Ari Lahdelle ei vastaehdokkaita puheenjohtajakisaan

Suomen Palloliiton ylin päättävä elin Seurojen Kokous järjestetään Turussa 8.8.2020. Sääntömääräisesti Palloliiton hallituksen puheenjohtajaehdokkaat on nimettävä 45 päivää ennen Seurojen Kokousta ja määräaikaan 24.6. mennessä ehdolle ei nimetty muita kuin nykyinen puheenjohtaja Ari Lahti.

Hallituksen jäsenten valintoja sääntöjen mukaan valmisteleva ehdollepanotoimikunta on saanut määräaikaan mennessä Lahden puheenjohtajaehdokkuuden lisäksi kaksi ehdokasta varapuheenjohtajiksi eli nykyiset varapuheenjohtajat Katri Mattssonin ja Kaarlo Kankkusen.

- Seurojen kokous valitsee varsinaisen puheenjohtajan ja ensimmäisen varapuheenjohtajan. Hallitus keskuudestaan valitsee sitten toisen varapuheenjohtajan, ehdollepanotoimikunnan puheenjohtaja Petri Vanhala muistuttaa.

- Nyt kun puheenjohtajaehdokkaiden ilmoittautuminen on päättynyt, toimikunta pitää palaverin ja laittaa sitten oman esityksensä valinnoistaan niin sanotusti kentälle.

Enemmän Seurojen Kokouksesta >>

Ehdollepanotoimikunta ei toki vain vastaanota seuroilta ehdotuksia puheenjohtajiksi, vaan tekee pitkäjänteisesti työtä kartoittaakseen ehdokkaita Palloliiton hallitukseen.

- Seuraavassa Seuraparlamentissa syksyllä valitaan uudet hallituksen jäsenet, joita ehdollepanotoimikunta on miettinyt ja pohtinut jo pitkään. On pohdittava tarkkaan, minkälaista osaamista Palloliiton hallitus tarvitsee tässä uudessa organisaatiomallissa, Vanhala painottaa.

”Päättäjien pitää olla EM-tasoa”

Ehdollepanotoimikunta itsessäänkin on tavallaan osa uutta organisaatiomallia. Vielä lyhyen historiansa aikana se on puheenjohtaja Vanhalan mukaan ehtinyt osoittaa tarpeellisuutensa. Ehdollepanotoimikunta on itsenäinen elin, joka voi keskittyä nimenomaan omaan tehtäväänsä laaja-alaisesti.

- Toimikunnan perustaminen oli mielestäni järkevä teko. Toimikunnan ihmiset uskaltavat katsoa ehdotuksissaan laajemmin koko lajia, maata, eri osaamista jota hallituksessa pitää olla – tässä on selkeä ero vanhaan malliin, Vanhala toteaa.

- Toki toimikunnalta vaaditaan myös rohkeutta ja pelkkä lajin ja seurojen tuntemus ei riitä. Pitää tiedostaa kaikki ne tarpeet, jotka tulee täyttää, jotta hallinnollinen työskentely saadaan aina vaan tehokkaammaksi. Toimikunnan jäsenten on myös hyvä tuntea yhteiskuntaa laajemminkin.

Vanhala vetää esimerkiksi vertauksen ”suoraan kentältä”.

- Palloliiton päättäjien pitää olla EM-tasoa, muuten emme tule pärjäämään yhä kiihtyvässä kilpailussa. Jokaisen toimijan on tuotettava lisäarvoa lajille. Itse olen erityisen tyytyväinen toimikunnan jäsenten kykyyn keskustella ja katsoa tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen, kun esityksiä tehdään.

Ehdollepanotoimikunnankin aikataulut menivät keväällä uuteen uskoon. Päivämäärät piti pyyhkiä kalenterista ja kirjoitella uusiin kohtiin myöhemmälle. Vanhalan mukaan ehdollepanotoimikunta sopeutui kuitenkin nopeasti poikkeusoloihin.

- Kyllä korona näkyi myös meidän tavassa työskennellä. Keskustelut ja pohdinnat siirtyivät Teamsiin ja aikataulut muuttivat marssijärjestystä. Pidämme yleensä kokoukset maaotteluiden tai muiden pelien yhteydessä, tämä on ollut hyvä tapa saada aina kaikki jäsenet paikalle. Nyt kokouksissa kaikki olivat paikalla, mutta kukin omalla tahollaan, Vanhala kertoo.

• Palloliitto