Antti Niemi vastaamaan maalivahtivalmentajakoulutuksesta

• Maajoukkueet
    A-maajoukkueen maalivahtivalmentaja Antti Niemi ottaa jatkossa entistä kokonaisvaltaisemman vastuun suomalaisesta maalivahtivalmennuksesta.

Vankka kokemus

Niemi pelasi omalla aktiiviurallaan 67 A-maaottelua ja pelasi seurajoukkuetasolla kotimaan kenttien lisäksi pitkään ulkomailla. Kokemusta kertyi niin Tanskasta, Skotlannista kuin Englannistakin. A-maajoukkueen maalivahtivalmentajana hän on toiminut vuodesta 2010 saakka ja valmennuskokemusta hänellä on myös Brighton & Hove Albionista Englannista.

A-maajoukkueen maalivahtivalmennuksen rinnalla Niemi tulee jatkossa johtamaan ja kehittämään maalivahtivalmentajakoulutusta ja sen sisältöjä koko valtakunnan alueella. Näiden lisäksi Niemi tulee varmistamaan potentiaalisimpien maajoukkuemaalivahtien yksilöllisen tukemisen sekä valmistelemaan yhteistyössä Suomen Puolustusvoimien Urheilukoulun kanssa lahjakkaimpien maalivahtien optimaalista asevelvollisuuden ajan harjoittelua ensi syksystä lähtien.

Niemen sopimus maalivahtivalmentajakoulutuksen osalta kestää vuoden 2018 loppuun asti.

- Antin monivuotinen kansainvälinen kokemus ja osaaminen maalivahtien valmentamisessa tuovat suuren lisäarvon  koulutuspuolellemme.

- Suomalainen mentaliteetti ja fyysiset ominaisuudet ovat olleet omiaan tuottamaan jo tähän mennessä vuosien varrella suhteellisen hyviä maalivahteja, mutta tulevaisuudessa meillä on mahdollisuus tehdä tästä jopa kilpailuetu vahvalla yhteistyöllä seurojen valmentajien kanssa, toteaa pelaajakehityspäällikkö Hannu Tihinen.

Hyvää työtä pohjana

Niemi tarttuu uuteen haasteeseen innolla ja korostaa, että jo lähtötilanne on hyvä.

- Hienoa päästä kehitystyöhön mukaan. Suomesta on tullut lukumäärään nähden hyvällä prosentilla maalivahteja kansainvälisille kentille ja kiitos siitä kuuluu monelle henkilölle ympäri Suomen, Niemi toteaa.

- Pystymme kuitenkin taatusti terävöittämään ja uudistamaan toimintaa jatkossa. Kukaan ei pysty takuuvarmasti kertomaan millaisella systeemillä tai miten harjoittelemalla tullaan huippumaalivahdiksi, siihen vaikuttaa niin moni asia, mutta maalivahtivalmentajien määrää ja ammattitaitoa pystymme lisäämään.

Pyörää ei ole muutenkaan tarkoitus keksiä uudestaan, vaan menneestä ammennetaan mukaan positiivisia asioita.

- Koulutuspuoli on valtavan haastava asia ja kuuntelen mielelläni ihmisiä joilla on siitä kokemusta ja jotka ovat viime vuosina olleet mukana kehitystyössä. Myös kansainväliset kontaktit tullaan optimoimaan, Niemi painottaa.

- Mutta: meidän tulee löytää se tie mikä toimii Suomessa ja mikä on paras suomalaiselle maalivahdille. Ja tämän toiminnan huippuunsa virittäminen on mahdollista. Meillä on pienet massat joten tekosyitä on turha etsiä.