisesti tärkeää.

Kuva: Elli Mattila

Happosen muukaan heidän joukkueessa kaikilla on jalkapallotausta. Kun paikkakunnalla ei ole kunnollisia talviharjoitusolosuhteita, futsal on ollut luonteva valinta ja valtaosalle alastarolaisista se on ykköslaji.

''Yksi parhaista kausistani''

AU:n tehokolmikkoon kuuluva Jani Luoma (23) luonnehtii kuluvaa kautta omalta osaltaankin yhdeksi parhaimmistaan ja on hieman yllättynyt joukkueen menestyksestä.

- Tottakai olemme lähteneet kaikki pelit voittamaan, mutta yllättävää, että ollaan nyt näin korkealla. Viime kaudella olimme kolmanneksi viimeiseen peliin saakka putoamaisillamme sarjasta. Jokainen on ottanut yksilönä steppejä eteenpäin ja pelaamiseen on tullut uskoa, Luoma toteaa.

Luoma pitää yhtenä menestyksen osatekijänä omasta näkökulmastaan katsottuna muiden ykköskentän pelaajien hyvää tuntemusta ja siksi kovaa luottoa heihin. Luoma on pelannut esimerkiksi Tuomas Happosen kanssa yhdessä hyökkäysparina muistinsa mukaan ainakin 15 vuotta.

- Jos päästään liigaan, työ jatkuu siellä, muuten jatkan joukkueen mukana ykkösessä. Liigapelaaminen on myös henkilökohtainen tavoitteeni. Minua on pyydetty aikaisemminkin liigaan, mutta AU:n kanssa liigaan pääsy on ollut pitkäaikainen tavoitteeni.

• futsal