Arbeiter palaa Kotkaan hyvien muistojen siivittämänä

• Jalkapallosarjat

FC KTP:n uusi päävalmentaja Argo Arbeiter palaa tuttuun seuraan, sillä virolainen edusti kotkalaisseuraa myös pelaajana. Hänelle jäi pelaajauralta hyvät muistot Kotkasta.

Pitää mennä ajassa taaksepäin runsaat 20 vuotta, kun Arbeiter saapui ensimmäisen kerran Kotkaan. Muistikuvat tuosta ajasta ovat säilyneet lämpiminä, sillä heti debyyttikaudellaan Arbeiter oli joukkueensa parhaita hyökkääjiä onnistuen maalinteossa hyvällä tehokkuudella.

- Pelasimme UEFA Intertoto Cupia Tallinnassa ja KTP:stä päävalmentaja Olli-Pekka Smal ja seuran sihteeri Timo Pulkkinen olivat katsomassa otteitani. Vaihdoin heidän kanssaan muutaman sanan ennen ottelua. Hävisimme 1–4, mutta tein joukkueemme ainoan maalin. Seuraavana päivänä olinkin jo Kotkassa, Arbeiter taustoittaa kotkalaisten sivuilla.

Kun kyse on 20 vuoden takaisista asioista, ei kaikkia voi muistaa tarkalleen. Arbeiter ei muista aivan ensimmäistä otteluaan kotkalaisjoukkueessa, mutta ensimmäinen kotiottelu on jäänyt mieleen.

- Voitimme ottelun ja onnistuin heti hyvin tekemällä maalin ja syöttämällä toisen, Arbeiter toteaa tyynesti.

- Joukkue oli siihen aikaan todella yhtenäinen ja siitä jäi todella hyvät muistot. Voitimme paljon otteluita ja teimme mukavasti maaleja, ex-hyökkääjä jatkaa.

KTP:n kausi päättyi onnellisesti liiganousuun varmistuen jo hyvissä ajoin Tampereella TPV:n vieraana. KTP voitti tyylipuhtaasti 4–0 ja Arbeiter löi alkutahdit iskemällä pallon maaliin jo ensimmäisellä minuutilla. Veikkausliigassa moni asia sitten muuttui. Päävalmentaja vaihtui Hannu Touruun ja seuran nimi Kotkan TP:hen.

- Ensimmäinen vuosi sujui meiltä vielä kohtalaisesti. Toinen kausi meni täysin penkin alle, kun meillä ei ollut oikein selvyyttä siitä, miten haluaisimme pelata. Pelaajat eivät tienneet kentällä, mitä kentällä pitää tehdä. Voi sanoa vain, että meillä oli vaikeaa, mutta ei siitä ajasta traumoja jäänyt, Arbeiter kertoo.

Kotkasta jäi Arbeiterille muistojen lisäksi hyviä ystäviä.

- ”Kanu” (Janne Hyppönen) käy usein Pärnussa ja tapaamme vuosittain muutaman kerran. Lisäksi soittelen usein ”Niitin” (Petri Vainio) kanssa, Argo sanoo.

Nyt Arbeiter palaa Kotkaan valmentajana. Arbeiter ei ole enää se parikymppinen nuorimies, vaan nelikymppinen kokenut jalkapalloihminen. Arbeiter on saanut paljon kehuja tavastaan kehittää nuoria pelaajia urallaan eteenpäin.

- Valmennusfilosofiani lähtökohta on se, että kaikki lähtee työnteosta. Yksikään pelaaja joukkueessa ei ole niin tähti, etteikö joutuisi tekemään töitä joukkueen eteen. Haluan joukkueeseen positiivisia, hyviä tyyppejä, joiden kanssa on hyvä työskennellä myös vaikeina hetkinä, Arbeiter sanoo.

Arbeiter ajattelee vanhana hyökkääjänä peliä hyökkäysvoittoisesta näkökulmasta. Hän täsmentää kuitenkin, että ensin pitää rakentaa joukkue ja sitten vasta miettiä pelitapaa, joka tukee pelaajien vahvuuksia.

- Joukkueeni on aina pelannut hyökkäysvoittoista peliä, mutta toki ensin pitää saada joukkue kasaan. Sitten vasta mietitään pelitapaa. Voittaa voi monella tavalla, kuten esimerkiksi Real Madrid ja Atletico Madrid ovat näyttäneet, että menestyä voi myös puolustusvoittoisella tavalla, hän pohtii.

Arbeiterin johtamassa valmennustiimissä on Indrek Zelinski ja Ossi Virta. Vielä tässä vaiheessa ei valmentajien roolijakoja ole tehty. Arbeiterin mukaan yksi asia on kuitenkin varmaa.

- Kaikille riittää aivan varmasti töitä ihan helvetisti, Arbeiter naurahtaa.

Arbeiter myöntää, että valmennussopimuksen solminen KTP:n kanssa ei ollut yksikertainen asia. Perhe on valmentajalle tärkein asia maailmassa. Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi kolme poikaa. 17-vuotias poika harrasti ennen jalkapalloa, mutta keskittyy nykyään kickboxingiin, mutta 12-vuotiaat kaksoispojat pelaavat jalkapalloa.

- Minulla on edelleen sama vaimo, jonka kanssa menin naimisiin heinäkuussa 1998. Lapset ovat vielä kouluikäisiä ja sen johdosta joudun varmasti matkustamaan aika paljon Kotkan ja Tallinnan väliä. Onneksi tänä päivänä on monia keinoja olla yhteyksissä heihin, vaikka eihän se tietenkään ole sama asia, Arbeiter sanoo.

Joka tapauksessa Arbeiter saapuu Kotkaan täynnä tarmoa, kun edustusjoukkueen harjoitukset alkavat. Siihen mennessä pitäisi saada joukkue kasaan ensi kaudeksi. Työsarkaa siis riittää jo ennen harjoitusten alkua. Se ei työnteon nimeen uskovaa ja työmiehen nimeä kantavaa valmentajaa haittaa. Päinvastoin.

• FC KTP