Arttu Pitkäkangas: ”Meidän täytyy ottaa pelistä kaikki oppi”

• Maajoukkueet

Norja jätti Suomen maaleitta ja rankaisi erityisesti erikoistilanteista.

U18-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) kärsi eilen perjantaina 0–3-tappion Norjalle. Eerikkilässä pelattu ottelu oli vielä tauolla maalittomissa lukemissa, mutta vierasjoukkue ratkaisi pelin toisen jakson aikana.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa, että ottelu oli erittäin tärkeä kokemus Suomen joukkueelle. Maaottelu oli Pikkuhelmareille vasta vuoden toinen, ja joukkue pärjäsi avausjaksolla hyvin, mutta tasoero tuli esiin toisella 45-minuuttisella.

– Norja oli parempi joukkue tänään. Saimme pelistä paljon oppia, ja meidän täytyy pystyä parantamaan, jotta onnistumme kuromaan eroa kiinni ensi vuoden aikana. Erityisesti jaksamisen ja nopeusominaisuuksien eteen tulee painaa paljon hommia.

Pitkäkangas nostaa esiin myös kamppailupelaamisen. Vastustajan pelaajat suojasivat palloa mainiosti niin, ja ottivat kontaktia vahvasti vastaan niin puolustus- kuin hyökkäyspeliteoissa. Lisäksi Norja voitti suuren osan perjantain ottelun irtopalloista.

– Norjan pelaajat käyttivät kroppaa ja käsiä kamppailutilanteissa paljon meitä paremmin. He olivat yleensä se osapuoli, joka otti ensimmäisen kontaktin. Tällöin pelaajamme menettivät tasapainonsa ja tilannetta on mahdotonta voittaa. Norja sai paljon erikoistilanteita, joista päästimme kaksi maalia. Boksin puolustamisessa ja oman maalin suojelemisessa meillä on paljon parannettavaa. Vartiointitekniikat ja palloon hyökkäämisemme tulee olla korkeammalla tasolla näissä peleissä, Pitkäkangas sanoo.

– Meidän täytyy kehittyä siinä, että pystymme pitämään itsemme kulmapotkuissa oman maalin puolella. Norjalaiset osasivat näissäkin tilanteissa käyttää käsiään oikealla tavalla.

Pitkäkankaan mukaan Norja pakotti kotijoukkueen pelaajat kiireisiin ratkaisuihin. Tila ja aika olivat ajoittain hyvin vähissä.

– Tila- ja aikapaine tässä pelissä oli puristettu sen verran pieneksi, että olimme useasti pulassa. Pelaajan täytyy tietää, mitä ympärillä tapahtuu. Esimerkiksi ennen pallon vastaanottamista, on tiedostettava mistä suunnasta paine on tulossa, missä omat pelaajat ovat ja missä tilat ovat. Jos informaatiota ei ole kerätty ajoissa, tulee kiire ja näin meille kävi valitettavasti liian useasti.

Tappiosta ja kehityskohteista huolimatta Pitkäkangas löysi Suomen esityksestä paljon hyvää. Pikkuhelmarit teki hyviä riistoja, joista moni oli johtaa vaarallisiin maalipaikkoihin. Joukkue onnistui toisella jaksolla luomaan maalintekopaikkoja niin keskeltä kuin leveydestä.

– Meillä oli molemmilla jaksoilla useampia hyviä rakenteluja, jossa pääsimme vastustajan prässin taakse vaihtamalle kaistaa painottomalle puolelle ja sitä kautta myös etenemään. Ensimmäisellä jaksolla pysyimme myös pallossa paremmin – pelaajien väliset etäisyydet olivat sopivat ja käytimme paljon lyhyitä ja turvallisia syöttöjä. Toisen jakson alussa meillä oli vaikeaa, pelasimme palloa ahtaisiin tiloihin ja menetimme palloa vaarallisilla alueilla, Pitkäkangas toteaa.

– Tämä kuitenkin parani ja tämän jälkeen pystyimme luomaan useampia maalintekopaikkoja, jossa ensimmäisellä jaksolla emme onnistuneet. Meillä oli kaksi läpiajoa, pari vetoa maalin välittömästä läheisyydestä, kuljetuksia boksin sisälle laidasta ja muutama hyvä keskitys. Nämä tulivat toisella puoliajalla, mutta ei meillä ollut ekallakaan jaksolla hätää, vaikka hyökkääminen oli vaikeampaa.

Valmennus käytti perjantai-illan ottelun ja tilastojen analysointiin. Pelistä pyritään saamaan mahdollisimman paljon infoa, jotta pelaajat sekä joukkue pystyvät kehittymään.

– Pelaajilla ei ole Ruotsi-matsin lisäksi ollut kansainvälisiä pelejä, ja siksi nämä kokemukset ovat hyvin tärkeitä. Meidän täytyy olla rehellisiä itsellemme ja ottaa pelistä kaikki oppi. Lähdemme viemään viestiä seuroille ja keskustelemme asioista pelaajien sekä heidän valmentajiensa kanssa, Pitkäkangas avaa.

– Kaikki pelaajat voivat ehdottomasti pitää pään pystyssä. Matka jatkuu, ja ikäluokan EM-karsinnat häämöttävät vuoden päässä. Sitä ennen arjessa on todella paljon merkityksellisiä päiviä – ne, jotka tekevät töitä, kehittyvät. Se on tämän homman ydin.

• T2004