Anna Westerlund odottaa vastaan suivaantunutta Skotlantia

• Maajoukkueet

Åland Unitedin kanssa tuplamestaruuden kuluneella kaudella voittanut Westerlund haluaa pelata tavoitteellisesti niin seura- kuin maajoukkueessa. Helmareissa seuraava, ja vuoden viimeinen, haaste on voittaa Skotlanti vieraskentällä.

Ahvenanmaalle muuton ja kotimaiseen liigaan paluun kaudeksi 2019 tehnyt Anna Westerlund ei olisi tyytynyt tänä vuonna vähempään kuin mestaruuteen molemmissa sekä Suomen Cupissa että Kansallisessa Liigassa. Tuplan Åland United veikin lopulta vakuuttavasti, vaikka koronaepidemian sävyttämä jalkapallokausi Suomessa oli kaikkea muuta kuin varma.

– En jotenkin ajattele sitä niin, että tämä vuosi olisi ollut todella paha tai rankka. Tottakai oli henkisesti raskasta, ettei esimerkiksi tiennyt milloin kausi alkaa. Mutta meille korona toi myös hyvänä asiana sen, että toiminta oli hieman ammattimaisempaa. Nyt kun iltalaivat eivät menneet Helsinkiin, matkustimme päivää ennen laivalla Turkuun ja siitä sinne missä pelasimmekaan yöksi hotelliin, jolloin saimme kunnon yöunet ja aamupalan.

– Meillä oli tällä kaudella hyvä joukkue ja tavoitteena voittaa tupla. En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta tällä joukkueella sen mestaruuden varmistaminen meni jopa liian tiukille. Vaikka olimme koko ajan kärkijoukkueiden joukossa, ei minulla silti ollut sellaista tunnetta mitään joukkuetta vastaan, että siitä tulee varma voitto.

Westerlundin aikuisura eteni Naisten Liigan ja FC Hongan kautta aluksi Ruotsiin Umeå IK:iin ja Piteå IF:iin. Norjassa ja edellisessä seurassaan LSK Kvinner FK:ssa sen jälkeen neljä vuotta viihtynyt keskuspuolustaja ei ole muuttanut tavoitteitaan Suomeen siirtymisen myötä. Westerlund tähtää korkealla niin seura- kuin maajoukkueessa. Vastuunkannon hän kertoo omaavan luonnostaan.

– Tavoitteeni ovat pysyneet samoina. En palannut kotiin sen takia, että olisin lopettamassa pelaamista. Toki oli vaikea tulla takaisin, sillä esimerkiksi tempo harjoituksissa ei ole sama kuin vaikka Norjassa. Haluan olla maajoukkueessa ja se ei ole mikään läpihuutojuttu. Siksi koen, että minun täytyy ottaa itse vastuuta ja treenata paljon myös omalla ajalla. Ajattelen paljon sitä, miten itse pääsen eteenpäin, koska koen, että se auttaa myös joukkuetta.

Skotlannin kaato mielessä

Westerlund ja muu Suomen joukkue ovat nyt vuoden viimeisen haasteen edessä, kun he kohtaavat Skotlannin uudemman kerran reilun kuukauden sisään. Tällä kertaa ottelu pelataan kuitenkin vieraskentällä ja luonnonnurmella.

Keskuspuolustajan mukaan valmistautuminen tiistain otteluun on sujunut hyvin. Maajoukkue on keskiviikon kokoontumisesta lähtien elänyt jo totuttuun tapaan kuplassa ja saanut viimeistellä peliään niin Helsingissä kuin Eerikkilän Urheiluopiston suojissa.

– Mielestäni on hyvä, että Skotlanti tulee uudestaan vastaan näin nopeasti. Nyt ne asiat siitä joukkueesta ovat tuoreessa muistissa ja olemme voineet valmistautua sen pohjalta, miten esimerkiksi puolustimme hyvin kotipelissä. Näinä päivinä on voinut hioa peliä eteenpäin. Tähän aikaan vuodesta ei ole varmasti helppo löytää pelikuntoista luonnonnurmea ja me saimme treenata sellaisella Eerikkilässä, mikä oli hyvä.

Vahvasti esiintynyt Helmarit otti Skotlannista lokakuussa kotivoiton tuloksella 1–0. Westerlundin mukaan samantasoisen suorituksen uusiminen vaatii joukkueelta entistä enemmän yhtenäisyyttä. Mielessä on pidettävä ne asiat, mitkä tehtiin hyvin viimeksi Helsingissä.

– Puolustimme hyvin. Olen aina ajatellut, että Skotlanti on hyvä ja fyysinen joukkue. Mutta tuossa pelissä se ei tuntunut siltä, koska me olimme yhtä fyysisiä. Luulen, että he olivat vähän yllättyneitä siitä, että me tulimme tilanteisiin niin kovaa mutta silti oikein. Meille ei tullut missään vaiheessa hätä siinä pelissä, ja koko joukkue oli samalla sivulla. Jokainen heittäytyi pallon eteen, ja siitä sai lisää boostia.

Skotlannin asema EM-karsintaryhmässä huononi vastikään perjantai-iltana, kun se hävisi Portugalille vieraissa luvuin 1–0. Tämän myötä joukkue on Suomea vastaan pakkovoiton edessä. Westerlund uskookin, että tiistain ottelussa tullaan näkemään suivaantunut Skotlanti.

– Luulen, että he ovat vihaisia pakkovoiton edessä. Mutta onhan heillä myös paineet. Tottakai me haluamme voittaa, mutta heidän on nyt pakko. Olemme tietoisia siitä, että he tulevat nälkäisinä siihen otteluun. Mutta me näytimme myös viime pelissä, että pystymme juoksemaan heiltä jalat alta.

Skotlanti-Suomi pelataan tiistaina 1.12. kello 21.30 Suomen aikaa Easter Road Stadiumilla, Edinburghissa. Ottelu nähtävissä suorana Yle TV2 -kanavalta.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue