”Asioita tehdään yhdessä” - Alueellinen koulutusverkosto yhdistää kouluttajia

• Seuratoiminta

Palloliiton lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö Santeri Suvala on mukana luomassa alueellista koulutusverkostoa, joka yhdistää kouluttajia alueilla ja ympäri maata.

Palloliiton valmentajakoulutus on uudistunut reilusti viime vuosina. Lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö Santeri Suvala on mukana uuden koulutusjärjestelmän kehittämisessä ja organisoinnissa. Maskusta kotoisin oleva Suvala on valmistunut Lapin ammattikorkeakoulusta liikunnanohjaajaksi. Työt Palloliiton Pohjois-Suomen valmennuskeskuksessa alkoivat valmistumisen jälkeen vuonna 2015.

- Olin urheiluopistolla akatemiavalmentajana yläkouluikäisille pojille ja kehitin yläkoulutoimintaa jalkapallon osalta. Toimin myös valmennuskeskuksen kouluttajana, olin mukana aluevalmennuksessa ja toteutin valmennuskoulutuksia Rovaniemen päässä yhdessä silloisen piirin kanssa, Suvala kertoo.

Suvala toimi nuorten pelaajien kanssa aloittaessaan valmennuksen. Kiinnostus nuorten jalkapalloilijoiden kehitystä kohtaan on yhä vahva.

- Nuorten pelaajien kehittäminen pelaajana ja heidän kasvunsa ihmisinä on aina kiinnostanut minua. Se valmentamisen pedagoginen näkövinkkeli. Minulla on ollut halu auttaa urheilijana kasvamisen polulla. Ei pelkästään futisvalmentajana, vaan vaikuttaa myös laajemmin kasvuun ihmisenä.

Suvala aloitti lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkönä heinäkuussa 2019. Hänen vastuulleen kuuluu Futisvalmentajan startti – UEFA B -koulutusprosessien kehittäminen ja toteuttaminen sekä alueellisen koulutuspäällikköverkoston johtaminen. Tehtävä on ollut kiinnostava haaste Suvalalle, joka näkee jalkapallon ja Palloliiton yhteiskunnallisen rooliin merkittävänä.

- Uudessa työnkuvassa kiinnostaa myös mahdollisuus yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tiedämme kaikki, mikä on lasten liikkumisen tilanne tällä hetkellä. Olemme kuitenkin suurin lajiliitto ja meillä on eniten harrastajia, joten vastuu tämän osalta on myös iso. Mitä paremmin suomalainen jalkapalloperhe tekee asioita yhdessä harrastavien lasten ja nuorten sekä heidän valmentajiensa eteen töitä, sitä isompi yhteiskunnallinen vaikuttavuus sillä myös on. Onnistuakseen tämä vaatii laadukasta yhteistyötä eri sidosryhmien kuten seurojen, koulujen ja Palloliiton välillä.

Seuroilla yhä isompi rooli valmentajakoulutuksessa

Palloliiton valmentajakoulutusta alettiin uudistamaan jo vuonna 2016 ja ensimmäiset uudistetut koulutukset otettiin käyttöön vuonna 2018. Seurojen Palloliitto organisaatiouudistus toi mukanaan lisämuutoksia. Maa on nyt jaettu neljään yhteistoiminta-alueeseen, joilla on omat koulutuspäällikkönsä ja koulutusasiantuntijansa.

Yhteistoiminta-alueiden sisälle on alettu muodostamaan lisäksi koulutusalueita, jotka ovat määritelty maantieteellisten sijaintien tai jo valmiiksi olemassa olevien seurayhteisöjen perusteella. Uuden organisaation myötä on alettu rakentamaan alueellista koulutusverkostoa, joka yhdistää alueiden toimijoita.

- Alueellisen koulutusverkoston rakentaminen liittyy vahvasti meidän organisaatiomuutoksemme. Valmentajakoulutus on aiemmin ollut vahvemmin piirien organisoimaa ja toteuttamaa ja nyt olemme yhtä organisaatiota. Nyt vastuu varsinkin alemman tason koulutuksista siirtyy vielä vahvemmin seuroille.

- Taustalla on ollut ajatus siitä, miten me hallitsemme ja organisoimme koulutuksen mahdollisimman järkevästi ja laadukkaasti niin, että kaikilla seuroilla on mahdollisuus saada laadukasta koulutusta. Prosessien, kuten mistä sitä koulutusta hankitaan, tulisi olla selkeitä.

Jokaisella alueella on avainseura tai -seuroja, joissa toimii avainkouluttajia. Avainkouluttajien tehtäviin kuuluu huolehtia myös muiden lähiseurojen koulutuksesta ja mahdollistaa lähiseurojen valmentajien kouluttajien kehittäminen kustannustehokkaasti. Palloliitto tukee seuroja muun muassa Seurayhteisön valmennusosaamisen- sekä Tutor-tukien kautta. Myös Palloliiton alueellisilla organisaatioilla on iso rooli tukea seuroja itsenäisten koulutusten järjestämisessä.

- Alueelliset koulutuspäälliköt ja koulutusasiantuntijat ovat ensimmäisiä tukihenkilöitä seuroille. He vastaavat koulutusalueorganisaation ja -järjestelmän viemisestä alueelle.

Koulutusaluejärjestelmän luominen on vielä kesken, mutta Palloliiton tavoitteena on, että tulevaisuudessa kaikki Suomen seurat ovat osa yhtä koulutusaluetta. Tämän vuoden tavoitteena on kohdata kaikki koulutusalueet kaksi kertaa. Tapaamisissa etsitään jokaiselle seuralle rooli osana koulutusaluetta, sekä aloitetaan koulutusalueen toiminnan kehittäminen. Ensimmäiset tapaamiset ovat jo takana.

- Huhtikuussa oli kaikilla yhteistoiminta-alueilla ensimmäiset kouluttajatapaamiset, joissa kohdattiin sekä alueiden kouluttajia että myös Seurayhteisön valmennusosaamisen kehittäjiä ja Tutoreita. Tapaamiset järjestettiin etänä koronavirustilanteen takia. Sen lisäksi koulutusalueiden organisoiminen on kaikilla alueilla jo käynnissä.

Tavoitteena saada jokaiselle lapselle ja nuorelle osaava ja koulutettu valmentaja

Alueellisen koulutusverkoston ideana on yhdistää kouluttajia, jotka työskentelevät yhteisen tavoitteen parissa. Palloliitolla on noin 250 kouluttajaa ympäri Suomea. Heidän yhteispeliään pyritään kehittämään säännöllisten kohtaamisten kautta.

- Ennen kaikkea siinä on kyse siitä, että asioita tehdään yhdessä ja yhteisillä toimintatavoilla. Kun kohtaamme säännöllisin väliajoin, käymme yhteistä vuorovaikutusta ja pystymme myös vastamaan siihen, että koulutukset olisivat mahdollisimman tasalaatuisia ympäri Suomea. Tavoitteena on, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja. Se on se iso juttu, minkä eteen me kaikki toimimme, Suvala päättää.

Lisätietoja: Santeri Suvala, [email protected]

Valmentajakoulutus: lapset ja nuoret >>